قلمرو روایت در میدان نبرد; سکوت واقعیت، فریاد روایت


ساعت: 12:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1920971

جنگ کنونی «جنگ تصاویر» است و این بدان معناست که میدان نبرد «انتزاعی» و «ساخته» شده و در کنار واقعیت یا حتی فراتر از آن، روایت به عامل غالب و تعیین کننده تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​روابط ما «چارچوب رسانه ای» پیدا کرده و رسانه ها همه عرصه های زندگی ما را در اختیار گرفته اند. زندگی ما در رسانه ها غرق شده و رسانه ها بر واقعیت غلبه کرده اند.
رسانه دیگر «سایه واقعیت» نیست، بلکه واقعیت تبدیل به «سایه رسانه» شده است. در نتیجه، «روایت» و «روایت» به شدت برجسته و جریان اصلی شده اند و می توانند سیاست، اقتصاد و فرهنگ را بر اساس نیاز خود تدوین کنند.
روایت به عنصر کلیدی و تعیین کننده ای تبدیل شده است که حقایق باید از آن عبور کرده و پذیرفته شوند. این همه تأکید و اصرار رهبر کبیر انقلاب بر «جهاد تبیینی» و «روشنگری» به همین دلیل است.
این در حالی است که برخی تصور می کنند واقعیت باید کافی باشد یا واقعیت مهمتر و تعیین کننده تر از روایت است. لذا معتقدند صحبت از روایت و تبیین جهاد روشی نادرست برای سرگرمی مردم است. صاحبان چنین دیدگاهی هنوز دریافته اند که جهان کنونی در «حصار روایت» است و روایت بر واقعیت غلبه دارد; بنابراین به همان اندازه که روی واقعیت تمرکز کنیم و واقعیت های درخشان خلق کنیم، اگر روی روایت تمرکز نکنیم، ضرر کرده ایم.
ما در تجربیات گذشته متوجه شده ایم که علیرغم حقایق مثال زدنی و برجسته، دچار ضعف و نارسایی در اقناع و همراهی شده ایم و جبهه روایی دشمن توانسته است ما را حتی نسبت به این حقایق شریف در موقعیت فرودستی قرار دهد.
بنابراین تفاسیر، برداشت ها و تحلیل ها می توانند سرنوشت یک درگیری را تعیین کنند. ما روایت را دست کم گرفته‌ایم و وقتی می‌خواهیم روایت کنیم، زبانمان دچار لکنت می‌شود.
جنگ کنونی «جنگ تصاویر» است و این بدان معناست که میدان نبرد «انتزاعی» و «ساخته» شده و در کنار واقعیت یا حتی فراتر از آن، روایت به عامل غالب و تعیین کننده تبدیل شده است.

مهدی جمشیدی – عضو پژوهشکده مطالعات فرهنگ و اندیشه اسلامی دانشکده

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید