ایران از فقر آفریقا دور نیست، چین نیز مشروط به برجام در ایران سرمایه گذاری کرده است

ایران از فقر آفریقا دور نیست، چین نیز مشروط به برجام در ایران سرمایه گذاری کرده است

پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان ایران به آفتاب نیوز گفت: در سفر اخیر هیات اقتصادی و سیاسی به چین، یکی از موضوعات مطرح شده از سوی هیات ایرانی، بحث حل مشکلات بانکی و تبادلات مالی بود. اما هیئت چینی گفت تا زمانی که مسائل مهمی مانند الحاق ایران به توافقنامه مالی FATF حل نشود، دستشان تا حد زیادی بسته است. این یکی از نمونه های واضحی است که نشان می دهد مشکلات اقتصادی ما چقدر به مسائل سیاسی وابسته است. ما به وضوح به سمت یک بحران عمیق پیش می رویم. برای غلبه بر چنین بحران عمیقی به اصلاحات عمیق و عملیات بزرگ نیاز داریم.

تنها چند روز پس از وعده سیدابراهیم رئیسی به رهبر انقلاب و مردم در حضور سران و مسئولان نظام برای مهار تورم، نرخ ارز به این وعده بی توجهی کرد و دلار در کانال 50 هزار تومان قرار گرفت. .

به گزارش آفتاب نیوز؛ در 18 ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، نرخ دلار نزدیک به 24 هزار تومان افزایش یافته و از 25 هزار و 500 تومان به بالای 49 هزار تومان رسیده است.

اگر نرخ رشد دلار در 18 ماه اول دولت های مختلف را بسنجیم، نتایج به شرح زیر است.

دولت خاتمی: از 480 به 650، احمدی نژاد از 900 به 950 و روحانی از 3100 به 3500 تومان، بدین ترتیب دولت سیدابراهیم رئیسی رکوردهای تاریخی را به شکلی بی سابقه جابه جا کرد.

نرخ دلار در ایران به‌عنوان معیار اصلی ارزش پول ملی، یکی از مهم‌ترین دماسنج‌های اقتصادی به حساب می‌آید که تقریباً همه متغیرهای اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رشد سریع نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی باعث شد قیمت سبد مصرفی خانوار در دی ماه 1401 نسبت به دی ماه 1400 51.3 درصد افزایش یابد.

از سوی دیگر در حالی که دولت با اخبار درمانی و «عظیم خواندن دستاوردهای سفر رئیس جمهور به چین» تلاش کرد عملکرد اقتصادی موفقی از خود نشان دهد. گای برتون، تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات بریتانیا و اروپا گفت: «پشت خنده شی جین پینگ هیچ دستاورد ملموسی برای ایران نیست، زیرا علیرغم تلاش های رئیس جمهور برای دعوت از چین برای سرمایه گذاری گسترده در ایران، پکن سرمایه گذاری در ایران را مشروط کرده است. برای توافق برجام و مذاکرات هسته ای را آغاز کرد.

پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان ایران به آفتاب نیوز گفت: همه شاخص ها و هشدارهای علمی نشان می دهد که وضعیت اقتصادی کشور به مرحله بسیار بحرانی رسیده است. ارزش پول ملی کاهش می یابد و بانک مرکزی ارزی برای کنترل وضعیت بازار ندارد. علاوه بر این، وزارت خزانه‌داری آمریکا و فدرال رزرو نیز اقدامات جدیدی را آغاز کرده‌اند، این دو نهاد بر امارات متحده عربی و عراق فشار می‌آورند تا جریان ارز در این کشور را بیش از پیش محدود کنند. یکی از گذرگاه های ارزی کشور هرات افغانستان بود که این کانال نیز با فشارهای جدیدی روبرو بود.

وی افزود: به جایی رسیده ایم که به جرات می توان گفت مشکلات اقتصادی کشور راه حل سیاسی دارد. بررسی قیمت سبد غذایی کشور نشان می دهد که تنها در 120 روز این کالاها 91 درصد گران شده است. واضح است که این گونه افزایش قیمت ها اثرات بسیار مخربی به خصوص بر دهک های پایین درآمدی دارد. در حال حاضر، بر اساس برآوردها، به نظر می رسد تورم سالانه به 50 درصد رسیده است. دیده می شود که از اقتصاددانان می پرسند که برای درمان این وضعیت چه باید کرد، در حالی که این مشکلات به هیچ وجه راه حل اقتصادی ندارند و پاسخ و راه حل این مشکلات را باید در دنیای سیاست جستجو کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: حفظ ارزش پول ملی وظیفه بانک مرکزی است اما سوال اینجاست که آیا این موسسه مالی ابزار لازم برای این کار را دارد؟ بدیهی است، در حال حاضر، اقتصاددانان برجسته نگرانند که ما از فقر آفریقا دور نیستیم. در سفر اخیر هیأت اقتصادی و سیاسی به چین، یکی از موضوعات مطرح شده از سوی هیأت ایرانی، بحث حل مشکلات بانکی و مالی با بورس بود، اما هیأت چینی اعلام کردند که تا زمان موضوعات مهمی مانند الحاق ایران به برجام. توافقنامه مالی FATF، نه مجاز هستند، دست آنها نیز تا حد زیادی بسته است. این یکی از نمونه های واضحی است که نشان می دهد مشکلات اقتصادی ما چقدر به مسائل سیاسی وابسته است. ما به وضوح به سمت یک بحران عمیق پیش می رویم. برای غلبه بر چنین بحران عمیقی به اصلاحات عمیق و عملیات بزرگ نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید