ایران باید برای دریافت غرامت ناشی از تحریم ها اقدام کند/ اروپا بر نتیجه مذاکرات نظارت دارد


ساعت: 13:56
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880503

مصطفی خوش‌چس گفت: ایران باید پس از طی مراحل مذاکره، کسب امتیاز تحریم، راستی‌آزمایی و ضمانت، به دنبال جبران خسارات ناشی از تحریم‌ها باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصطفی خوشتاس کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مرات گفت: دولت سیزدهم در سیاست خارجی خود به دنبال گسترش روابط همسایگی است و از فرصت های مختلف برای نزدیک شدن به همسایگان خود استفاده می کند. کشور پیروز می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به حضور انریکه مورا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان نماینده برای گفت وگو با طرف ایرانی، اذعان داشت که هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نخواهد شد.

وی ادامه داد: آمریکا نمی تواند از یک سو توافق خود را با ایران بشکند و از سوی دیگر دوباره وارد مذاکره و مذاکره مستقیم شود. زیرا در صورت بروز چنین مشکلی ممکن است کشورهای دیگری که با ایران قرارداد دارند نیز اقدام به شکستن قرارداد خود با ایران کنند و سپس درخواست مذاکره مستقیم کنند.

خوش چشم با بیان اینکه آمریکا هیچ حسن نیتی نسبت به ایران نشان نداده است، گفت: تاکنون تغییر موضعی مشاهده نشده است و زمانی که روش ها و زمینه های آمریکا این گونه باشد. مذاکرات طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ایران با لغو کامل تحریم‌های موجود به دنبال احیای حقوق مردم است و همچنین با کسب تضمین‌های قانع‌کننده به دنبال توافقی پایدار است و اگر آمریکایی‌ها به دنبال مذاکره هستند، باید براساس تعهدات خود در برجام این کار را انجام دهند. بقیه شرایط را بپذیرید.

کشورهای غربی و اروپایی با استناد به جنگ اوکراین و افزایش قیمت انرژی و سایر محصولات در بازارهای اروپایی، رقبای بیشتری برای پیگیری و از سرگیری مذاکرات برای کنترل بخشی از تورم قیمت در نیمکره غربی با واردات نفت ایران به بازارها دارند. . به لطف این، جوزپ بورل فعالیت بیشتری نشان داده و می تواند هر دو طرف را با انگیزه به میز مذاکره بازگرداند.

هوش سس همچنین خاطرنشان کرد: این اقدامات تنها تلاشی برای سازماندهی مذاکرات در قالب بوده و تغییر محسوسی در محتوای تفاهم نامه ها و مواضع کشورهای غربی رخ نداده است. البته با توجه به اینکه اروپایی ها بیشتر از گذشته به به نتیجه رسیدن مذاکرات علاقه دارند و با نزدیک شدن به فصل سرما، نیاز به نفت ایران در بازار افزایش می یابد و فشار بر اروپایی ها و … کشورهای آمریکایی بسیار بزرگتر از گذشته خواهند بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه مذاکرات در حال حاضر در مرحله تحریم و ضمانت است، گفت: ایران قطعا باید پس از گذراندن مراحل مذاکره، کسب امتیاز در حوزه تحریم، راستی آزمایی به دنبال دریافت غرامت باشد. نتایج تحریم ها.

وی در پایان افزود: غرامت مذکور نیازی به دریافت صرفاً به صورت مالی و ارزی ندارد، بلکه می تواند به صورت مجوز برای سرمایه گذاری های بلندمدت، امتیاز در حوزه رفع تحریم های مربوط به عتران باشد. ، و یا با درخواست رفع تحریم های غیرهسته ای برای غرامت دریافتی، موافقت و اقدام انجام شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید