ایجاد پوشش گیاهی؛ مرهم زخم های به جا مانده از خشکسالی در سیستان


ساعت: 11:50
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813335

در استان سیستان و بلوچستان به دلیل محدودیت بارندگی، خشکسالی اکولوژیکی و پتانسیل کم طبیعی، اهمیت درختان، جنگل ها و مراتع دو چندان می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای حیاتی مردم، جایگاهی مسلم در تأمین رفاه، آسایش و رفاه جوامع بشری دارند.

جنگل ها و مراتع نه تنها اقتصادی، پاکیزه نگه داشتن محیط زیست، جلوگیری از رانش زمین، فرسایش زمین و حفاظت و تولید خاک و تغذیه آب های سطحی و زیرزمینی هستند، بلکه از نظر اجتماعی، فرهنگی و روانی نیز برای همه انسان ها جایگاه و ارزش ویژه ای دارند.

اهمیت روزافزون نقش اکولوژیکی جنگل ها و مراتع و تأثیر همه جانبه آن بر توسعه پایدار مستلزم تلاش مشترک برای ترویج فرهنگ حفاظت و صیانت از جنگل ها و مراتع به منظور برخورداری کامل از تمامی ارزش های زیست محیطی است. مخالف این است که جنگل ها و مراتع همچنان به عنوان ابزاری برای صلح و رفاه برای نسل های امروز و فردا پایدار هستند.

عبدالباسط پاکزاد; مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصر هامون، با اشاره به اهمیت درختان، جنگل ها و مراتع در کشور به ویژه سیستان و بلوچستان، گفت: پوشش گیاهی، مراتع، جنگل ها و عرصه های سبز در هر استانی جزو سرمایه هاست و ثروت این جامعه محسوب می شود و حفظ این گنجینه گرانبها نقش مهمی در توسعه و آبادانی دارد.

وی افزود: در استان ما به دلیل محدودیت بارندگی، خشکسالی اکولوژیکی و پتانسیل کم طبیعی، اهمیت درختان، جنگل ها و مراتع دو چندان می شود. سیل و فرسایش را کنترل می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب استان با اشاره به حفظ منابع طبیعی گفت: آگاهی اولین قدم برای حفظ منابع طبیعی است و همچنین جامعه محلی باید در این امر مهم و اقتصادی مشارکت و تلاش کنند. منابع طبیعی منابعی که نیاز به به روز رسانی دارند دیدگاه دیگر برنامه ریزان و بازیگران بودجه نقش بسیار مهمی در این امر ایفا می کند.

وی با اشاره به نقش مردم در حفاظت و مراقبت از طبیعت، اذعان داشت: احساس تعلق و وابستگی به منابع طبیعی و درختان باید در وجود همه انسان ها وجود داشته باشد و اگر هر فردی برای حفاظت از طبیعت گام بردارد، جامعه ما نیز گام برمی دارد. در امان باشید «درختان و پوشش طبیعی خواهند بود و از سوی دیگر بدون دخالت انسان اصل حفاظت معنا ندارد.

پازکاد ایجاد مراتع و جنگل در شمال استان را تاثیری بسیار قوی برای کاهش یا جلوگیری از خسارات طوفان عنوان کرد و گفت: این منطقه کاملاً تحت تأثیر فرسایش شدید بادی قرار دارد و رطوبت و نوسانات بسیار زیاد امکان طبیعی را محدود می کند. حفاظت خاک «ایجاد مراتع و درختکاری و پوشش جنگلی و مرتعی مهمترین عامل حفاظت از خاک است.

وی ادامه داد: آب و هوای خشن در منطقه شمال استان با وجود پوشش گیاهی فقط اصلاح شده و قابل سکونت است.

وی با اشاره به برنامه های سال نو در حوزه نجاری گفت: در سال آینده طبق روال در قالب طرح های توسعه جنگل، غنی سازی جنگل ها، بیابان زدایی و همچنین تجمیع شن و ماسه، کاشت و مراقبت و آبیاری. پروژه ها در دستور کار قرار می گیرد. «کاشت 100 هزار اصله نهال در سال آینده آغاز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان دارای 10 و نیم میلیون هکتار مرتع است که 13 درصد از کل مراتع کشور را تشکیل می دهد و رتبه اول وسعت و در بین مراتع را دارد. در بحث جنگل ها، 1260000 هکتار جنگل و نخلستان وجود دارد. این ویژگی پوشش گیاهی استان است.

وی با اشاره به کاشت درختان سازگار افزود: درختان سازگار در روستاها نسبت به خشکی، خشکسالی، نوسانات آب، خاک نامرغوب، بادهای فصلی و معمولی مقاوم هستند.

پازکاد با اشاره به برنامه ریزی برای جلوگیری از خسارت هایی مانند آتش سوزی یا قطع بی رویه چوب گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در طرح های حفاظتی و حفاظتی اقدامات توسعه ای، مشارکت مردمی، توسعه سوخت های جایگزین، توزیع دستگاه ها و پنل ها، انرژی غیر چوبی مدیریت نفوذ و مصادره های احتمالی از برنامه های محوری برای پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی و قطع درختان است.

وی با بیان اینکه چرخه اکوسیستم و فعالیت هر یک از اجزای آن نقش مهمی در حفظ طبیعت دارد، خاطرنشان کرد: نابودی جنگل ها باعث نابودی گیاهان و جانوران و نابودی جانوران و گیاهان منجر به نابودی انسان ها می شود. ; بنابراین، هر یک از اعضای جامعه باید نقش خود را در حفاظت از اکوسیستم و محیط طبیعی خود ایفا کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید