این استاندارد می تواند به شفافیت، مبارزه با فساد و حل مناقشات در کشور کمک کند


ساعت: 16:17
تاریخ انتشار: 24/07/1401
کد خبر: 1903759

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه استاندارد می تواند به شفافیت، مبارزه با فساد و رفع تعارضات در کشور کمک کند، گفت: زمانی که استاندارد به درستی اجرا و تعریف نشود، فضا برای سودجویی و تولید محصول بی کیفیت باز می شود. در این راستا باید تغییرات مناسب و اساسی در زمینه سنجش کیفیت کالا و خدمات ایجاد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر محمد محبر ظهر امروز (یکشنبه) در همایش هفتگی استاندارد که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: خلأها و مشکلات استانداردسازی شاخص ها منجر به بروز مشکلاتی در کشور می شود و به همین دلیل باید تیمی تشکیل شود تا به دقت بررسی شود. این شاخص در سازمان ملی استاندارد تشکیل می شود.

مخبر با اشاره به اینکه برخی استانداردها در کشور در راستای توسعه سریع جهانی نیازمند بازنگری است، گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از زندگی مردم به محصولات دیجیتال و شرکت های دانش بنیان مربوط می شود، نیازهای مردم در صنعت خودروسازی خانوار است. لوازم خانگی باید برآورده شود و سایر نیازهای روزانه باید با توجه به محصولات دانش بنیان استاندارد شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلیل نفوذ بین المللی، دیپلماسی قوی و موقعیت جغرافیایی می تواند به یک نهاد استانداردسازی در منطقه تبدیل شود، گفت: صادرات به عنوان کلید رشد اقتصادی کشور یکی از برنامه های جدی دولت است. و بر این اساس برای صادرات کالا باید به مرحله ای برسیم که استانداردهای داخلی ایران مورد قبول همه کشورهای خارجی باشد و برنامه های سازمان ملی استاندارد به گونه ای باشد که استانداردهای کشور از جایگاه داخلی بین المللی خارج شود. انجمن ها و تبدیل شدن به یک استاندارد پذیرفته شده در منطقه و در سطح بین المللی شناخته شده است.

معاون اول رئیس جمهور جایگزینی استانداردهای سازمان ملی استاندارد با مراکز خارجی استاندارد را از اهداف و مأموریت های مهم این سازمان در دولت سیزدهم دانست و گفت: استانداردهای داخلی کشور باید توسط سایر کشورهای خارج از کشور تایید و مورد استفاده قرار گیرد. مرزهای ایران

این مخبر همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد آزمایشگاه های مدرن و مجهز در سازمان ملی استاندارد برای ارزیابی تولیدات داخلی و محصولات وارداتی تاکید کرد: این استاندارد می تواند به شفافیت، مبارزه با فساد و رفع تعارضات در کشور کمک کند. این استاندارد به درستی اجرا و تعریف نشود، فضا برای سودجویی و تولید کالاهای بی کیفیت وجود خواهد داشت و در این راستا باید تغییرات مناسب و اساسی در زمینه سنجش کیفیت کالا و خدمات ایجاد شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت پژوهش، انجام تحقیقات و به روز رسانی استانداردهای سازمان ملی استاندارد افزود: رویکرد دولت سیزدهم استانداردسازی، روان سازی و ارتقای خدمات و محصولات است و سازمان ملی استاندارد دارای یک موضوع مهم است. و نقش اساسی در این زمینه دارد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مردمی حساسیت و انتظارات ویژه ای از عملکرد سازمان های استاندارد ملی و بهره وری ملی دارد، گفت: رعایت نکردن برخی استانداردها در تولیدات داخلی موجب نارضایتی مردم از این محصولات شده است و در عین حال زمان، برخی انحصارات و تسامح با برخی تولیدکنندگان داخلی به این وضعیت دامن زده است.

این افشاگر از سازمان ملی استاندارد خواست با تلاش جدی و بدون در نظر گرفتن استانداردهای این سازمان در تولیدات داخلی وارد میدان شود.

سازمان استاندارد هیچ تسامح، تحمل و تحملی برای جان و مال و سلامت مردم ندارد

مخبر در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد یکی از نهادهایی است که اعتماد حیاتی مردم از جمله جان و مال آنها در گرو اقدامات و ماموریت های این سازمان است، گفت: در دولت سیزدهم، سازمان ملی استاندارد نشان داد که هیچ تسامح، تسامح و تساهلی برای جان، مال و سلامت مردم وجود ندارد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: با اجرای قانونی استانداردهای سازمان ملی استاندارد، بسیاری از نارضایتی ها و مشکلات در کشور مرتفع می شود و در صورت عدم رعایت استانداردها در صادرات محصول به کشور خارجی، عزت ملی است. آسیب خواهد دید زیرا محصولات صادراتی ایران نماد کشور و عزت بازار ایران است.

در این مراسم مخبر با اهدای لوح سپاس از زحمات و خدمات واحدهای تولیدی 1401 تجلیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید