بازگشایی مدارس و نگرانی دانش آموزانی که نمی توانند در کلاس ها شرکت کنند

ساعت: 13:48
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789682

با بازگشایی مدارس، بسیاری از دانش آموزانی که به دلایلی مانند ترس از یک بیماری همه گیر یا یک بیماری بزرگ قادر به حضور در کلاس نیستند، خواستار ادامه آموزش مجازی هستند. وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که مدیریت این موضوع را به مدارس واگذار کرده تا هیچ دانش آموزی از روند یادگیری محروم نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ با کاهش تاج و واکسیناسیون عمومی در کشور، موضوع بازگشایی مدارس پس از حدود دو سال تعطیلی مطرح و به تدریج در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون تمامی مدارس سراسر کشور موظف به برگزاری کلاس های حضوری هستند. .

این موضوع اگرچه روند آموزشی در کشور را جدی‌تر و بهتر می‌کند و مورد رضایت اکثر معلمان و البته دانش‌آموزان و اولیای آنها قرار می‌گیرد، اما مخالفان زیادی هم در بین متخصصان بهداشت کشور و هم در بین خانواده‌های دانش‌آموزان وجود دارد. آنها نمی خواهند فرزندان خود را به جوامعی مانند مدرسه بفرستند تا زمانی که وضعیت تاج بهبود یابد و همه گیری تمام شود.

* رویکرد مدارس باید قانع کننده باشد

پس از این نگرانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش 10 روز پیش در پاسخ به اینکه آیا حضور دانش آموزان در مدارس اجباری است، گفت: اما به طور کلی حضور دانش آموزان همانند دوره مجازی و روزانه است و اهمیتی ندارد. در واقع هیچ تفاوتی بین آموزش شخصی و مجازی از نظر الزام حضور در کلاس وجود ندارد. در این میان، اگر دانش آموزی بیمار و بی حوصله شود، ممکن است تا بهبودی خود به مدرسه نرود.

علی رضا کاظمی در گفت و گو با رسانه ملی ادامه داد: توصیه ما این بود که مدارس جلسات اولیا را برگزار کنند و با رویکردی قانع کننده از سوی خانواده ها بر کار نظارت کنند. رویکرد ما آهسته و تدریجی گشایش است و باید تلاش کنیم به دغدغه خانواده ها پاسخ دهیم.

این گفته البته تکلیف خانواده ها را روشن نمی کند که آیا حضور اجباری دانش آموزان در کلاس وجود دارد یا خیر و در غیر این صورت روند یادگیری مجازی چگونه خواهد بود؟

وزارت آموزش و پرورش گفته است که بر اساس نظرسنجی ها بیش از 70 درصد والدین از حضور فرزندان خود راضی هستند اما خبرگزاری جمهوری اسلامی دیروز نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می دهد کمتر از 60 درصد خانواده های تهرانی موافق هستند. شرکت در کلاس ها مدارس وجود دارد. هر دو نظرسنجی نشان می‌دهد که طیف وسیعی از والدین دانش‌آموزان از باز کردن مدارس احساس خوبی ندارند و علاقه‌مندند فرزندانشان به آموزش رسمی در خانه و فضای مجازی بروند.

این امر برای وزارت آموزش و پرورش موظف است اولاً کلاس ها را اجباری نکند و ثانیاً روند آموزش مجازی را متوقف نکند. اما گزارش های رایج چیز دیگری را نشان می دهند. بسیاری از مدارس پس از اعلام بازگشایی کلاس های درس، آموزش مجازی را به طور کامل تعطیل کرده و به دانش آموزان می گویند که برای درس خواندن باید در کلاس حاضر شوند!

565772f0 9e48 49e2 8d34 96060b1ddec2 خبر خاکستری

* نظارت بر یادگیری مستقیم و مجازی دانش آموزان بر عهده مدارس است

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این خصوص به خبرنگار صاحب نیوز گفت: تصمیم گیری در مورد حضور و غیاب دانش آموزان به هیئت مدیره مدرسه موکول شد و مدرسه روزهای دانش آموزی را اعلام کرد. ملاقات با گروه بندی دانش آموزان در مدرسه به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی تصمیم گیری می کند.

محسن ژیان پور در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و پرورش مدارس را مجبور به ادامه روند یادگیری مجازی برای دانش آموزانی که به دلایلی نمی توانند در کلاس درس حاضر شوند، ادامه داد، خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس برای معلمان بسیار سخت است و زمان بر است. کلاس مجازی برای برخی از افرادی که در کلاس حاضر نمی شوند، علاوه بر برگزاری کلاس برای دانش آموزان به صورت حضوری، گفت: در صورتی که دانش آموزان نتوانند در کلاس حاضر شوند، والدین آنها باید به مدرسه بروند. مدیر آنها را برنامه ریزی کند.

وی گفت: در حال حاضر در برخی مدارس همان کلاس به صورت زنده همزمان با برگزاری کلاس به صورت زنده در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می شود و یا فایل ضبط شده آن به اشتراک گذاشته می شود تا دانش آموزانی که نمی توانند حضور یابند. از آن استفاده کنید و از درس ها عقب نمانید.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: آموزش از راه دور و مجازی از نظر اثربخشی با یادگیری کلاسی قابل مقایسه نیست.

مشکلی که اکثر معلمان به آن اذعان دارند. اگرچه آموزش الکترونیکی فرصت های جدیدی را ایجاد کرده است، اما معایبی نیز داشته است. یکی از معایب آن این بود که فضای مجازی ذاتاً در جامعه به عنوان یک مکان تفریحی سرگرم کننده بود، بنابراین روحیه کلاس در فضای مجازی برای بسیاری از دانش آموزان جدی نبود و بسیاری از دانش آموزان تکالیفی را که معلم دستور می داد در این فضا انجام می دادند. . انتشار بسیاری از ویدئوهای طنز برای ارتباط دانش آموزان و معلمان موید این موضوع است.

* راندمان پایین یادگیری مجازی

رحیمی دبیر هنرستان های پسرانه اصفهان در گفتگو با صاحب نیوز از تاثیرگذاری آموزش مجازی برای نزدیک به 120 نفر از دانش آموزان خود طی دو سال گذشته خبر داد و آموزش مجازی را یک شکست آموزشی توصیف کرد.

وی افزود: اکنون که کلاس‌های درسی بازگشایی می‌شود و آموزش دانش‌آموزان را به هم می‌ریزیم، می‌بینیم که سال گذشته که آموزش مجازی بود، بسیار کم بود و ادامه مجازی‌سازی مدارس باعث ایجاد شکاف عمیق در آموزش و پرورش و خیلی چیزهای دیگر شده است. گفت. دانش آموزان را در کلاس نگه می داشت.

وی گفت: با 32 سال سابقه تدریس، اکثر دانش آموزان به شوخی تکالیف خود را انجام ندادند و کمکی به معلمان نکردند، هرچند که برای هر دانش آموز بیش از دو برابر زمان پاسخگویی باید داشت. ما معمولا در مدرسه در فضای مجازی برای آنها وقت می گذاریم.

خانم اصلانی معلم دیگری است که به صاحب نیوز گفت که اکثر معلمان خواهان بازگشایی مدارس به روال عادی و تعطیلی آموزش مجازی هستند.

وی دلیل این امر را در درجه اول راندمان پایین آموزش الکترونیکی به ویژه دروسی مانند ریاضی می داند که نیاز به سمینار معلم با دانش آموزان دارد و ثانیاً زمان زیادی برای برقراری ارتباط با دانش آموزان وجود دارد. سوالات توسط معلم برای بررسی سوالات و تکالیف آنها گرفته می شود.

این معلم که شش سال است در مقطع ابتدایی تدریس می کند، می گوید که بسیاری از خانواده ها در دو سال گذشته مجبور شده اند برای تامین هزینه های تحصیلی برای فرزندان خود معلم خصوصی استخدام کنند.

* نگرانی والدین در خصوص آموزش حضوری

اما در کنار این صحبت ها، نگرانی های خانوادگی نیز به گوش می رسد. برخی استدلال می کنند که آموزش هنوز هم می تواند خطرناک باشد، با توجه به اینکه گفته می شود واکسیناسیون فقط مرگ و میر را کاهش می دهد، نه بیماری عروق کرونر قلب.

برخی از والدین نیز اظهار می‌کنند که فرزندانشان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بعضاً صعب‌العلاج هستند و قرار گرفتن این دانش‌آموزان در معرض بیماری عروق کرونر می‌تواند جان آنها را به خطر بیندازد، بنابراین آموزش باید فرصت‌های یادگیری از راه دور را برای آنها فراهم کند.

اما برخی خانواده ها با ارسال پیامی به صاحب نیوز اعلام کردند که با افتتاح مدارس، مدارس فرزندانشان آموزش مجازی را به طور کامل تعطیل کرده است.

به نظر می رسد ساده ترین کاری که می توان در این زمینه انجام داد، به اشتراک گذاشتن کلاس های درس زنده مدرسه باشد، به طوری که هم معلمان مجبور باشند زمان و انرژی بیشتری را نسبت به دانش آموزان و دانش آموزانی که نمی توانند در کلاس حاضر شوند، فرصت مطالعه داشته باشند. .از دست نده.

برای این منظور می توان از بسترهای بسیاری استفاده کرد و دست مدارس و معلمان در این زمینه کاملا باز است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید