بازی پیچیده آمریکا و غرب در مواجهه با حوادث اوکراین/ هدف پوتین ایجاد یک نظام سیاسی مستقل است


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812345

آصفی با اشاره به بازی پیچیده آمریکا و غرب در مواجهه با حوادث اوکراین گفت: هدف پوتین تغییر نظام سیاسی اوکراین و به قدرت رسیدن یک نظام سیاسی مستقل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر، حوادث اوکراین نشان داده است که مسئولیت آمریکا و کشورهای غربی ریشه دار است و اگرچه در وعده های مختلف تاثیر پر رنگی دارد، اما در مواقع بحران رنگ می بازد و به آن وعده ها عمل نمی کند.

جنگ با اوکراین تله بزرگی برای پوتین بود و مردم اوکراین قربانی بازی های کثیف آمریکا و ناتو شدند.

به نظر می رسد آمریکا و غرب بازی پیچیده ای انجام می دهند و محتاطانه عمل می کنند و از یک منظر عذرخواهی می کنند که اقتصاد روسیه را فلج کرده است و با توجه به اینکه اقتصاد بین المللی دارد، به شدت آسیب پذیر و شکننده است.

در همین راستا برای تشریح تحولات جنگ روسیه و اوکراین گفت وگویی با حمید آصفی کارشناس سیاسی انجام شد که در ادامه می آید.


وضعیت تهاجم به اوکراین چگونه بود؟

تهاجم به اوکراین در شرایطی صورت می گیرد که خود دولت روسیه و تمامی این جمهوری های تازه استقلال یافته از جمله اوکراین متعهد به توافق جمعی با اعلامیه مشترک به رسمیت شناختن استقلال، حفظ تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای موجود، حاکمیت و خود هستند. قاطعیت از هرگونه اقدامی که ناقض آن باشد خودداری شود و بر اساس این سند مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت استقلال و حاکمیت ملی جمهوری های تازه استقلال یافته را به رسمیت می شناسند.

مهمتر از همه، به دلیل عضویت دائم روسیه در آن زمان، شناسایی این جمهوری ها، از جمله اوکراین، غیرممکن بود، حتی اگر روسیه بخواهد آن را وتو کند.

روسیه به عنوان عضو دائمی شورای امنیت متعهد به حفظ اعلامیه تأسیس این کشورها است و این بخش حقوقی قضیه است که کاملاً غیرقابل قبول و غیرقابل قبول است. در این دوره دو پیمان ورشو و ناتو وجود داشت، پیمان ورشو که متعلق به اردوگاه شرق یا اردوگاه سوسیالیست بود و بسیاری از کشورهای تحت کنترل روسیه مجبور به پیوستن به آن و رفتن به جنگ جهانی دوم شدند، اما آنهایی که به ناتو پیوستند، داوطلبانه بودند، من از اقدامات ناتو یا سیاست ایالات متحده دفاع نمی کنم، اما اساساً مخالف آن هستم.


تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر منافع آمریکا در جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در آستانه اجرایی شدن برجام و روسیه 300 کیلوگرم اورانیوم از ما خرید یا چند هزار کیلوگرم باقیمانده را که زیر 5 درصد غنی شده بود خرید یا نگه داشت، همه به هوا برخاستند. یعنی اگر رابرت مالی، فرستاده آمریکا بخواهد برود، باید از کنگره بپرسد که چه امنیتی لازم است تا ایران از نقض آن جلوگیری کند. و اگر بگویند روسیه است قطعا ما را مسخره می کنند روسیه که تا چند روز پیش تکرار می کرد این جنگ روانی آمریکاست و قصد حمله نداریم و دو سه روز بعد حمله غافلگیرانه علیه اوکراین آغاز می شود و همه را غافلگیر می کند.

برخی از نیروهای اصولگرای تندرو در کشورمان که مخالف مذاکرات برجام هستند، معتقدند هدف ما اول پول درآوردن و فروش نفت بوده است و در نتیجه این بحران قیمت نفت افزایش می یابد و می توانیم نفت ایران را قاچاق کنیم. آیا این یک سیاست است؟ سیاست ملی به ما می گوید در زمانی که ما تحت تحریم بودیم، بازارهای انرژی ما توسط روسیه اشغال شده بود و این کشور نمی خواست ایران در تحریم بماند و بازار انرژی و بازارهایی را که از ایران گرفته بود از دست بدهد.


هدف پوتین از حمله به اوکراین و پیشنهاد او به ارتش اوکراین برای کودتا و به دست گرفتن قدرت چیست؟

ایران، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، می تواند به طور ضمنی این موضوع را نادیده بگیرد. این هم در حال تبدیل شدن به مزخرفات سیاسی است.

در روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، تحلیل من این بود که می‌خواهد کنترل کامل پایتخت اوکراین و در نهایت اوکراین را در دست بگیرد، نه اینکه فقط این دو بخش منشأ روسی را در اختیار بگیرد. می دانیم که پیروزی نهایی پوتین چنان پیامدهای مخربی برای اروپا و نفوذ آمریکا در جهان خواهد داشت که در واقع آغاز پایان افول آمریکاست.

به گفته بایدن، نرفتن به جنگ آمریکا درست است، بایدن گفت که ورود ما با جنگ سوم همراه خواهد شد. به هر حال می دانیم که تپه قدرت ناتو، آمریکا و اروپا قوی تر است، اما در نتیجه این جنگ در بعد اقتصادی اگر به سمت رویارویی هسته ای پیش رود، دنیا را نابود می کند و تمدن بشری را نابود می کند. این دیدگاه قابل قبول است، اما از سوی دیگر، چگونه باید درک کنیم که مردم اوکراین در برابر تجاوزات روسیه تنها هستند؟ پاسخ به سوال حقوقی این است که آیا غرب در مواجهه با این بحران کاملا مستأصل بوده است یا منفعل؟ اگر به این سوال پاسخی فرضی بدهیم، نگاه اجمالی این جنگ برای ما روشن می شود اوکراین ناامید تحلیلی اشتباه است آمریکا و غرب بازی پیچیده ای انجام می دهند و با احتیاط عمل می کنند.

در این بازی مردم اوکراین قربانی می شوند، به عبارتی کشور اوکراین به دامی برای پوتین تبدیل شده است. اگرچه ممکن است سناریوی جنگ در کوتاه مدت به نفع روسیه باشد، اما در میان مدت و بلندمدت به نفع روسیه نیست. آنها آن را به مرکز رویارویی با روسیه تبدیل کردند و جنگی فرسایشی ایجاد کردند، به همین دلیل کرملین پیشنهادی وسوسه انگیز به ارتش اوکراین مبنی بر کودتا و به دست گرفتن قدرت ارائه کرد.

اگر روسیه بخواهد یک کشور اتحادیه ایجاد کند، با مخالفت شدید بقایای ارتش دولتی و نیروهای مردمی اوکراین و همچنین غرب و ایالات متحده روبرو خواهد شد که به سوق دادن روس ها به یک جنگ فرسایشی کمک می کند. اوکراین برای کاهش هزینه های نظامی خود پیشنهاد کودتا و تسلط دولت را می دهد، اما ارتش اوکراین تاکنون واکنشی نشان نداده است.

اصولاً کودتای نظامی در کشور اروپایی اوکراین برای کشورهای اروپایی مبتنی بر دموکراسی قابل قبول و غیرقابل قبول است.

با توجه به منطقه این کشورها که عموما منطقه انقلاب های مخملی و رنگی بود، با انقلاب مخملی و رنگی با مردم ذلیل این حکومت را سرنگون کردند و نگذاشتند این حکومت تشکیل شود، بنابراین سناریوی اصلی سناریوهای فرسایشی است. جنگ و این بدترین سناریوی روسیه است که می تواند اقتدار و قدرت نظامی آن را تهدید کند و نتیجه آن نه تنها شکست اروپای شرقی، بلکه نفوذ روسیه در سایر نقاط جهان و اطراف آن خواهد بود.

ما شاهد تجربه جنگ فرسایشی از طرف اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان و از طرف ایالات متحده در افغانستان و عراق هستیم. اگرچه ما شاهد موفقیت کوتاه مدت در ارتش روسیه هستیم، اما در میان مدت دقیقا برعکس است. به نظر می رسد آمریکا و غرب به خاطر فلج کردن اقتصاد روسیه عذرخواهی می کنند، با توجه به اینکه این کشور برخلاف ایران به یک اقتصاد بین المللی تبدیل شده است. این به شدت آسیب پذیر است.


موضع ایران و چین در قبال حوادث اخیر چیست؟

در این بحران روسیه از حمایت بین المللی برخوردار نیست و از سوی دیگر چین نیز در مورد تحریم های روسیه کمی دوپهلو صحبت می کند که کشور تایوان را داشته باشد.

تصمیم ملی اعلام بی طرفی کشورمان و خواستار بازگرداندن اسناد بین المللی و پذیرش حاکمیت ملی است و در عین حال دولت ایران با یک حرکت حیله گرانه باید بازارهای از دست رفته روسیه را برای جذب ثروتمندان بازپس گیرد. . رسیدها

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید