این نماینده مجلس آمریکا قصد دارد فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کند

به گزارش وب سایت هیل، ایلهان عمر گفت: تا زمانی که عربستان سعودی به کشتار مردم بیگناه، گرسنگی دادن میلیون ها نفر در یمن، کشتار و شکنجه مخالفان و حمایت از برده داری مدرن، فروش سلاح به آن کشور ادامه می دهد، وجدان وجود ندارد.

وی افزود: ما هرگز نباید به ناقضان حقوق بشر سلاح بفروشیم و قطعاً نباید در بحبوحه بحران انسانی که آنها (عربستان سعودی) مسئول آن هستند، این کار را انجام دهیم. کنگره این قدرت را دارد که جلوی چنین فروش هایی را بگیرد و ما باید از قدرت خود استفاده کنیم.
این لایحه برای تصویب نیاز به اکثریت دو سوم سنا و مجلس نمایندگان دارد.

این طرح مورد حمایت «دموکراسی برای جهان عرب» بود که جمال حشقچی قبل از ترور وی از آن حمایت می کرد.

جمال حشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ترور شد.

وزارت خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرده است که از فروش موشک های هوا به هوا به عربستان سعودی به ارزش 650 میلیون دلار حمایت می کند.

وزارت امور خارجه می گوید فروش این موشک ها به عربستان سعودی به محافظت از حملات پهپادی فرامرزی که پرسنل سعودی و آمریکایی را تهدید می کند، کمک خواهد کرد.

استفاده از موشک های آمریکایی برای هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی در یمن توسط جنگنده های سعودی، انتقاد و نگرانی بسیاری را از سوی قانونگذاران و مدافعان حقوق بشر به دنبال داشته است.

یک سناتور دموکرات مینه‌سوتا اخیراً به توئیت یک خبرنگار آمریکایی مبنی بر انتقاد دموکرات‌ها از تصمیم بایدن برای فروش 650 میلیون دلار تسلیحات جدید به عربستان سعودی به دلیل وحشیگری مداوم این کشور در یمن، پاسخ داد: «موافقم، فروش تسلیحات سعودی تا زمانی که به فروش تسلیحات ادامه دهد. یمنی ها را بکشید، این غیرقابل قبول است.

این نماینده مجلس آمریکا افزود: اگر واقعاً به اولویت حقوق بشر در سیاست خارجی خود اعتقاد داشته باشیم، ناقضان حقوق بشر را مسلح نمی کنیم. این هفته ما در حال کار بر روی قانونی برای جلوگیری از این فروش هستیم.

در آوریل 1994، عربستان سعودی در قالب ائتلافی متشکل از چند کشور غربی و عربی با کمک آمریکا به بهانه آوردن عبدل رئیس جمهور مخلوع فراری، تهاجم گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد. المنصور هادی به قدرت رسید.

این تجاوز تاکنون هزاران یمنی را کشته است و به گفته سازمان ملل، قحطی این کشور به بزرگترین فاجعه انسانی جهان تبدیل شده است.

یونیسف تخمین می زند که از هر چهار کودک، حدود 11 میلیون نفر در یمن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند، در حالی که 400000 کودک به شدت دچار سوء تغذیه هستند و دو میلیون کودک به مدرسه نمی روند.

تصمیم برای فروش این موشک به عربستان پس از بدتر شدن روابط آمریکا و عربستان پس از ترور جمال حشقچی روزنامه نگار سعودی صورت گرفت. این ترور روابط آمریکا با عربستان سعودی و ولیعهد محمد بن سلمان در واشنگتن را زیر سوال برد.

قرارداد فروش موشک به عربستان سعودی همچنین زمانی صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است تا عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت را متقاعد کند که تولید خود را در بحبوحه افزایش قیمت جهانی انرژی افزایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید