ایران با کشت صیفی جات محراب آب خاورمیانه است / یک بطری هندوانه برابر با 600 بطری آب معدنی است.


ساعت: 13:12
تاریخ انتشار: 1401/02/05
کد خبر: 1834300

اجرای الگوی کشاورزی یکی از مهم ترین الزامات جهاد کشاورزی برای ترغیب کشاورزان به کشت محصولات بهینه و مقرون به صرفه است تا در این سال هایی که ایران با خشکسالی مواجه است، بتوانیم از بحران عبور کرده و از تابستان شاهد صادرات آب ارزان قیمت باشیم. محصولات زراعی در کشورها در خلیج فارس نباشید

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اصرهمدان بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ایران در تولید هندوانه و خیار رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است که به معنای کشت دو محصول بر پایه آب است.


این زمین خشک و نیمه خشک است.


این نشان می دهد که روند تولید محصولات کشاورزی در کشور ما بر تولید ارزان ترین و غنی ترین محصولات متمرکز شده است و البته این محصولات بیشترین سهم را در صادرات دارند..


با وجود بحران آب در ایران، 92 درصد منابع آب تجدیدپذیر مورد استفاده در کشاورزی؛ کارشناسان معتقدند صادرات این نوع محصولات کشاورزی مزیت تجاری ایران نیست.


تامین آب یکی از نیازهای اصلی جهان در دهه های آینده است و نتایج نشان می دهد که حداقل سی و سه کشور تا سال 2040 در معرض بحران آب قرار خواهند گرفت. این مشکل می تواند تنش را تشدید کند


طرف های پیشرو درگیر در درگیری ها.


در این میان، ایران در سال‌های اخیر صادرات آب به خاورمیانه را با کمترین هزینه و کشت محصولات پرآب مانند هندوانه و خیار آغاز کرده است..


محققان موسسه منابع جهانی با استناد به مجموعه ای از مدل های آب و هوایی و همچنین سناریوهای اجتماعی-اقتصادی، بحران آب را در صد و شصت و هفت کشور طبقه بندی کرده اند..


9 کشورهایی که در بیست و پنج سال آینده بیشترین بحران آب را خواهند داشت در خاورمیانه هستند و عبارتند از: بحرین، کویت، فلسطین، قطر، امارات متحده عربی، اسرائیل، عربستان سعودی،


عمان و لبنان.


این منطقه اکنون به منابع زیرزمینی و آب شیرین متکی است. برخی از کشورهای منطقه برای کاهش مصرف آب به دنبال غذا از خارج هستند. از جمله این کشورها، عربستان سعودی است. دولت


عربستان سعودی کشور خود را در طول سال اعلام کرد 2016 به طور کلی به واردات غلات بستگی دارد.


کمبود آب برای جمعیت رو به رشد به معنای رسیدن به مرز بی ثباتی است. آب یکی از مهمترین جنبه های درگیری طولانی مدت فلسطین و اسرائیل است. در مورد سوریه، کارشناسان معتقدند خشکسالی و کمبود آب ممکن است


به بی ثباتی سال کمک کرد 2011 این به جنگ داخلی در این کشور دامن می زند.


ایران، محراب آبی پر از صیفی جات پر آب


هندوانه شیرین ببر در حالت چاقو می آید! در شهر که قدم می زنیم، ماشینی پر از هندوانه را می بینیم که در کنار خیابان پارک شده و صاحب آن آنها را می فروشد، گویی کاشت و فروش هندوانه برای آن بسیار سودآور است.


کشاورزان در سال های اخیر کشف کرده اند.


این در حالی است که شهرها هر روز با جیره بندی آب مواجه هستند و برخی محصولات کشاورزی به دلیل کم آبی خشک شده اند. برخی از چاه ها ریزش کرده و چاله های زیادی در زمین های بایر و مسکونی به دلیل کمبود آب مستقر شده است..


هندوانه به عنوان یک میوه خبری که در راس اخبار قرار دارد، چیزی برای آن است 300 به ازای هر کیلوگرم هندوانه لیتر آب مصرف می شود و در واقع صادرات بالای این محصول به معنای صادرات آب است..


صادرات آب خلیج فارس را صیفی جات تعیین می کند و ایران را به ورطه بحران آب می رساند.


عبدالمجید شیخ، تحلیلگر و کارشناس محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان، در این باره گفت: در سال 1385، در سال 1385، در سال 2018، در سال 2018 به عنوان یکی از مهمترین عوامل تولید محصولات کشاورزی در نظر گرفته شد. وی گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی بین قیمت واقعی یک کیلوگرم خیار و هندوانه با قیمت یک کیلوگرم محصولات اساسی برآورد کند.


محاسبات اقتصادی نیز مانند گندم و جو و واردات ارزش واقعی آب نشان می دهد که تولید صیفی جات پر آب به صرفه نیست..


وی افزود: باید مدل کشت را در کشور اعمال کنیم چرا که قیمت واردات گندم، جو و علوفه بسیار بالاست..


شیخ با تاکید بر اعمال الگوی کشت، گفت: در مکان ها و مکان هایی که امکان کشت وجود دارد، مجوز کاشت و برداشت بدهند و در مکان هایی که مدل کشت ندارند، جایگزین محصولات دیگر شوند..


وی با بیان اینکه چاه های غیرمجاز باید بسته شود، افزود: باید بر روی چاه ها کنتور نصب شود و مصرف به نحوی کنترل شود و کسانی که جریمه را رعایت نمی کنند کشاورزان را به قیمت های جدید و گرانی عادت دهند.


به طور خودکار در مسیر رشد محصولات بهینه باشید.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید