بازگشت 2067 واحد صنعتی راکد در سال گذشته


ساعت: 12:38
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880178

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یک هزار و 433 واحد کارگاهی کوچک با اولویت راه اندازی شرکت های دانش بنیان، واحدهای فناوری برتر و صنایع تولیدی احداث شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران، علی رسولیان در پیامی با تبریک فرا رسیدن روز ملی «صنعت و معدن»، اظهار داشت: در سالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را «تولید» نامیدند؛ روز جهانی صنعت و معدن. “دانش بنیان، اشتغال زایی” مزین است، دهه تولید و تجارت از اول تا 10 تیرماه روز صنعت و معدن فرصت مغتنمی برای گرامیداشت این ایام از زحمات صنعتگران، معدنچیان و تمامی فعالان عرصه صنعت است. عرصه کار، تولید و صمیمانه قدردانی کنیم و بار دیگر نشان دهیم که چگونه این عزیزان با استقامت، استقامت و بردباری با وجود همه تحریم های ظالمانه استقامت کردند و ایران عزیزمان را به قله های پیشرفت، افتخار و مقاومت رساندند.

وی افزود: بی شک راندن چرخ صنعت و تولید کشور مستلزم تلاش و مدیریت جهادی همه فعالان عرصه تولید و تجارت و در این مهم موفقیت بزرگ جهادگران در عرصه تولید و تجارت است. نشانه بارز پیشرفت و پیشرفت چشمگیر فرزندان عزیزمان است و برای میهن عزیز اسلامی ما تلاش می کند.

معاون وزیر صامت تاکید کرد: البته در جایی که رهبر معظم انقلاب کارآفرینی را «عبادت» و کارآفرینان را «زائر» معرفی کرده اند، وظیفه ماست که از تولید و کارآفرینی همه فعالان اقتصادی حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران به عنوان یکی از سازمان های توسعه ای زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیش از 6 دهه سابقه در دو حوزه «ایجاد و توسعه زیرساخت های صنعتی» و حمایت از صنایع کوچک و متوسط» دستیابی به صنعتگران و تولیدکنندگان مستقر در شهرها و نواحی صنعتی کشور.

رسولیان ادامه داد: این شرکت مادر تخصصی از طریق 31 شرکت تابعه استانی و با همکاری دستگاه های خدمات رسان در سال گذشته 75 هزار میلیارد ریال منابع مالی را برای تامین و تکمیل زیرساخت های شهرها و نواحی صنعتی کشور اختصاص داد که در مقایسه با تامین 700 مورد. لیتر در ثانیه آب، 812 مگاوات برق، 238 کیلووات برق از منابع تجدیدپذیر و 491 مگاوات برق از طریق ژنراتورهای کوچک، گازرسانی، مخابرات و فیبر نوری به ترتیب برای 29، 10 و 23 شهر و نواحی صنعتی. و همچنین ساخت و تکمیل 9 مدول تصفیه خانه که انجام داد.

وی افزود: همچنین در سال 1400 وزارت نیرو درخواست تخصیص 1200 لیتر در ثانیه پساب تصفیه خانه های شهری برای تامین بخشی از کسری آب مورد نیاز شهرها و نواحی صنعتی را داشت که در نتیجه انتقال 290 لیتر در ثانیه انجام شد. فاضلاب

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران گفت: افزایش ظرفیت بازیافت آب با پیگیری اجرای طرح استفاده مجدد از تصفیه خانه های فاضلاب شهرها و نواحی صنعتی به میزان 35 هزار مترمکعب در روز با مشارکت در تامین برق شهرها و نواحی صنعتی از طریق احداث پست های برق 63 تا 20 کیلوولت و خطوط برق پایین دستی مربوط به 60 پست برق و ایجاد و توسعه 166 هکتار فضای سبز در شهرها و نواحی صنعتی و کاشت 184 هزار اصله درخت از دیگر موارد بود. بخشی از اقدامات زیرساختی این سازمان در سال گذشته است.

وی یادآور شد: در سال 1400 با ایجاد 26 شهر و ناحیه صنعتی جدید و توسعه 20 شهر و ناحیه صنعتی موجود تقاضا محور و تخصصی شده است که افزایش 8 هزار و 154 هکتار زمین صنعتی برای استقرار واحدهای صنعتی جدید در شهرها در دسترس است. و نواحی صنعتی و احداث و تکمیل هزار و 433 واحد کارگاهی کوچک جهت ایجاد و راه اندازی واحدهای تولیدی با اولویت ایجاد شرکت های دانش بنیان، واحدهای فناور برتر و صنایع تولیدی جهت رفع نیاز و استقبال سرمایه گذاران و کارآفرینان جهت حضور در شهرها و نواحی صنعتی تکمیل شده است.

رسولیان تصریح کرد: همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران از ابتدای دولت سیزدهم و در تکمیل برنامه‌های احیا و فعال‌سازی سال‌های اخیر، طرح «پایش واحدهای صنعتی غیرفعال» را با اجرای طرح «پایش واحدهای صنعتی غیرفعال» انجام داده است. همکاری مشاوران توانمند کلینیک های تجاری سراسر کشور که در نتیجه 12 هزار و 67 واحد در رکود شناسایی شدند که 6 هزار و 814 واحد در شهرها و نواحی صنعتی و 5 هزار و 253 واحد در خارج از آنها بودند.

وی افزود: در سال 1400 راه اندازی مجدد 2000 واحد صنعتی راکد در داخل و خارج از شهرها و نواحی صنعتی در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران قرار گرفت و تا پایان سال گذشته 2670 واحد صنعتی غیرفعال به تولید بازگشت. منجر به اشتغال بیش از 39 هزار نفر شد. همچنین احیای یک هزار و 548 بلوک با ایجاد شغل برای حدود 28 هزار نفر از جمله افتخارات دولت سیزدهم از آغاز به کار در شهریور ماه سال گذشته است.

معاون وزیر صامت تصریح کرد: این سازمان احیای 2 هزار واحد صنعتی غیرفعال در داخل و خارج شهرها و نواحی صنعتی و در سال 1401 را در دستور کار خود دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در ابتدای تاسیس دولت سیزدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرای طرح فعال سازی ظرفیت های تولیدی در حوزه صنعت، معدن و تجارت را به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرد. سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران که در فاز اول اجرا شد و در افق چهار ساله برنامه افزایش ظرفیت تولید 16500 واحد صنعتی زیر ظرفیت در دستور کار قرار گرفت.

رسولیان افزود: بر این اساس در سال 1401 فعال سازی 3 هزار و 300 واحد تولیدی با ظرفیت زیر 50 درصد هدف گذاری شده است که پیش بینی می شود برای بیش از 17 هزار نفر شغل ایجاد شود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی ایران در سال «تولید; «دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی» برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرها و نواحی صنعتی کشور است و در این راستا 1500 واحد صنعتی که فرصت دانش‌بنی شدن را دارند شناسایی شده است و پیشنهاد می‌کند این کار انجام شود. با همکاری کارگزاران و مشاوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تبادل اطلاعات و ارائه آموزش‌های تخصصی و تخصصی به شرکت‌ها، حمایت‌های لازم از روند تبدیل شدن به دانش بنیان انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و شرکت های استانی زیرمجموعه آن هم اکنون دارای 509 شهر و 335 منطقه صنعتی و چهار منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره برداری، 82 شهر و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهر فناوری، 40 مرکز خدماتی هستند. فناوری و تجارت، 2 مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، 99 هزار و 168 قرارداد و بهره برداری از 49 هزار و 221 واحد صنعتی و 3 هزار و 207 واحد کارگاهی، اشتغال مستقیم 981 هزار و 28 نفر در سراسر کشور فراهم شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید