اولاف شولتز، صدراعظم جدید آلمان / پایان دوره 16 ساله آنگلا مرکل

صدراعظم آلمان

روز جدید اولاف شولتز امروز با رای گیری در پارلمان آلمان رسما جایگزین آنگلا مرکل می شود و به دوره 16 ساله ریاست جمهوری مرکل پایان می دهد.

پارلمان آلمان (بوندستاگ) امروز برای انتخاب صدراعظم جدید رای خواهد داد.

اولاف شولتز امروز (چهارشنبه) در پارلمان آلمان به عنوان صدراعظم جدید مالی انتخاب می شود و با پایان دوره 16 ساله آنگلا مرکل، فصل جدیدی در سیاست آلمان و اروپا به پایان می رسد.

مرکل، معاون صدراعظم و وزیر دارایی او، حکومتی متشکل از سوسیال دموکرات‌های خود، دموکرات‌های آزاد و سبزها را رهبری خواهد کرد، دولت ائتلافی که قبلاً در سطح فدرال آلمان دیده نشده بود. این نهمین دولت آلمان پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود.

ائتلاف جدید به حکومت 16 ساله آنگلا مرکل که از سمت نخست وزیری کناره گیری می کند، پایان می دهد.

در دوران پرتلاطم آنگلا مرکل که مصادف با بحران منطقه یورو، هجوم بیش از یک میلیون پناهنده به آلمان و بحران بود، او معاصر چهار رئیس جمهور فرانسه، پنج نخست وزیر بریتانیا و هشت نخست وزیر ایتالیا بود.

توافقنامه ائتلافی 177 صفحه ای روز گذشته (سه شنبه) در مراسمی در موزه فیتوریوم برلین بین سه حزب تشکیل دهنده دولت ائتلافی جدید آلمان امضا شد.

میخائیل کوفنر، سردبیر سیاسی دویچه وله در توییتر نوشت: «این لحظه ای است که واقعاً دوران پس از مرکل آغاز می شود.

این توافق پیش از این مورد حمایت قوی سه حزب قرار گرفت و راه را برای رای گیری برای ریاست شولتز در پارلمان آلمان در روز چهارشنبه (امروز) هموار کرد.

دولت جدید به همه چیز اولویت می دهد، از افزایش شدید تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در آلمان گرفته تا حرکت نیروهای روسی در امتداد مرز اوکراین، بازسازی اقتصاد آلمان با مدرن سازی زیرساخت ها و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی.

شولتز دیروز در یک کنفرانس خبری گفت که هرگونه عبور روسیه از مرز اوکراین غیرقابل قبول است. او پس از امضای توافقنامه ائتلافی به خبرنگاران گفت: «خیلی بسیار مهم است که هیچکس به ترسیم مرزهای سیاسی جدید در کتب درسی تاریخ فکر نکند.

وقتی در مورد چین سوال شد، او کمتر قاطعانه صحبت کرد و پاسخ روشنی در مورد اینکه آیا آلمان در المپیک زمستانی 2022 پکن به تحریم دیپلماتیک خواهد پیوست یا خیر، نداد.

صدراعظم جدید که معمار صندوق بازیابی ویروس کرونا در اتحادیه اروپا است، گفت که اولین سفر او به خارج از آلمان به پاریس و بروکسل خواهد بود، زیرا او به دنبال تضمین امنیت و حاکمیت اروپا است.

رویکرد شولتز به بحث اتحادیه اروپا با رویکرد مرکل که در آلمان شرقی بزرگ شده است متفاوت خواهد بود. مرکل درک ویژه ای برای اعضای اتحادیه اروپا از بلوک کمونیستی سابق داشت، اما همچنین به دلیل شکست در مقابله با تهدید ارزش های دموکراتیک در مجارستان و لهستان مورد انتقاد قرار گرفت.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان هنگام استعفای مرکل گفت: «بخشی از زندگی اروپای مرکزی با او همراه خواهد شد. او در مقاله‌ای در مورد برکناری مرکل، از تصمیم مرکل برای باز کردن آلمان به روی پناهجویان سوری در سال 2015 انتقاد کرد و در عین حال نسبت به آنچه که وی «دولت جدید و چپ‌گرای آلمان به نفع مهاجرت» خواند، ابراز تردید کرد. «سیاست‌های جنسیتی، فدرالیسم». اروپا آلمان، “او فاش کرد.

یکی از اولین آزمایش‌های دولت ائتلافی جدید آلمان، سرنوشت خط لوله گاز نورد استریم ۲ خواهد بود که قرار است گاز روسیه را با دور زدن اوکراین به آلمان منتقل کند.

روبرت هاب، صدراعظم جدید آلمان، یکی از رهبران سبزها که کمپین لغو پروژه خط لوله را رهبری می کند، گفت که این خط لوله تصویب نشده است و بحث های سیاسی در دولت جدید ادامه خواهد داشت.

وی با حمایت از استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر گفت: دو تا سه سال طول می کشد تا نتایج سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر را ببینیم.

دولت جدید آلمان می خواهد تا سال 2030 زغال سنگ را حذف کند و حداقل 15 میلیون وسیله نقلیه الکتریکی را به خیابان های آلمان بفرستد.

کریستین لیندنر، رهبر حزب دموکرات آزاد و بعدا وزیر دارایی گفت: ما شک نداریم که با چالش های بزرگی روبرو هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید