ایران خواهان غرامت 18 میلیارد دلاری از پاکستان برای تکمیل نکردن خط لوله واردات است

ایران خواهان غرامت 18 میلیارد دلاری از پاکستان برای تکمیل نکردن خط لوله واردات است

پاکستان برای اجرای این قرارداد باید یک خط لوله 781 کیلومتری از منطقه نوابشاه تا نقطه مرزی خود با ایران بسازد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش می‌دهند که مقامات ایرانی درباره تاخیر در ساخت و تکمیل خط لوله واردات گاز ایران تا مارس ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) به این کشور هشدار داده‌اند.

ایران از پاکستان خواسته است که بخشی از پروژه واردات گاز ایران را تا مارس 2024 در خاک خود بسازد یا آماده پرداخت جریمه 18 میلیارد دلاری باشد.

یک مقام ارشد وزارت نیرو پاکستان با اعلام این خبر در گفتگو با یک پایگاه خبری پاکستان گفت: مقامات تهران حدود 3 هفته پیش در سفر خود به پاکستان این مشکل را به طرف پاکستانی اعلام کردند.

به گفته این مقام پاکستانی، مقامات ایرانی در این سفر اعلام کردند که تحریم های آمریکا علیه ایران غیرقانونی بوده و پاکستان بر اساس توافقنامه بازنگری شده در سال 2019، موظف است تا مارس 2024 این خط لوله را در خاک خود بسازد. ایران این خط لوله را در تاریخ تکمیل کرده است. قلمرو خود از میدان گازی تا نقطه صفر مرزی با پاکستان و منتظر اقدام پاکستان برای ساخت بیش از 780 کیلومتر خط لوله تا مرز ایران است.

ایران خواهان غرامت 18 میلیارد دلاری از پاکستان برای تکمیل نکردن خط لوله واردات است

قرارداد 25 ساله صادرات گاز طبیعی ایران از طریق خط لوله به پاکستان در سال 2009 بین دو کشور امضا شد و قرار بود تا سال 2015 اجرایی شود، اما تاکنون تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و فشارهای آمریکا بر دولت پاکستان مانع از آن شده است. پیاده سازی.

دو کشور در سپتامبر 2019 مجدداً درباره این توافق مذاکره کردند و ایران از حق شکایت از پاکستان در دادگاه های بین المللی به شرط تکمیل خط لوله در خاک خود توسط پاکستان تا مارس 2024 صرف نظر کرد.

اکنون مقامات ایرانی به طرف پاکستانی هشدار داده اند که تا آوریل 1403 زمان کمی باقی مانده است و گفته اند که اگر دولت اسلام آباد ظرف 15 ماه این خط لوله را تکمیل نکند، ایران به دلیل ضرر و زیان ناشی از اجرای خط لوله به دادگاه شکایت خواهد کرد. مرز با پاکستان اینترنشنال به دنبال غرامت 18 میلیارد دلاری خواهد بود.

بر اساس قرارداد بازنگری شده در سال 2019، این خط لوله قرار است روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی ایران را به پاکستان منتقل کند.
سخنگوی وزارت نیرو پاکستان اذعان کرد که در پی هشدار ایران، اخیراً هیئتی از پاکستان به تهران سفر کرده است، اما از جزئیات مذاکرات در تهران اطلاعی نداده است.

پاکستان برای اجرای این قرارداد باید یک خط لوله 781 کیلومتری از منطقه نوابشاه تا نقطه مرزی خود با ایران بسازد.

در قرارداد اولیه منعقد شده در سال 2009، دولت پاکستان متعهد شد در صورت تاخیر در ساخت خط لوله تا مرز با ایران، از ژانویه 2015، روزانه یک میلیون دلار به عنوان غرامت به طرف ایرانی پرداخت کند. اما با وجود تأخیر، طرف پاکستانی به بهانه تحریم‌ها علیه ایران، هزینه تأخیر پروژه را به ایران پرداخت نکرد و در عوض دو طرف قرارداد قبلی را با قراردادی جدید در شهریور 1398 و اکنون مارس 2024 (فروردین 1403) بازنگری کردند. ) آخرین مهلت است تکمیل نهایی خط لوله مورد نظر طرف پاکستانی است و طبق مفاد این قرارداد، ایران می تواند در دادگاه های داوری بین المللی شکایت کند و در صورت تاخیر طرف پاکستانی از پاکستان غرامت بخواهد.

دیدگاهتان را بنویسید