منبت کاری در اصفهان یکی از جذاب ترین صنایع دستی است/ منبت کاری چگونه ساخته می شود؟

ساعت: 16:04
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1780472

اصفهان همیشه به صنایع دستی اش معروف بوده است، اما تحریم ها و تاج گذاری ها مانع هنر و صنایع دستی استان اصفهان شده است. یکی از صنایع دستی اصفهان منبت کاری است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ یکی از صنایع دستی اصفهان خاتم است که علاقه مندان خاص خود را دارد. منبت کاری نامیده می شود، این هنر قدمتی طولانی دارد و امروزه نیز در اصفهان رواج دارد و گلپایگان بهتر از شهرهای دیگر مورد استقبال قرار می گیرد.

زمینه کنده کاری بیشتر از درختانی است که دارای نقش و نگارهای زیبایی مانند گردو یا ریشه درختان جنگلی هستند تا جلوه زیباتری به اثر هنری ببخشند. چوبی که هنرمند می خواهد روی آن کنده کاری کند باید محکم و بدون گره باشد.

برای این منظور از عناب، گردو، شمشاد، آبنوس، فوفل و باکام استفاده می کنند.

1 10 1 خبر خاکستری

* چگونه می توان منبت کاری کرد؟

محسن رفیعی در گفت و گو با صاحب نیوز درباره مراحل منبت کاری گفت: برای ایجاد جلوه خوب در منبت باید از چوب بی عیب و نقص استفاده کرد. همچنین یک کنده کاری خوب باید زمینه و طرحی صاف و یکدست داشته باشد. متقارن باشید

رئیس کارگاه منبت کاری تصریح کرد: منبت کار در مرحله اول کار خود باید طرح منبت مورد نظر را انتخاب کرده و سپس طرح را به چوب منتقل کند که برای این کار باید از کاغذ شابلون استفاده کند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: همچنین در صورتی که هنر نقاشی و طراحی خاتم خوب باشد، می تواند با توجه به طرح و تصاویر انتخابی کارفرمایان، طرح مورد نظر را روی چوب یا کاغذ طرح دار اجرا کند.

* طرح های خاتم کاری موجود است

رفیعی گفت: طرحی که برای منبت کاری استفاده می شود را می توان از اینترنت دانلود کرد همچنین طرح های زیادی در کتاب ها، مجلات و لوازم التحریر فروشی ها وجود دارد.

وی افزود: در مرحله بعد باید قسمت را سفت کرد و سطح چوب را در صورت نیاز روغن کاری کرد تا چوب نرم شود و شروع به کندن روی چوب کند تا طرح از زمینه جدا شود و بین زمینه چوبی و طرح فاصله ایجاد شود. و تاکید شود.

محسن رفیعی اذعان داشت: سپس زمین باید صاف و یکنواخت با غار مسطح باشد که این کار نیز با دستگاه دستی انجام می شود و پس از خشک شدن پلی استر روی سطح ریخته می شود و عملیات ریخته گری پلی استر باید در چند مرحله انجام شود.

منبت کار بر روی ابزار مورد نیاز برای این هنر تمرکز می کند: غارهای مسطح، نیمه باز، گلوگاهی و توخالی، و همچنین چکش، میخ یا پیچ، میز منبت کاری، تجهیزات تیز کردن غار، طرح های کنده کاری روی چوب، کاغذ طرح دار و چوب. منبت مناسب یکی از ابزارهای مورد نیاز برای اجرای این هنر است.

رفیعی اذعان داشت: وسایل مورد نیاز منبت گران نیست و با این ابزار اولیه می توان آثار منبت کاری منحصر به فردی ساخت. به علاوه این هنر را می توان با تکرار و تمرین حتی توسط افرادی که استعداد ندارند یاد گرفت.

0 خبر خاکستری

وی گفت: ابزار اصلی ما در این کار غار است و با غار می توان چوب را به اشکال مختلف تراشید، اما توصیه می کنم برای یادگیری کنده کاری از چوب رایگان استفاده نکنید زیرا بافت آن بسیار مستحکم است.

رئیس مغازه منبت فروشی گفت: خاتم روی درخت معرق را منبت معرق می گویند، به این صورت که چوب را به ضخامت یک سانتی متر یا بیشتر بسته به نوع طرح تهیه می کنند و طرح معرق را روی چوب می گذارند و برش می زنند. . دادن.

رفیعی خاطرنشان کرد: سپس قسمتی از چوب معرق را با چسب چوب روی تخته یا نئوپان می چسبانند و پس از خشک شدن چوب را کنده کاری می کنند.

وی افزود: سپس درختان منبت کاری شده از روی دال خارج شده و در جای خود روی زمینه معرق چسبانده می شود و در نهایت تصویر معرق منبت به دست می آید. علاوه بر خاتم کاری، حکاکی نیز روی میخانه وجود دارد. حکاکی روی چوب نیز حرفه ای شبیه به منبت کاری است، اما بسیار ظریف و دقیق تر از منبت کاری است. حکاکی روی چوب اغلب برای وسایل تزئینی مانند جعبه جواهرات، لوله، عصا و … انجام می شود و این گونه حکاکی ها بر روی گونه های چوبی با ارزش و سالم مانند عناب، گردو، آبنوس انجام می شود.

در حکاکی، مهارت، ذوق و هنر استاد قلم زنی اهمیت بیشتری دارد. در حکاکی روی چوب از طرح های بدن انسان، صورت، گل و مرغ، حیوانات و پرندگان استفاده می شود. حکاکی هنری تر و ظریف تر از منبت کاری است.

اصفهان همیشه به صنایع دستی اش معروف بوده است، اما تحریم ها و تاج گذاری ها مانع هنر و صنایع دستی استان اصفهان شده است. هنرمندان فعال در صنایع دستی در اصفهان امیدوارند با کاهش تاج و حمایت دولتی شرایط بهتری پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید