اولین گام در تحقق تمدن اسلامی، وجود الگوی زیست اجتماعی مومن در جامعه است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، رهبر معظم انقلاب در 12 آذر 1379 در سخنانی راهبردی به تبیین اصول، وظایف و نقشه راه کشور پرداختند.

مقام معظم رهبری با تبیین مراحل پنج گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی و ارتباط آن با الگوی پیشرفت، فرمودند: اولین مرحله در این فرآیند، شکل گیری انقلاب اسلامی است و سپس باید فوراً نظام اسلامی برای ایجاد تشکیل شود. هنر بزرگ امام خمینی(ره) یک نظام اسلامی بود.

بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، گام پنجم انقلاب اسلامی، تشکیل تمدن اسلامی است، انقلاب اسلامی به وقوع پیوست.

فردگرایی و منافع فردی در معضلات اجتماعی بلایای قرن اخیر زندگی است!

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) بیجار در هفته مدرسه انقلاب اسلامی به خبرنگار کُردتودی گفت: طبق فرمایش سال 1353 رهبر معظم انقلاب، مسلمان هویت اسلامی است، بازگشت به اسلام، بیداری مسلمین و بازگشت به نهضت اسلامی) این پیام بزرگ انقلاب ما به ملت های مسلمان است که امام بزرگوار و رهبر این راه و معلم بزرگ این خط و مکتب است.

وی افزود: فردگرایی به معنای اصالت دادن به جامعه و تقدم منافع فردی بر منافع اجتماعی، یک عنصر نظری مهم در نظام لیبرال-سرمایه داری و یکی از مصیبت های چند قرن اخیر در جهان به عنوان فرهنگ و روش مدرن است. از زندگی. مردم

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: فردگرایی نه تنها آزادی را بر عدالت ترجیح می دهد و قانون را به حافظ آزادی های فردی تقلیل می دهد، بلکه با گسترش حریم خصوصی، ارتفاع دیوارهای مردم را افزایش می دهد و افراد را از یکدیگر دور می کند.

حجت الاسلام حکیمی فر گفت: این فردگرایی که می خواهم از آن به فردگرایی لجام گسیخته تعبیر کنم، علاوه بر ایجاد انواع ترس و ناامنی در جامعه و یا گسترش مصرف و تخریب محیط زیست، بسیاری از پیوندهای اجتماعی را از بین برده است.

وی تصریح کرد: اهتمام به دو تمدن سازی در نظام فکری ائمه(ع) در فرمایشات معصومین و به ویژه امام عسکری(ع) الگوی نفی فردگرایی و تحکیم حداکثری پیوندهای اجتماعی در جهت تحقق دوگانه است. تمدن

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) افزود: به عنوان نمونه در تفسیر تعبیر الهی «قول الناس الناس» (بقره: 83) فرمودند: «یعنی با همه مردم به نیکی صحبت کنید. چه مؤمن و چه کافر. مؤمن برای جلب نظر مؤمنان به همنوعان خود مهربانی می کند و با مخالفان خود صبورانه صحبت می کند و اگر هم چنین نکنند، مانع از خودپسندی آنان نسبت به خود و برادران مؤمنش شده است.

اولین و اصلی ترین گام تمدن اسلامی، وجود الگوی زیست اجتماعی است

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: بنابراین اولین و اصلی ترین گام در تحقق تمدن اسلامی، وجود الگوی زیست اجتماعی مومن در جامعه شیعی است.

وی ادامه داد: این الگوی زیست اجتماعی از دیدگاه امام عسکری(ع) یکی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل تقرب الهی به شمار می رود و می فرماید: چه کسی به حقوق برادران خود آگاه تر و کوشاتر است. رعایت آنها نزد خداوند ارجمندتر است. علم مردم به حقوق برادران و سخت گیری آنان به عظمت آنها نزد خداوند داوری می شود (الاختیاج، ج 2، ص 517).

حجت الاسلام حکیمی فر گفت: پس از این اصل و مرحله اصلی در تحقق تمدن اسلامی، من دارم. به جامعه شیعیان چنین توصیه می کند: آنها را زیارت کنید، حقوق خود را ادا کنید.» (صلوا فی عشائرهم، وشهدوا جنائزهم، و ودوا مرضاهم، و أدوا حقوققهم). اسلام ناب: زینت ما باشید، زشتی و خواری نکنید، دوستی را جلب نکنید. به سوی ما و تمام زشتی ها را از ما دور کن» (کونوا زینا و لا تکونوا شینا، همه مواد را جمع کنید و برای همه زشتی ها دفع کنید (همان)

خواندن معارف دینی در مقاطع مختلف پاسخگوی نیازهای جمهوری اسلامی بوده است

وی گفت: روحیه و سبک متاثر از یک نظام فکری کاملا بومی و مبتنی بر آموزه ها و ارزش های اسلام ناب محمدی (ص) وقتی در ساختار ولایت تعریف شد، جریانی منحصر به فرد را ایجاد کرده است که نه تنها پاسخگوی نیازهای جمهوری اسلامی در ادوار مختلف است، برعکس، در گستره وسیع تری خارج از مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی، هر روز به دستاوردهای چشمگیر آن افزوده می شود.

این کارشناس سیاسی گفت: نگرش اصلی انقلاب اسلامی در ضدهژمونی و مقابله با نظام و نظام طاغوتی مطلوب ابرقدرت ها از یک سو و هویت رنسانس و بازگشت به مکتب انقلاب، همگی نیازمند عزم ملی است تا تکیه بر ظرفیت داخلی

وی تصریح کرد: سناریوهای پیچیده و برنامه های راهبردی نظام سلطه برای مقابله با جمهوری اسلامی در قالب های مختلف سخت، نیمه سخت و نرم محقق شده است. حوزه هایی که نیاز به توجه بیشتر به ظرفیت داخلی دارند.

تکیه بر ظرفیت داخلی سیستم را کارآمد می کند

وی تاکید کرد: آنچه در این مبارزات فراوان رخ داده اثربخشی نگاهی است که مصمم به اتکا به ظرفیت داخلی ملت و جامعه است و بالعکس نگاه بیرونی منتظر دریافت کمک های خارجی برای حرکت است. بازنده اصلی. “این مقصد بود.

حجت الاسلام حکیمی فر با طرح این سوال گفت: اگر فرض اساسی الگوی تمدنی پیشرفت درون زا را که متکی بر ظرفیت عظیم درونی رشد و تعالی است، بپذیریم که کدام ظرفیت از بسیج قابل اعتمادتر است، این شبکه انسانی قابل اعتماد که معتقد است. در اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی چیست؟

وی خاطرنشان کرد: امام خامنه ای درباره حضور بسیج در مناطق حساس کشور می فرمایند: «بسیج یعنی روی صحنه آمدن و به میدان آمدن. آنچه شما می دانید؟ حوزه چالش های حیاتی و اساسی. زمینه ها و چالش های اصلی در زندگی چیست؟ فقط زمانی که کشوری مورد تهاجم قرار می گیرد و مردم آن برای دفاع از مرزهای خود به صحنه می آیند؟ البته که نه. این تنها یکی از مواردی است که بر سر زبان ها افتاده است.

وی افزود: زمانی که هویت ملی و سیاسی ملتی مورد مناقشه قرار می گیرد، زمان آن فرا رسیده است که به میدان بیایند. وقت آن است که به فرهنگ، اعتقادات و باورهای ریشه دار یک ملت توهین و تحقیر شود، به میدان بیایم. زمان آن فرا رسیده که نسل برگزیده یک ملت پشت سر قافله معرفت و نیاز به شفا احساس کند.

حکیمی فر ادامه داد: حتی زمانی که احساس می شود پایه های یک زندگی مطلوب و عادلانه در کشور نیاز به ترمیم یا استقرار دارد، نوبت به میدان آمدن می رسد. وقتی جبهه‌های فکری و فرهنگی جهان به تسخیر ملت‌ها با ابزارهای فوق مدرن می‌آیند تا ملتی را از تاریخ، فرهنگ و ریشه‌هایش جدا کنند و به راحتی آن را در آغوش بگیرند، وقت آن است که به میدان بیایند.

سرمایه انسانی زیرساخت اصلی شکل گیری تمدن اسلامی است

این کارشناس سیاسی گفت: همه اینها نیازمند افرادی است که نیازمند هستند. روشن است که سرمایه انسانی زیرساخت اساسی شکل گیری تمدن است و بنابراین لازمه اصلی در مسیر پیشرفت و تمدن، تربیت نسلی متمدن و متعهد به پیشرفت و توسعه است.

حجت الاسلام حکیمی فر گفت: درایت هوشمندانه عظمت امام راحل در تشکیل چنین شبکه بزرگ انسانی تربیت شده و در راه تربیت، اکنون یکی دیگر از دستاوردهای ایشان را به نمایش می گذارد.

وی تاکید کرد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی که مشکل اصلی کشور «پیشرفت و مطالبات آن» است، بر اساس ادعای گام دوم انقلاب، این شبکه و جریان انسانی می تواند نظام را در شکل گیری آینده مطلوب یاری کند. .

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) بیجار گفت: روشن است که سرمایه انسانی زیرساخت اساسی شکل گیری تمدن است و بنابراین لازمه اصلی در مسیر پیشرفت و تمدن، تربیت نسلی متمدن و متعهد به پیشرفت است. و توسعه . .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید