ایران رتبه ۱۲۰ را در بین ۱۹۷ کشور در صدور مجوز کسب و کار دارد


ساعت: 12:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۸
کد خبر: 1814209

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ایران در زمینه صدور مجوز کسب و کار در بین 197 کشور رتبه 120 را دارد که نشان می دهد مشکل بسیار جدی در زمینه صدور مجوز وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهروز محبی نجم آبادی در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، اظهار کرد: در کشور باید به مجوزها از دو منظر ثبت محور و فرآیند محور نگاه کرد. بنابراین برخی از مجوزها برای ثبت نام کافی است و نیازی به پرداختن به جزئیات و بررسی سایر مسائل نیست. به عبارت دیگر برای برخی از شرکت ها ثبت نام کافی است.

وی گفت: قانون تسهیل صدور پروانه کسب که در مجلس تصویب شد نشان می دهد که می توانیم در یک پنجره با مدیریت وزارت اقتصاد و دارایی، دستگاه هایی که باید وارد بخش فرآیند محور و سرعت شوند. “درست آنلاین، بنابراین می توانید مستقیماً با کاهش هزینه ها و زمان به تجارت خود سرعت بخشید.

شهرداری تهران به دنبال افزایش اشتغال در حوزه زنان سرپرست خانوار است

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: البته استارت آپ ها بر روی فناوری های نوین دیگری هستند که باید مورد استقبال قرار گیرد و توجه ویژه ای به این موضوع شود اما متاسفانه به دلیل اینکه نظارتی بر فضای مجازی و کسب و کار آنلاین وجود ندارد. ، تجارت آمد و چیزهای بدی پیدا کرد و تخلفات گسترده ای انجام داد و بعد که تحت تعقیب قرار گرفتیم، کار خاصی نمی توانستیم انجام دهیم. بنابراین نظارت آنلاین و استارت‌آپ‌ها مهم و ضروری است، اما این نظارت به این معنا نیست که با تصویب قوانین الزام‌آور، رونق این مشاغل آسیب ببیند. من معتقدم نظارت بر کسب و کار ضروری است، اما نحوه نظارت باید متفاوت باشد و با بوروکراسی قابل نظارت نباشد.

محبی نجم آبادی ادامه داد: کسب و کار اینترنتی باید پاسخگو باشد و در این شکی نیست، اما از سوی دیگر باید مجوز برای این مشاغل تسهیل شود و زمانی که رقابت بین کسب و کارهای اینترنتی شکل گرفت، خود کنترل ها نیز تقویت شود. شفافیت و پایبندی به اصول کسب و کار برای ماندگاری در رقابت است. البته اگر کسب و کارها ثبت شوند و مشخص باشد که دامنه آنها چقدر است، نظارت نیز تسهیل می شود.

به گفته وی، رونق کسب و کار اینترنتی هم به نفع مردم و هم به نفع دولت است. زیرا از این طریق دولت درآمدهای مالیاتی خود را افزایش می دهد و از سوی دیگر قدرت انتخاب مردم و ارباب رجوع را تقویت می کند.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی این موضوع را مصداق بارز پیچیدگی بروکراسی اداری که می تواند به اشتغال و رونق تولید آسیب وارد کند، تعبیر کرد و در این خصوص گفت: نهادهایی وجود دارند و لازم است این روند را اصلاح کند تا مدیران و قانونگذاران را با اهمیت تجارت آنلاین آشنا کند. متأسفانه، این تصویر امضاهای مخفی یا امضاهای طلایی ایجاد کرد که تجارت آنلاین را تسهیل کرد و تولید را افزایش داد. در صورت تداوم این محدودیت ها قطعاً آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد وارد می شود و به زودی شاهد خروج سرمایه از کشور و خروج نخبگان خواهیم بود. بنابراین مشاهده از زمین تا آسمان با شدت متفاوت است. نظارت باید باشد، اما نه به این صورت، نه با مجوزهای دقیق برای کسب و کار. زیرا کسب و کارهای دیجیتال به هر حال راه خود را پیدا می کنند. ایران در بین 197 کشور در زمینه صدور مجوز کسب و کار رتبه 120 را دارد که نشان می دهد مشکل بسیار جدی در زمینه صدور مجوز وجود دارد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید