“این نمی آمد”؛ او در جریان روایت بر واقعیت تأکید می کند/ به ظرافت های شخصیتی شهید «هولوس» همراه با ویژگی های مبارزه می پردازد.


ساعت: 12:55
تاریخ انتشار: 1301/07/17
کد خبر: 1902107

در کتاب «نباید می آمد» شاهد رشد شخصیت او از پسری شجاع به یک فرمانده گردان مقتدر هستیم و نویسنده سعی کرده نکات اخلاقی پنهان داستان را بدون اغراق با مخاطبان در میان بگذارد. اصل قابلیت اطمینان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذر، این نمی آمد نوشته ‘حمیده عاشورنیا’ بانوی گیلانی یکی از آثار ادبیات مقاومت است که روایتگر زندگی سردار شهید ‘علیرضا حلوس دگانپور’ فرمانده گردان سلمان لشکر 16 قدس گیلان است.

در داستان های این کتاب شاهد رشد شخصیت او از پسری شجاع به یک فرمانده گردان پرتلاش هستیم که طبیعت دوستانه او گواهی بر «پاکی» ذکر شده در نام خانوادگی اوست که نویسنده سعی در حفظ اصل آن داشته است. در میان گذاشتن نکات اخلاقی پنهان داستان با مخاطب بدون اغراق معتبر است.

حمیده عاشورنیا نویسنده گیلانی در گفت و گو با خبرنگار ۸دی، با اشاره به ویژگی های ادبیات پایدار، اظهار داشت: دوران هشت ساله حراست مقدس کشورمان از نظر مادی و معنوی شرایط سخت و پرهزینه ای بود و علاوه بر خسارات وارده. بر اثر جنگ در کشور که تاکنون ادامه دارد، شرایطی برای جوانانی فراهم شد که رشد معنوی خود را بر اساس وجدان و احساس مسئولیت انجام دادند.

وی ویژگی های حوزه کاری خود را در قالب مستند نویسی تشریح کرد و گفت: مستندسازی یعنی ارائه مستند در قالب ادبی، در ادبیات پایدار و در قالب مستند نویسی، نویسنده به داستان نویسی در متن اکتفا می کند و نوشتن باید باید. دقیق و مستند و بر اساس مشاهدات شاهدان عینی باشد و جزئیات یک رویداد را توصیف کند.

نویسنده کتاب «نمی آمد» در ادامه با اشاره به تأثیر این گونه آثار بر مخاطب ادامه داد: در آثار مستند، خواننده کتاب با اصل داستان مواجه می شود و به آن اعتماد می کند. عدم دخالت نویسنده در نگارش متن، در حالی که در رمان و داستان، نویسنده در نگارش متن اثر اختیارات بیشتری دارد، اما در شاخه غیرداستانی، نگارش بر اساس مستندات انجام می شود.

وی به یکی از چالش های مستندسازی ادبیات پایداری اشاره کرد و گفت: سال به سال که از دوران جنگ تحمیلی دور می شویم حافظه مردم ضعیف می شود و این همان مشکلی است که من در مصاحبه با مردم با آن مواجه شدم. نه با دستورات و پرونده های پیچیده، بلکه با تشکیل کارگروه های تخصصی مصاحبه و جمع آوری اطلاعات لازم از این افراد.

عاشورنیا در تشریح سوابق کاری خود در این زمینه اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ بر اساس رزومه کاری از سوی انتشارات شعبه ۲۷ سپاه محمد رسول الله تهران در رابطه با پرونده شهید گیلانی به من پیشنهاد شد. 92-93 انجام شد و به عهده گرفتن این مسئولیت آسان نبود زیرا اولین تجربه حرفه ای من بود و ظرف 24 ساعت پرونده ها برای من ارسال شد.


پیچیدگی های شخصیتی شهید «هولوس» در کنار ویژگی های مبارزاتی

وی با اشاره به شخصیت کتاب «نمی آمد» گفت: شهید هلوس در کنار ویژگی های رزمی خود دارای ویژگی های شخصیتی بسیار ظریفی از جمله ارتباط عمیق و صمیمی با کودکان بود که برای من جالب و مهم بود. برای دیدن ابعاد شخصیت فرمانده گردان در کنار سایر ویژگی های این شهید باید به گونه ای در کتاب گنجانده شود که مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و هدف من از این کتاب تزریق احساسات به آن نبوده بلکه نوشتن بوده است. واقعیت در جریان روایت است تا مخاطب با خواندن کتاب نظر شخصی خود را داشته باشد، زیرا مخاطب بیدار متوجه اغراق های نویسنده می شود.


در ادبیات پایداری شاهد فعالیت خوبی هستیم

نویسنده کتاب «بیا» با بیان اینکه در حوزه ادبیات پایداری شاهد فعالیت های خوبی هستیم، اظهار داشت: با توجه به تنوع تقسیمات موجود در حوزه ادبیات پایداری (داستانی، مستند، رمان) انتخابی آسان برای مخاطبان پرتقاضا با استقبال نسبتاً خوبی مواجه خواهد شد و این حوزه مخاطبان خاص خود را دارد تا با توجه به فرمت خاص تاثیر خود را به مخاطب منتقل کند و در کنار سختی های این اثر نتیجه ای دلپذیر را به دنبال داشته باشد.

وی با توصیه به علاقه مندان به این حوزه گفت: علاقه، عزم و پژوهشگر بودن در این کار بسیار مهم است و در این زمینه باید روحیه محقق محور داشت. آرزو برای رسیدن به موفقیت مهم است.

عاشورنیا ظرفیت بالای استان در این زمینه را برجسته کرد و یادآور شد: همچنین دوره های پژوهشی و مصاحبه ای نیز در این راستا برگزار شود تا این دوره ها توسط علاقه مندان به این رشته برگزار شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید