اگر جمهوری را از نظام ایران بیرون بیاورید با طالبانیسم فرقی نمی کند

اگر جمهوری را از نظام ایران بیرون بیاورید با طالبانیسم فرقی نمی کند

روز جدید ابراهیم اصغرزاده در دهمین کنگره انجمن اسلامی مهندسین ایران با تحلیل اوضاع سیاسی کشور در سالگرد روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی گفت: در این کنگره پیام ارزشمند سید محمد خاتمی را داشتیم. که به حاکمیت «الحق لمان قلب» اشاره کرده است این پیام اشاره به اصل برتری و تئوری سلطه دارد که گروهی از مسلمانان در جهان اسلام معتقدند. در طول جنگ جهانی دوم، برنامه رادیویی برلین به زبان انگلیسی با این شعار شروع شد: Might is Right، که آخرین عبارت از عنوان این مقاله است: “حق قوی است” یا هر که برنده است راست است. قاعده ای که سید محمد خاتمی در پیام خود به کنگره به آن اشاره می کند، قاعده ای است که در جهان اسلام طرفدارانی دارد. نظریه «غلبه» در فلسفه سیاسی مسلمانان، دیدگاهی فقهی-سیاسی است که نیزه و شمشیر را مایه مشروعیت سیاسی می داند و غلبه و قدرت را مترادف با حقانیت می داند. همه اسلام گرایان رادیکال از این اصل پیروی می کنند. مانند طالبان و گروه‌های اسلام‌گرای رادیکال مانند داعش، بوکوحرام و القاعده و حتی بنیادگرایان غیرمسلمان، اعم از مسیحی یا یهودی، برای به دست آوردن قدرت دست به انواع جنایات و خشونت‌ها به نام خدا می‌زنند. برای آنها نظر مردم ملاک نیست. آیا واقعاً بین انقلاب ایران و ثمره آن، تأسیس جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی و نظام پارلمانی و انتخابات ادواری، با دولتی که طالبان به زور در افغانستان نصب کردند، تفاوتی وجود ندارد؟ آیا قانون اساسی ما که همه را در برابر قانون یکسان می شناسد، گسترش اصل حق حاکمیت است؟ در اندیشه سیاسی شیعه، عدالت پایه است، حکومت بدون رضایت مردم، ظلم و بطلان است. فقه سیاسی شیعه معتقد است که مشروعیت الهی برای تشکیل حکومت کافی نیست و مقبولیت در بین جامعه و جلب رضایت مردم نیز لازم است. در این نظریه قدرت، اقتدار و سلطه جایی ندارد. علمای شیعه بر این باورند که نه تنها در حکومت، اجبار معنا ندارد، بلکه حتی در پذیرش دین نیز اجبار معنا ندارد. رضایت عمومی شرط حاکمیت در کنار حاکمیت است. ما هم سال ها انتخابات داریم، ظرفیت دموکراتیک قانون اساسی و میراث انکارناپذیر رهبر فقید انقلاب که معتقد بودند «میزان رأی ملت است». اما در میان اصولگرایان افرادی هستند که انتخابات آزاد و دموکراتیک را دوست ندارند و آن را بازی مرگ و زندگی می دانند.

تمایز ما با طالبان و دیگر بنیادگرایان دقیقاً از این نقطه حساس و محوری یعنی جمهوری آغاز می شود. اگر جمهوری را از نظام ایران بیرون بیاورید با طالبان و طالبانیسم فرقی نمی کند. اگر نهادهای منتخب دگرگون شوند و به نهادهای انتصابی تبدیل شوند، مشکل نقض هدف است و ما طالبان شده ایم.

متاسفانه انتخابات 1400 برای جمهوری اسلامی تجربه تلخی بود. نه به این دلیل که همه کاندیداها رد صلاحیت شدند، بلکه رقابت از میدان بین اصولگرایان و اصلاح طلبان به عرصه رقابت بین دولت و مردم کشیده شد. نزدیک به 60 درصد مردم ایران یا در انتخابات شرکت نکردند یا آن را تحریم کردند و این شکاف عمیق بین دولت و ملت بدترین در نوع خود در چهار دهه عمر نظام بود. در جریان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، بالاترین پاکسازی ها در نظام برای انجام وظیفه تشکیل حکومت اسلامی انجام شد. اگر همچنان با انتخابات بی‌معنای صحنه‌ای مواجه شویم، فکر می‌کنم این حق را داریم که رسماً اعلام کنیم که راه سیاست کاملا بسته است و در انتخابات در کنار مردم خواهیم بود. قانون اساسی چه شد و سند چشم انداز 20 ساله و برنامه های پنج ساله به عنوان اسناد سطح بالا که قرار بود در سال 1404 کشور را به اهداف عالی برساند کنار گذاشته شد؟ اصغرزاده با اشاره به انتخابات 1400 و عدم معرفی کاندیدا یادآور شد: در حالی که تصمیم رسمی جبهه اصلاحات مبنی بر عدم معرفی کاندیدایی برای انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات گذشته بود، تعدادی از احزاب در چند روز اخیر اقدام به معرفی کردند. کاندیدای مجلس شد و این منجر به شکست بزرگ در انتخابات شد. خوشبختانه انجمن مهندسین دچار این توهم نشد و نامزدی را معرفی نکرد. چه بد و چه بد که آرای نمایندگان نامزدشان کمتر از باطل بود! البته ما برای حفظ وحدت در کنار دوستان اصلاح طلب خود مانده ایم و خواهیم ماند، زیرا به نظر ما حرکت ائتلاف و جبهه باید ادامه یابد. اما این بدان معنا نیست که ما می خواهیم از دوستان محافظه کار خود پیروی کنیم.

برخی از دوستان محافظه کار ما به هر قیمتی و با هر شرایط تحقیرآمیزی قصد شرکت در انتخابات و التماس رای دارند! با التماس و صدقه نمی توان سیاست کرد و به قدرت رسید. انجمن مهندسین ایران همچنان معتقد است که اصلاح و اصلاح اساسی در همه عرصه ها از سطوح صنفی تا سطوح عالی سیاسی ممکن و در عین حال ارزان ترین راه برون رفت از شرایط کنونی کشور است. اگرچه ما می خواهیم این دولت بتواند با احیای برجام و پیوستن به FATF مشکلات اقتصادی و معیشتی را حل کند و زندگی مردم را باز کند، اما تفکر افراطی حاکم بر کشور که قبلا در قالب دولت پنهان و نیروی موازی بود، بود. چرخ دنده ای در چرخ دولت اصلاحات بود و اعتدال گفت که اکنون دولت و مجلس کنونی را کنترل کرده و سیاست خود را از تریبون ها و مجاری رسمی بیرون می کشد. کافی است به تعداد سربازان مستقر در دولت و مجلس فعلی توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید