ایران به مرکز دیپلماسی منطقه تبدیل شده است/ غربی ها از همکاری راهبردی کشورهای شرق آسیا هراس دارند


ساعت: 13:48
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884431

مسائل سیاسی و روابط بین الملل در گفتگو با کارشناسان مطرح شد.

رحیمی نژاد گفت: در نظم نوین جهانی همه کشورها و نخبگان سیاسی دریافته اند که دوره ای که کوچکترین اقدامات باید با وساطت و رضایت آمریکا انجام شود به پایان رسیده است و رهبران روندهای جدید کشورهایی از این قبیل هستند. همانطور که ایران، روسیه و چین و توافقات کشورهای منطقه اثرات خوبی بر آینده سیاسی و اقتصادی کشور دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی رحیمی نژاد کارشناس سیاست و روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون گفت: کشور ما بیش از چهار دهه است که در معرض تحریم بوده و در این مدت دست آمریکا نتوانسته است به اهداف جهانی شدن دست یابد. کردها مانند خاورمیانه جدید و نقشه هایی که از طریق ایران داشتند عملی نشد و رقابت بین قدرت های بزرگ شکل گرفت و به این وعده هایی که هر سال آمریکا می دهد به نتیجه رسیدند که ایران تجزیه خواهد شد و کشورهای دیگر سهم خود را خواهند داشت. به نتیجه نرسید و باعث شد تا بین قدرت های بزرگ بین چین و آمریکا در حوزه اقتصادی و روسیه در عرصه سیاسی اتفاقات مشهودتری رخ دهد.

وی افزود: دلیل اصلی سفر اردوغان به ایران این بود که او در دوراهی انتخاب روسیه و اتحادیه اروپا قرار گرفت. کاهش سرعت و رضایت ایران و روسیه از اشغال شمال سوریه که اهداف خود را دنبال می کند زیرا می داند که مورد حمایت آمریکا نخواهد بود و آمریکا درگیر چالش های داخلی و خارجی کشور خود است.


این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: برعکس این مسائل دوقطبی که بین کشورهای شرقی و ایران به وجود آمد، می شد با یک سری امتیازات موقت با آمریکا توافق کرد، اما آنها این کار را نکردند و ترجیح دادند به منافع استراتژیک خود با چین و روسیه ادامه دهند. و این یکی از دلایل سفر پوتین به ایران است.


وی ادامه داد: همکاری راهبردی کشورهای شرق; ایران، روسیه و سوریه در یک طرف و عربستان سعودی، ترکیه و آمریکا در طرف دیگر قرار دارند و مهمتر اینکه ایران از متحدان خود در منطقه حمایت می کند.


رحیمی نژاد گفت: در حال حاضر تعدادی از قدرت ها خواهان برقراری نظم نوین جهانی هستند و دوران تهاجم آمریکا به پایان رسیده است و آمریکا در تلاش است مسئولیت سپردن وظایف خود را به کشورهای هم پیمان از جمله انگلیس و فرانسه واگذار کند. در کنار همکاری ناتو، همچنان به طور فزاینده ای حداقل قدرت را برای خود در نیمکره غربی خواهد داشت.


وی افزود: از سوی دیگر کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه تلاش می‌کنند نظم جدیدی را که ما در حال عبور از آن هستیم به گونه‌ای بسازند که آمریکا نتواند در حیاط خلوت منافع منطقه و همسایگان دخالت کند.


این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: در نظم جدید همه کشورها و نخبگان سیاسی متوجه شده اند دورانی که باید کوچکترین اقدامات با وساطت و رضایت آمریکا انجام می شد به پایان رسیده است و قصد دارند منافع بیشتری را تقسیم کنند. در این نظم نوین به خودشان وارد می‌شوند و رهبران این جریان‌ها کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین هستند که در دوره گذشته علنا ​​مخالفت خود را با آمریکا نشان داده‌اند و از سوی دیگر آمریکا می‌تواند خود را حفظ کند. تسلط با کمک اتحادیه اروپا و ناتو.


ایران به مرکز دیپلماسی در منطقه تبدیل شده است

احمد رازدار کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: دیدارهای دیپلماتیک در سطوح عالی جدای از رایزنی و توافق، نوعی نمایش قدرت در عرصه دیپلماسی است.

وی با اشاره به دیدار رئیس جمهور ایران با روسای جمهور دو کشور تاثیرگذار در منطقه، تصریح کرد: روسیه دارای قدرت استراتژیک در جامعه جهانی است و دشمنی این کشور با این کشور تنها ضرری به کشورهای غربی وارد کرده است چرا که این تحریم ها تحریم های آمریکاست. رهبری اروپایی ها آنها را در باتلاق بو انداخت.

رازدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی در ماه های اخیر به قطب دیپلماسی منطقه ای و حتی جهانی تبدیل شده است، یادآور شد: مردم به خاطر دارند که برخی مسئولان در سال های اخیر آب شرب مردم را به برنامه جامع اقدام مشترک و فتف و در حوزه دیپلماسی گره زدند. که جز عقب ماندگی برای کشور به ارمغان نیاورده بودند.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر دیپلماسی فعال و پویا ایران نه تنها کشورهای همسایه را که پای خود را رها کرده بودند سر جای خود نشاند، بلکه به نوعی آنها را با سیاست های خود همراه کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه گفت: در روزهایی که شاهد آن هستیم، بایدن رئیس جمهور آمریکا برای ترس از ایران و ایجاد هرج و مرج از قاره دیگری به خاورمیانه سفر می کند اما جمهوری اسلامی بر دیپلماسی خود با قاره ای دیگر تکیه دارد. قدرت های مخرب منطقه ای نقشه ها و نقشه های آنها را خنثی می کنند.

رازدار دیدارهای منطقه ای و دیدارهای دیپلماتیک را تاثیر مثبتی بر آینده اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: توافقات صورت گرفته بین روسای جمهور ایران و برخی کشورهای منطقه باعث افزایش تعادل اقتصادی کشور می شود و مردم این آثار را احساس خواهند کرد. در دراز مدت احساس خوبی خواهند داشت.


رژیم صهیونیستی به ترانزیت ناامنی در منطقه تبدیل شده است

محمدجواد سجادی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در دیداری که رئیس جمهور کشورمان با کشورهای تاثیرگذار منطقه برگزار کرد، شاهد سردرگمی سران رژیم منحوس صهیونیستی بودیم.

وی افزود: همانطور که رژیم صهیونیستی به گذرگاه ناامنی در منطقه تبدیل شده و از سوی دیگر ایران به سنگر و مرکز ثقل امنیت منطقه تبدیل شده است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: بدون حضور جمهوری اسلامی ایران هیچ اتفاقی برای بهبود اوضاع منطقه نمی افتد و این مشکل برای استکبار به ویژه آمریکا و اسرائیل آزادی آنها در منطقه قابل تحمل نیست.

وی افزود: وقتی به تحلیل روسای جمهور روسیه و ترکیه نگاه می کنیم که بر اساس تحلیل کلی علاقه جهانی به نقش آفرینی ایران و دیپلماسی فعال ایران در خدمت اقتصاد و معیشت مردم است. در واقع ایران هزینه همسایه بودن را پرداخته است و زمان بهره برداری از آن فرا رسیده است و وقتی از این موارد مطلع می شویم می بینیم که رسانه ها و باج خواهی های خبری دشمنان ما این سفرها را شبیه به خود می کند. در فضا.که مهم نیست.

سجادی افزود: همه در منطقه می دانند که ایران مقتدر و قدرتمند است و بدون حضور این کشور تغییری در حوزه منطقه و بحث امنیت پایدار در منطقه ایجاد نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ابرقدرتی مانند روسیه به ایران می‌آید باید بدانیم که کشور ما با دهه‌های گذشته متفاوت است و نوید قوی‌تر شدن را می‌دهد که این امر برای بازار جهانی نیز نوید خوبی خواهد داشت. آمریکا دیگر ابرقدرت نیست، حتی متحدانش هم این را درک کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید