بازنشستگان “تعطیلات کاری” می خواهند. روز جدید

بازنشستگان “تعطیلات کاری” می خواهند.  روز جدید

رئیس جمهور 27 مهرماه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی گفت: پرداخت بدهی تامین اجتماعی دولت تسریع می شود. در همین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پس از بررسی موضوع رد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، تصمیم گرفت در اجرای تبصره 2 قانون بودجه اقدامات لازم را برای پرداخت این بدهی ها انجام دهد. سال 1401 کل کشور.

رنج تاخیر پرداخت

مبلغ در نظر گرفته شده در بند (موج) تبصره 2 قانون بودجه 1401 برای رد بدهی تامین اجتماعی دولت تنها 90 هزار میلیارد تومان است، به طور دقیق کمتر از یک چهارم کل بدهی دولت به این سازمان فوق بیمه ای. نیم سالی می گذرد از این 90 هزار میلیارد تومان حتی هزار میلیارد تومان هم به سازمان واریز نشده است. علیرغم مشکلات متعدد سازمان در زمینه پرداخت مستمری بازنشستگان به ویژه مستمری بگیران سایر رده ها که تامین اعتبار آن ماه ها به طول انجامید، دولت هیچ تلاشی برای رد دیون در حد نیاز بودجه از خود نشان نداد. قانون؛ در برخی از ماه های سال مشکل، مشکل تامین اعتبار تنها 3 یا 4 هزار میلیارد تومان بود، اما پرداختی صورت نگرفت و مستمری بگیران به دلیل بی توجهی دولت باید منتظر می ماندند.

در عین حال، مشکل نگرش نسبت به بازنشستگان همیشه یک مشکل حاد بوده است. اگر 90 هزار میلیارد تومان به موقع و به صورت نقدی یا نقدی آسان به سازمان پرداخت می شد، علاوه بر پرداخت به موقع و قانونی مستمری ها، سازمان تامین اجتماعی واقعاً می توانست برخی درمانگاه ها و مراکز درمانی را خریداری یا بسازد; چقدر می توانست وام پایه مستمری بگیران کم درآمد را که امروز تنها 15 میلیون تومان است افزایش دهد؟ تا کجا می تواند چتر حمایتی خود را بر سر بیمه شدگان بگستراند و چه میزان خدمات اجتماعی می تواند توسط این سازمان به مستمری بگیران ارائه شود؟

مدیران سازمان باید الزاماتی را تعیین کنند

اینها همه زیان های انباشته ای است که تاخیر در پرداخت بدهی به بیمه اجتماعی و بیمه شدگان آن وارد شده است. به گفته حسن صادقی (رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری) مدیران در رأس هرم تامین اجتماعی همگی دولتی و منصوب دولت هستند و از این رو حافظ منافع بیمه شدگان و تامین اجتماعی نیستند. سازمان؛ قرار بود کار این مدیران از دولت مطالبه گر باشد به همین دلیل در ماه های اخیر 90 هزار میلیارد تومان به سازمان پرداخت شد.

وی تاکید می کند: تحقق مطالبات بازنشستگان از سازمان با پرداخت مطالبات سازمان از دولت گره خورده است و مدیران سازمان باید به این سمت فشار بیاورند یعنی به زور از دولت بخواهند بدهی خود را پرداخت کند. به موقع و با کیفیت لازم به مستمری بگیران و بیمه شدگان کم درآمد فشار مضاعف وارد نکنید.

در کنار همه اینها سوال امروز این است که با دستور رئیس جمهور برای تدارک اجرای ابطال بدهی واقعا این 90 هزار میلیارد تومان کی به سازمان تامین اجتماعی می رسد؟ امروز جدا از نیاز به پرداخت پنج ماه معوقه مستمری بگیران کار، مشکل دارو و درمان بیمه شدگان هر روز پیچیده تر می شود. از سوی دیگر با نزدیک شدن به پایان سال بحث پرداخت بایرام مستمری بگیران و مستمری بگیران شاغل مطرح می شود. پرداختی که در صورت تعلل مجدد دولت و عدم تمایل مدیران سازمان به مطالبات موثر از دولت می تواند مشکل ساز شود.

“استراحت کار” جستجوی جدی است

سید احمد حسینی (کارگر بازنشسته اهواز) در این خصوص می گوید: پرداخت عیدی فطر یکی از مطالبات اصلی مستمری بگیران از سازمان تامین اجتماعی است. آنها سالها بر خلاف قانون به کارگران بازنشسته مرخصی پرداخته اند. فردی که سال ها کار کرده و طبق قانون از کار مرخصی گرفته است، چرا باید در زمان بازنشستگی از کار مرخصی بگیرد؟ آیا ما کارگران بازنشسته همه مزایا و امکانات کارمندان بازنشسته ای را داریم که به ما مرخصی کارمندی می دهند؟ فقط وام هایی را در نظر بگیرید که پرداخت می شوند. سطح بازنشستگی آنها را محاسبه کنید. بی انصافی است که بایرام ما با مقامات دولتی برابری می کند

وی می افزاید: مطالبه ما پرداخت عیدی کارگران است. بنابراین دولت باید در این یکی دو ماه 90 هزار میلیارد تومان به سازمان بپردازد تا سازمان بهانه ای برای کمبود نقدینگی خود نداشته باشد و مجبور شود; انتظار داریم که امسال به ما بایرام را بدهند.

بدهی ها مدام انباشته می شوند

با وجود تمام تأخیرهای رخ داده – تقریباً هفت ماه تاخیر در پرداخت – حتی امروز نیز پرداخت سریع مهم است، زیرا شرایط زندگی بازنشستگان تا پایان سال کاملاً به پرداخت بدهی ملی بستگی دارد. اکنون که رئیس جمهور دستور تسریع در پرداخت را داده است، باید ظرف یکی دو هفته مقدمات کار انجام شود. اگر این بدهی در این ماه پرداخت شود بهتر از ماه آینده است.

و در نهایت این را هم در نظر بگیریم که با وجود پرداخت این 90 هزار میلیارد تومان، باز هم بدهی دولت به سازمان بیش از 350 هزار میلیارد تومان خواهد بود. چرا که دولت هیچ گاه بدهی فعلی خود را که بیش از 3 هزار میلیارد تومان در ماه است پرداخت نکرده است و تا زمانی که این پرداخت منظم و ماهانه در دستور کار قرار نگیرد، انباشت بدهی ادامه خواهد داشت و با پرداخت های جزئی و خودسرانه متوقف نخواهد شد. .

دیدگاهتان را بنویسید