این خودروها در بازار به قیمت نجومی رسیدند/ پیش بینی رئیس سندیکایی از سقوط قیمت در بازار

این خودروها در بازار به قیمت نجومی رسیدند/ پیش بینی رئیس سندیکایی از سقوط قیمت در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران گفت: پس از عبور قیمت دلار از کانال و تغییر قیمت های اعلامی فروشندگان خودرو، قیمت خودرو 47 هزار تومان افزایش یافت. بر اساس مشاهدات بازار، قیمت محصولات سایپا حدود 15 تا 16 میلیون و ایران خودرو حدود 25 میلیون تومان افزایش یافت.

سعید موتمانی از تشدید رکود در بازار خودرو خبر داد و افزود: رغبت مشتریان به خرید خودرو کاهش یافته و در روزهای اخیر نوسانی در قیمت ها وجود نداشته است. و روند کاهش قیمت متوقف شد.

وی با اشاره به آخرین قیمت خودروهای داخلی، تصریح کرد: پژو 206 تیپ 2 که تا 3 هفته پیش 480 میلیون تومان معامله می شد اما امروز قیمت آن به 516 میلیون تومان رسیده است. پژو تیپ 3 حدود 567 میلیون تومان و کوئیک 348 میلیون تومان فروخته شد.

به گفته این فعال صنفی؛ با عبور نرخ دلار از کانال و تغییر قیمت اعلامی فروشندگان خودرو، قیمت خودرو 47 هزار تومان افزایش یافت. بر اساس مشاهدات بازار، قیمت محصولات سایپا حدود 15 تا 16 میلیون و ایران خودرو حدود 25 میلیون تومان افزایش یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با تاکید بر کاهش واسطه ها در بازار خودرو، افزود: در صورت واردات خودرو شاهد روند کاهشی قیمت خودروهای داخلی خواهیم بود. به نظر می رسد بازار خودرو منتظر لغو تحریم ها و توافق در برجام است، زیرا سرمایه گذاران این بازار می دانند که اگر این مذاکرات موفقیت آمیز باشد و درخواست دولت وصول شود، بازار را تحت تاثیر قرار می دهد، چرا که ما چه بخواهیم. یا نه، ماشین سرمایه شد.

موتمانی با بیان اینکه آزادسازی واردات نیز در ارتقای کیفیت محصولات داخلی تاثیرگذار است، افزود: خودروسازان دیگر نمی توانند خودروهایی با این کیفیت را در بازار عرضه کنند زیرا خریداران حق انتخاب دارند و مشتریان کالاهای باکیفیت را با قیمت مناسب خریداری می کنند. در صورت ایجاد فضای رقابتی بسیاری از مشکلات فعلی صنعت خودرو حل می شود و منتظر اجرای طرح واردات خودرو هستیم.

وی فروش خودروهای چینی با قیمت های گزاف را با نبود نظارت بر بازار تشریح کرد و افزود: قیمت جهانی خودرو مشخص است و وظیفه ویژه شورای رقابت انحصار شکنی است و قیمت خودروها را برای مونتاژ تعیین و اعلام کرد. اما تا امروز شرکت ها تعرفه های شورای رقابت را اعمال نکرده اند. شورای رقابت قیمت برخی خودروها را 300 تا 800 میلیون تومان کاهش داد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: در سال های اخیر به دلیل عدم نظارت، خودروهای مونتاژی به هر قیمتی که شرکت ها می خواستند در بازار فروخته می شد در حالی که قیمت واقعی این خودروها 40 تا 50 هزار دلار نیست. اما قیمت خودروهای مونتاژی در ایران به قیمت بین‌المللی است و با هزینه‌های آنها سازگار نیست و باید این نرخ‌ها شکسته شود و قیمت‌های منطقی شورای رقابت معرفی شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه بازار پس از واردات راه خود را پیدا خواهد کرد، افزود: باید نیاز بازار تامین شود. انتقاد برخی از کارشناسان این است که چرا باید خودروهای فرسوده وارد شود؟» باید در مدت کوتاهی این نوع خودروها وارد شود تا تنظیم بازار ایجاد شود و قیمت خودروهای داخلی که به یک میلیارد رسیده است شکسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید