ایران در دوران حکومت پهلوی فاقد وزن سیاسی و تمامیت ارضی بود


ساعت: 16:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۲
کد خبر: 1807892

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: در زمان رژیم پهلوی نه درگیر تولید علم جهانی بودیم، نه قدرت اقتصادی بودیم، نه وزن سیاسی داشتیم، کاملاً تحقیر شدیم و در قلمرو گم شدیم. تمامیت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سبلان ما، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه اردبیل در نماز جمعه این هفته اردبیل گفت: حاکمیت، دلیل این قیام در یک کلام ذلت بود، ما در همه عرصه ها ذلیل بودیم. .

وی افزود: در حوزه علمی نه سهمی در تولید دانش جهانی داشتیم، نه قدرت اقتصادی بودیم، نه وزن سیاسی داشتیم، در حوزه تمامیت ارضی کاملاً تحقیر و گم شدیم، در حالی که تحولات علمی دنیا دانشگاه، گاز، شهرهای صنعتی، بزرگراه ها، قطارها بودند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: سرنوشت کشور تماماً در دست سفرای آمریکا، انگلیس، ساواک، دربار و اشرف بود. در چنین شرایطی انقلاب ملت ما که گذشته بزرگی داشت کاملاً طبیعی بود.

وی افزود: استکبار جهانی می گوید ما از هیچ انقلابی نمی ترسیم چون شاه کلید دنیا در دست ماست. بعد از انقلاب می‌توانیم ملت انقلابی و دولت انقلابی را از ده‌ها مکان بسیار حساس بیرون کنیم و در بن بست وحشتناک اقتصادی، سیاسی و فناوری قرار دهیم. شما به جامعه جهانی نپیوستید می گویند باید سرنوشت شما را بنویسیم!

امام جمعه اردبیل تاکید کرد: در ابتدای کار امام گفته شد که کار دنیا همانطور که از نظر فلسفه سیاسی تمام شد، از نظر تصمیم گیری نهایی در مورد سرنوشت کشورهای توسعه نیافته توسط قدرت های جهانی و دنیا تقسیم شده است، این تقسیم بندی شکستنی نیست، ما هیروشیما و ناکازاکی را بمباران کردیم، چه کسی می توانست صحبت کند؟ جز غلام و خرقه چیزی نداری! گفتند دیر آمدی دنیا تقسیم شد و تو تحت عنایت و ولایت ما هستی و باید سرنوشت خود را برایت بنویسیم.

وی افزود: سرنوشتی که برای ما می نویسند همان سرنوشتی بود که در زمان شاه بود. خود شاه آن را به خوبی به تصویر کشید و گفت در زمان حکومت من تمام مجلس ها بر من تحمیل شده بود و من قدرتی بر نمایندگان مجلس نداشتم.

آیت الله عاملی گفت: سرنوشتی که می خواهند برای ما بنویسند، سرنوشت یک حیوان است. 60 هزار مستشار آمریکایی برای حضورشان در ایران، علاوه بر حقوق، حق دیوانه شدن گرفتند و انقلاب اسلامی ثابت کرد که آنها وحشیانه رفتار می کنند، نه ما! به افسران انگلیسی در آبادان که ایرانیان اجازه ورود ندارند.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری برخی از خیانت های رژیم پهلوی را برشمرد و گفت: برخی از خیانت های رژیم پهلوی را تا آخر عمر فراموش نمی کنیم. اولاً او از تمامیت ارضی کشور محافظت نکرد. .. دومی توهین به شعور ملت بعد از اعطای استقلال بحرین بود. سوم توهین به مراجع، به مراجع می گوید بعد از فوت آیت الله بروجردی در بوئین زهرا زلزله آمده است. چهارم توهین به زنان بود پادشاه گفت چادر کفن سیاهی است که زیبایی های نهفته را آشکار نمی کند این جمله آنقدر شرم آور است که قابل توضیح نیست پنجمی توهین به همه دانشمندان بود.

وی گفت: رضاخان گفت: استخوان سرباز دزد را با تمام آموزه های کشور (دانشمندان) عوض نمی کنم! ششم اهانت به امام حسین است شاه در شب عاشورا با رئیس جمهور کارتر در مقابل ملت حسینی شراب نوشید. هفتم خیانت به موقعیت ملت بود. ملت یک شخص نیست، چیست؟ شاید نظر او این باشد که ملت در انسان بودن سهمی ندارد. این را با احترامی که امام برای مردم قائل بود مقایسه کنید. مردم گفته اند که بهترین ما مردم هستند، اما آنها نعمت ما هستند. قبل از اینکه بگوید مردم ایران نفت ندارند احساس حقارت می کنم.

امام جمعه اردبیل گفت: در زمان بمباران صدام نگذاشت سنگر سیمانی بسازند. مشارکت دادن مردم در سرنوشت کشور یکی از خدمات مهم انقلاب است و بالاترین افتخار برای یک ملت ارائه راهکار حساس به ملت است. به اندازه سال های انقلاب اسلامی، کشور انتخابات برگزار کرد.

وی تاکید کرد: ما در گذشته حق دخالت در انتخاب هیچ مقامی را نداشتیم، همه معاونت ها را ساواک که رئیس سفارت آمریکا بود منصوب می کرد، یا انتخاباتی نیست و نظام دیکتاتوری است یا رئيس جمهور اخيراً در چند كشور منطقه اين توهين صورت گرفته است، گفتند اين قانون شامل عنوان رهبر ملت در عربستان نمي شود، مي گويند ما ملت منتخب هستيم!!!

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: نهمین محرومیت علمی کشور و ملت بود. بالاترین صنعت ما که بریتانیا به ما داد ماشین پیکان بود. او آن را گرفت.

وی با اشاره به گستردگی وابستگی کشتی گیران به خارج از کشور گفت: یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رسانه های ایران گزارش دادند که کارخانه ارج با هشت هزار کارگر در سال 77 به دلیل نداشتن پیچ تعطیل شد. دکتر مجید قاسمی رئیس دانشگاه خواجه نصیر در رابطه با صنعت نفت گفت: در زمان شاه مستشاران آمریکایی می گفتند که اگر ایرانی ها در صنعت موشکی بودند در چند کیلومتری کار نمی کردند.

وی ادامه داد: دهم، آزادی بیان و تضاد صدا وجود نداشت. کشور یک دولت تک حزبی بود. کل کشور جشن رستاخیز بود. انتقاد از آمریکا و اسراییل را بیابید انتقاد از سیاست های کلان کشور غیرممکن است ساواک جملاتی را به مطبوعات داد که آنها را «حرف های ممنوع» خواند وضعیت مطبوعات و رسانه ها در جمهوری اسلامی قابل مقایسه نیست. یک شخصیت سیاسی غربی اخیرا به ایران سفر کرده و گفته است که مطبوعات ایران در عناصر نظام دخیل هستند و در هیچ کشوری وجود ندارند. برای حذف مجدد آن مجوز لازم است. باید به ایالات متحده اجازه می‌داد آن را حذف کند. سفیر آمریکا در ایران قادر مطلق بود. حتی وزیر ما را شکست داد و باید قبل از شاه موافقت شورای امنیت ملی را می گرفت.

عاملی در تشریح نفوذ بیگانگان و درباریان در رژیم پهلوی کشور گفت: نقشی که مردم در زمان شاه باید ایفا می کردند، دو طایفه بودند، اول خارجی ها و دوم درباریان.

حاطب جمعه اردبیلی دستوراتی از رهبر معظم انقلاب در مورد چگونگی حکومت شاه در کشور صادر کرد و به نقل از رهبر معظم انقلاب گفت: ایران، نخست وزیر یکی دو سال دیگر آمد، شاه مخالف او بلند شد، به آمریکا رفت، آمریکایی ها را متقاعد کرد که او را از نخست وزیری برکنار کنند، او را از نخست وزیری برکنار کردند، این کشور به رضایت آمریکا نیاز داشت.

وی ادامه داد: علی امینی می گوید همیشه خارجی ها مردم را مجبور به بازی شطرنج کرده اند چون شطرنج چیزی نبود. شاه در کتاب انقلاب سفید می گوید … صبح مستشار سفارت انگلیس با لیست انتخاباتی به مراجع ذیربط آمد، متأسفانه در تمام مدت مدیریتم درگیر چنین جلساتی بوده ام.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیام همه این سخنان این است که باید در برابر فشار ظالمانه استکبار جهانی که می خواهد بار دیگر به عنوان اختاپوس بر سرنوشت کشورمان مسلط شود، ایستادگی کنیم. ما در حال به راه انداختن یک جنگ بسیار سخت و وحشیانه هستیم. من آخرین شهدا را دارم، فرصت فوق العاده ای برای ما ایجاد کرده اند. همه مدیران باید جهادی کار کنند. پرداخت بدهی کافی نیست. کارگران و … جز با عزم ملی و احساس جمعی نمی توانیم به راحتی از این بحران عبور کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید