ایران تا زمانی که همه موارد را با آژانس حل و فصل نکند، توافقی امضا نخواهد کرد

ایران تا زمانی که همه موارد را با آژانس حل و فصل نکند، توافقی امضا نخواهد کرد

مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد که تا زمانی که همه موارد ادعایی آژانس اتمی حل نشود، تهران توافقی را امضا نخواهد کرد.

محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات مربوط به رفع تحریم ها و مذاکرات هسته ای با اشاره به آماده بودن متن توافق هسته ای و در انتظار امضای اروپایی ها تاکید کرد که تهران همه پرونده ها را حل و فصل نخواهد کرد. مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انرژی تا زمانی که تصمیم گرفته نشود عطامی توافقی را امضا نخواهد کرد.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در گفتگو با شبکه «المیادین» گفت: دولت های غربی مدام درباره فعالیت های هسته ای ایران دروغ می گویند و امروز این موضوع ثابت شده است. پس از حل و فصل دو پرونده اخیر، تعداد پرونده ها در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ایران کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه توافق هسته ای آماده است و منتظر امضای اروپایی ها هستیم و زمان آن فرا رسیده است، تاکید کرد: تا زمانی که همه موارد در آژانس بین المللی انرژی اتمی حل نشود، تهران این توافق را امضا نمی کند.

مرندی با تاکید بر اینکه توافق هسته ای باید به گونه ای تنظیم شود که جایی برای تقلب نباشد، گفت: رافائل گروسی، مدیرکل فعلی آژانس بین المللی انرژی اتمی «مستقل» نیست.

مرندی با اشاره به اینکه ایران دیگر منتظر آمریکا نخواهد ماند و با کشورهای دیگر از جمله آسیایی ارتباط برقرار خواهد کرد، تصریح کرد: سیاست واشنگتن در غرب آسیا حفظ و حفظ مناقشه به نفع اسرائیل است. آمریکا به دنبال ایجاد سرگرمی در منطقه است و ایران بهانه ای برای آن است. با این حال، جهان در حال تغییر و توسعه است و قدرت آمریکا رو به کاهش است که منجر به کاهش تحریم ها علیه ایران خواهد شد.

پیش از این، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نشست شورای حاکمیت این آژانس در وین اعلام کرد که روند اجرای بیانیه مشترک توافق شده بین آژانس و ایران در ماه مارس گذشته آغاز شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است. در مورد نصب دستگاه نظارت بر غني سازي در تاسيسات فردو و نطنز نيز گفت: اين تجهيزات به ما كمك مي كند تا هر گونه تفاوت در سطوح غني سازي در اين تاسيسات را با سرعت بيشتري تشخيص دهيم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید