ایرانیان با تکیه بر توان و دانش خود، عرصه کشتی سازی و تعمیر کشتی را به دست گرفتند.


ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844156

وقتی جوانان ایرانی از فعل خواستن استفاده می کنند;

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: برای تحقق شعار «تولید; بر اساس دانش، ایجاد اشتغال »تجهیزات یدک کش برنا با بهره گیری از دانش کارشناسان داخلی واحد تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی بندر شهید رجایی بازسازی و نوسازی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; کشتی سازی یکی از پردرآمدترین صنایع جامعه است که هر کشور آگاه می تواند اقتصاد خود را متحول کند و بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به این دانش دست یافته و یا در تلاش هستند.

جمهوری اسلامی ایران با دریای شمال و جنوب یکی از کشورهایی است که رونق کشتی سازی نقش مهمی در حمل و نقل دریایی دارد. اگرچه ساخت قایق از قدیم الایام در کشور ما رونق داشته است، اما اوج شکوفایی ساخت کشتی های غول پیکر و مجهز پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده می شود.


7f32a620 1c99 4191 94ac 8891267aec98 خبر خاکستری


جوانان ایرانی با تکیه بر توانایی ها و دانش خود به کار کشتی سازی و تعمیر کشتی پرداختند

استان هرمزگان در مجاورت دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان بیشترین ظرفیت را در زمینه تعمیر، نگهداری و ساخت کشتی‌های تجاری و دریایی دارد و در دهه اخیر با تحریم‌های هولناکی که بر کشورمان اعمال شده است. جوانان این مرز و بوم توانستند در بسیاری از قسمت های ساخت ملوان به بومی سازی دست یابند.

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحلی ایران در سال 1352 توسط یک شرکت آلمانی در غرب بندرعباس ساخته شد که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به تدریج تجهیز و توسعه یافت.

تلاش باشکوه جوانان این مرز و بوم برای راه اندازی خط تولید و تعمیر کشتی های مدرن قابل تحسین است، به طوری که در گذشته متخصصان دریایی از کشورهای خارجی وجود داشتند اما اکنون جوانان ایرانی با تکیه بر توان و دانش خود به این عرصه دست یافته اند.


1ce5b39c 0100 4238 8389 242df7bcd4b0 خبر خاکستری


مردم این منطقه نیز دانش پیشرفته ای در کشتی سازی آموخته اند

چنانکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «اگر علم [یا ایمان] اگر به ستاره ثریا وصل شود و در بهشت ​​آرام گیرد مردان ایرانی به آن خواهند رسید.

در سال های اخیر خبرهای زیادی از بندر شهید رجایی و کشتی سازی جنوب به گوش می رسد مبنی بر اینکه جوانان این مرز و بوم کار بازسازی، ساخت و تعمیر کشتی ها را انجام داده اند. در روزهای اخیر برای تحقق شعار «تولید; بر اساس دانش، ایجاد اشتغال »تجهیزات یدک کش برنا با بهره گیری از دانش کارشناسان داخلی واحد تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی بندر شهید رجایی بازسازی و نوسازی شد.

محمدرضا پور رجبی معاون خدمات اداره بندر و دریانوردی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز گفت: ارائه خدمات به کشتی های نسل جدید با ارتقاء موتور، تجهیزات و ظرفیت عملیاتی بندر ضروری است. گفت: با نظر کارشناسان و متخصصان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان این کشتی با قدمتی بیش از 45 سال در مرحله اسقاط است. توسط متخصصان توانمند داخلی احیا شده و در حال بازسازی است.

وی ادامه داد: در فاز اول سازه پل (پل فرماندهی شناور) به عنوان اولین سازه بومی این کشتی طراحی، ساخته و نصب شد.

معاون بنادر و دریانوردی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه پل فرماندهی خودکششی که 50 سال پیش طراحی شده است دارای کاستی هایی از جمله دید کم فرمانده به محیط، کمبود فضا برای تجهیزات جدید ناوبری و مخابراتی و کمبود فضا است. نیرویی برای یعنی نصب تجهیزات آتش نشانی که به دلیل آن این کاستی ها در طراحی و ساخت پل این کشتی مطابق با استانداردهای روز و مشابه شناورهای مدرن شرکت های کشتیرانی مطرح طراحی و اجرا شده است.


0cfe0036 4fe9 44b5 876b 5dab2a7671a1 خبر خاکستری


مکان یابی تجهیزات شناور برنا که یک کشتی ژاپنی است توسط کارشناسان ایرانی

پورجبی ادامه داد: در طراحی پل فرماندهی جدید علاوه بر برخورداری از فضای لازم برای نصب تجهیزات ناوبری، ارتباطات از راه دور نیز با افزایش میدان دید فرمانده مانور و کنترل شناور تقویت شد، به طوری که پنجره ها بزرگتر، شکل ویندوز طراحی شده است که بر روی پل فرمان ایجاد شده است.

وی در ادامه سخنان خود با جانمایی تجهیزات شناور کشتی ژاپنی برنا از کارشناسان ایرانی در اداره تعمیرات و نگهداری بندر شهید رجایی به عنوان یک افتخار ملی، افزود: در این پروژه 70 درصد تجهیزات شناور از جمله پمپ های داخلی آتش نشانی انجام شده است. ، ساخت سه دیزل ژنراتور، تجهیزات اطفای حریق با حداکثر استفاده از توان داخلی طراحی و ساخته شده است.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با نوسازی تجهیزات جدید کشتی برنا، این کشتی می تواند در حوزه خدمات دریایی در بنادر شرق یا غرب استان با 12 گره دریایی فعالیت کند.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به توانایی کشتی بومی سازی شده برنا در پهلوگیری و تقسیم کشتی ها به بنادر کوچک اشاره کرد و گفت: بیشتر این کشتی بر اساس دانش به روز رسانی شده است. کارشناسان محلی امیدواریم بتوانیم تجربه کسب کنیم.» در نتیجه این طرح در آینده نزدیک با تکیه بر دانش بومی و شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه می توانیم 30 درصد دیگر را جانمایی کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید