اینکه بگوییم روزه داران را دور بیندازید و جمع کنید، خشونت است

اینکه بگوییم روزه داران را دور بیندازید و جمع کنید، خشونت است

روز جدید : عضو مجمع طلاب و مدرسین حوزه علمیه تاکید کرد: جایگاه های نماز جمعه باید نقشی داشته باشد که امنیت و آرامش را به همراه داشته باشد. امروزه دارو قدم به قدم گران می شود. نیازهای مردم گران می شود. چرا دولتمردان و آقایان در این موارد نماز جمعه نمی خوانند؟

حجت الاسلام فاضل میبدی درباره نقش سکوهای نماز جمعه در ایجاد وحدت به جای ایجاد تفرقه و طبقه بندی آحاد جامعه در مقابل یکدیگر، گفت: سکوهای نماز جمعه باید در ایجاد امنیت و آرامش نقش داشته باشد. متأسفانه برخی از خطبه ها در خطبه هایشان نگرش هایی دارند که در جامعه کمی احساس ناراحتی می کنند.

این عضو مجمع طلاب و مدرسین حوزه علمیه با اشاره به سخنان یکی از خطبای نماز جمعه کشور مبنی بر نگرش مردم به روضه خوانی، گفت: اکنون برخی از گوشه و کنار روزه می گیرند. اگر قرار است تذکری داده شود خیلی خوب است که مسئولین با ادبیات مناسب تذکر بدهند خشونت خطرناک است مخصوصاً استفاده از این گونه عبارات توسط واعظ جالب نیست.

وی تاکید کرد: اسلام هرگز به گونه ای امر نمی کند که برای نهی از منکر باید مال فلان گروه را جمع آوری کرد. بله اشاره می کند و در جاهایی بحث می کند. اسلام می گوید اگر در جایی دیدید که مردم روزه می گیرند، با کسانی صحبت کنید که در جمع آوری وسایلشان بسیار کارآمدتر هستند. متأسفانه باید گفت برخی از آقایان دستوراتی را که اسلام در امر نهی از منکر داده است را نمی خوانند، اگر بخوانند بهتر می توانند دیگران را نصیحت کنند.

می بادی با تاکید بر اینکه باید دنیای امروز را بشناسیم و درک کنیم، گفت: خطبه های نماز جمعه سیاسی است، در واقع هر موضوعی که در مورد جامعه مطرح می کنید سیاسی محسوب می شود و نگرش های سیاسی در جامعه جواب عکس می دهد. برخورد با زنان مشهد بسیار تلخ بود و چقدر رقت انگیز بود قبل از اسیدپاشی در اصفهان. متأسفانه این رفتارها که ربطی به نظام ندارد به عهده نظام گذاشته شده و این عادلانه نیست.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دستور تعطیلی نانوایی وحشی را می دهند، دستور اسلامی نیست، بلکه نوعی برخورد خشونت آمیز با اسلام است و باید تاکید کرد که این نوع برخوردها و صحبت ها نتیجه عکس دارد. اگر مردان به دنبال حل مشکلات جامعه هستند، به جای پرداختن به این مشکلات بی اهمیت، به دنبال کاری برای بهبود اقتصاد جامعه هستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: تا زمانی که مشکلات اقتصادی حل نشود، اخلاق اجتماعی امکان پذیر نیست. تامین اجتماعی کارساز نخواهد بود مگر اینکه روحیه اجتماعی بهبود یابد. مبنای حل همه این مشکلات این است که بتوانیم به نام دین و جمهوری اسلامی مشکلات اقتصادی را حل کنیم و تورم را محدود کنیم.

وی افزود: خیلی ها از کسانی که می خواهند کاندیدا شوند، وعده های دروغ شنیده اند. برخی از آنها می گفتند 3 روز و 10 روز دیگر مشکلات را حل می کنیم. بعضی ها می گفتند در کمتر از 10 شب همه مشکلات را حل می کنیم، اما می بینیم که نه تنها بهتر نمی شود، بلکه بدتر هم می شود.

این عضو مجمع طلاب و مدرسین حوزه یادآور شد: امروزه دارو به تدریج گران می شود. نیازهای مردم گران می شود و مردم در فقر به سر می برند و ندارند. چرا مسئولان دولتی و برخی از آقایان خطیب نماز جمعه در این موارد سکوت کرده اند؟ ریشه مشکلات جامعه ما بلاتکلیفی اقتصادی است، چرا هیچکس به این امر علاقه ای ندارد و از منکر نهی می کند؟ چرا کسی فریاد نمی زند؟

وی ادامه داد: گفتن پرتاب و دعوا ترس ایجاد می کند، در حالی که ایجاد ترس هیچ گاه مشکلی را حل نمی کند، فقط منکری را که در خیابان است زیر خاک می گذارد که خطرناکتر است.

مای بادی تاکید کرد: اگر مردم آزاد شوند و مشکلات اقتصادی حل شود، قطعا روحیه و اعتماد عمومی افزایش می‌یابد، اما امروز این اعتماد کاهش یافته است، زیرا مردم ندیده‌اند که در قبال وعده‌هایی که برای حل مشکلات داده‌ایم صادق باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید