بازی کنگره در آستانه توافق احتمالی

بازی کنگره در آستانه توافق احتمالی

جمهوری خواهان آمریکا به دنبال تصویب قانونی برای بازنگری در کاهش تحریم ها علیه ایران هستند

خبرهای خوبی درباره احتمال توافق ایران و آمریکا به گوش می رسد اما هنوز مشخص نیست که این خبر چه نتیجه ای خواهد داشت. اگرچه مذاکرات پشت درهای بسته برای لغو تحریم ها علیه ایران در چند سال گذشته بی نتیجه بوده است، اما آزادسازی برخی منابع مسدود شده پس از سال ها و حتی افزایش صادرات نفت و مشتقات آن را می توان نتیجه این مذاکرات دانست. . حالا در این شرایط خبر سنگسار مخالفان اعاده توافق به گوش می رسد. بر این اساس تعدادی از سناتورهای جمهوری خواه آمریکا طرحی به نام «قانون بازنگری تحریم های ایران» ارائه کردند که در صورت تصویب، هرگونه تصمیم دولت آمریکا برای کاهش یا تعلیق تحریم ها منوط به تصویب کنگره خواهد بود. اگرچه این طرح هنوز به تصویب نرسیده است، اما با توجه به تصویب لایحه دائمی شدن تحریم‌های ایران در سال 96 در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و انتخابات آتی آمریکا، طرح مذکور ممکن است تجدید نظر داشته باشد. البته کارشناسان بر این باورند که به دلیل مماشات جو بایدن از نظر جمهوری خواهان در مورد ایران، طرح مذکور بیشتر جنبه شعاری دارد و مهمتر از آن اینکه کاخ سفید بر کنگره نیز اختیار دارد.

در آستانه انتخابات ایالات متحده، سناتورهای هر دو حزب سیاسی در ایالات متحده در حال مبارزه برای تغییر آرای انتخاباتی به نفع خود هستند. در همین راستا کمیسیون روابط خارجی مجلس لایحه تحریم های دائمی ایران در سال 96 را تصویب کرد. این لایحه توسط مایکل استیل نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا، سوزی لی نماینده دموکرات نوادا و مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی تگزاس پیشنهاد شد. مایکل استیل در واکنش به تصویب این لایحه توسط کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از این اقدام تمجید کرد.

همچنین وب‌سایت واشنگتن فری‌بیکن در گزارشی گزارش داد: «نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا قصد دارند مقامات ارشد دولت جو بایدن را به دلیل تلاش مخفیانه برای تمدید توافق هسته‌ای ایران که منجر به آزادسازی میلیاردها دلار از وجوه مسدود شده در ایران می‌شود، احضار کنند. کمیته اکتشافی جمهوریخواه قصد دارد برای بخشی از تحقیقات خود با رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران و برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا تماس بگیرد، زیرا معتقد است این دو مقام دولت بایدن نقش داشتند. “آنها نقش کلیدی در دیپلماسی درهای بسته با تهران ایفا می کنند.” کنگره ایالات متحده به رهبران حزب جمهوری خواه متکی است و در تلاش است تحقیقاتی چند جانبه در مورد آن آغاز کند. مذاکرات محرمانه دولت بایدن با ایران که انتظار می رود از نظارت کنگره جلوگیری کند و به توافق جدیدی با ایران منجر شود. کمیته تحقیقات جمهوری خواهان روز پنجشنبه اول ژوئیه در بیانیه‌ای که به وب‌سایت فری بیکن رسیده است، نوشت: «دیپلمات‌های دولت بایدن در تلاش هستند تا یک معامله پنهانی و غیرقانونی با ایران را پیش ببرند تا بتوانند ده‌ها میلیارد دلار به این دولت بپردازند. «آنها نمی خواهند کنگره یا مردم آمریکا از محتوای توافق دولت بایدن با ایران یا مبلغی که به ایران می فرستند بدانند.» اگرچه دولت بایدن هرگونه دخالت در مذاکرات ایران را رد کرده است، گزارش های متعددی در ماه‌های اخیر مدعی شدند که دیپلمات‌های آمریکایی با کمک میانجی‌گران در عمان به طور غیرمستقیم با تهران مذاکره می‌کنند. علاوه بر این، منابعی در کنگره آمریکا به وب‌سایت فری بیکن گفته‌اند که این مذاکرات با هدف دستیابی به مجموعه‌ای از “یادداشت تفاهم” انجام شده است. به گفته این منابع، این یادداشت ها برای دور زدن قوانینی که قانونگذاران آمریکایی در ارتباط با توافق فرصت رای دادن به آن را داشتند، تنظیم شده است. ایران.

با توجه به انتشار خبر و اهمیت موضوع در آستانه توافق ایران و آمریکا، با دو تن از کارشناسان حوزه دیپلماسی به گفت وگو نشستیم.

بایدن نظر جمهوری خواهان در مورد ایران را تضمین کرده است

دیاکو حسینی، پژوهشگر سیاست‌گذاری طرح جدید سناتورهای جمهوری‌خواه در قبال ایران و تحریم‌ها به هممه‌ن گفت: در آمریکا دو طیف قدرت وجود دارد، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و هر یک از این دو طیف دیدگاه‌های خاصی را در دستور کار خود دارند. ارتباط با ایران.” با این دو قطبی شدن حزبی در آمریکا، می توان انتظار داشت که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، فشار جمهوری خواهان برای هرگونه توافق با ایران، تأثیر بسزایی بر دیپلماسی دولت بایدن داشته باشد.البته دولت بایدن نمی خواهد این کار را انجام دهد. با ایران توافق داشته باشید، مشروط بر اینکه موضوع مداخله ایران در جنگ اوکراین همچنان مطرح باشد تا در آینده دیگر فشار مستقیم و غیرمستقیم بر کمپین دولت بایدن وارد نشود. من فکر می کنم با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، حساسیت ها در مورد نوع تقابل بین دولت بایدن و ایران افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه دولت بایدن دستاوردهای مهمی در خاورمیانه داشته است، تاکید کرد: مهمترین هدف دولت بایدن کاهش تنش در خاورمیانه و کاهش مداخله نظامی آمریکا در این منطقه بود که اتفاق افتاده است. امروز اوضاع سوریه و عراق آرام‌تر است و اگرچه با میانجی‌گری چین مشکل ایران و عربستان حل شد، اما با نظر مساعد آمریکا در منطقه مطابقت داشت. به همین دلیل بایدن از این تنش زدایی حمایت کرد. هر آنچه در دو سال اخیر در خاورمیانه رخ داده است را می توان در راستای منافع ایالات متحده توضیح داد، زیرا این اتفاق افتاد که هدف دولت بایدن در این منطقه بود.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد: اگرچه آمریکا امروز به برجام بازنگشته است، اما به دلیل توافق برجام و همکاری ایران، برنامه های هسته ای ایران تحت کنترل است و با توجه به ذخایر بالای اورانیوم، این وضعیت برای آمریکا مطلوب نیست. اظهار داشت: تحریم ها همچنان علیه ایران در حال اعمال است. همچنین این احتمال وجود دارد که آمریکا محدودیتی برای لغو تحریم های بیشتر نپذیرفته باشد. این موضوع را می‌توان مزیتی برای دولت بایدن در مقابله با ایران دانست، وضعیت کنونی برخلاف منافع دولت بایدن نیست.

دیاکو حسینی معتقد است حتی اگر طرح جدید سناتورهای جمهوری خواه در مورد تحریم ایران به قطعنامه تبدیل شود که بر اساس آن هرگونه کاهش تحریم ها علیه ایران باید به تصویب کنگره برسد، این تصمیم تاثیر منفی بر جهت گیری دولت بایدن خواهد داشت. خاور میانه و می تواند کاهش ولتاژ را تحت تاثیر قرار دهد و باعث قطع شود. اگر تصویب ها به گونه ای پیش برود که تفاهماتی که به نظر می رسد بین ایران و ایالات متحده در جریان است ناتمام بماند و بدگمانی ها بیشتر شود، ممکن است برای دولت بایدن نتیجه معکوس داشته باشد. در همین حال، به نظر نمی رسد جمهوری خواهان از وضعیت فعلی ناراحت باشند، زیرا اگرچه برجام تمدید نشده است، اما تحریم ها علیه ایران کاهش نیافته است.

وی با بیان اینکه تغییر وضعیت موجود برای ایجاد تنش بیشتر در خاورمیانه مورد بی مهری جمهوری خواهان است، تاکید کرد: تنش خاورمیانه و رویارویی ایران و آمریکا مورد بی مهری جمهوری خواهان و دموکرات ها قرار گرفته است. همچنین آمریکا به دنبال عقب ماندن از چین در برخورد با موضوع تنش با ایران نیست، بنابراین نباید این رفتار کنگره را جدی گرفت، زیرا آنها نمی خواهند دیپلماسی آمریکا را از مسیر فعلی منحرف کنند.
توافق ایران و آمریکا کوتاه مدت بود

حسن لاسیاردی، کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار هم هن، درباره اقدامات کنگره و رویکرد اعضای آن نسبت به بایدن و احتمال استیضاح رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: بحث گفتگو با ایران این است. یکی از بزرگترین نقاط مهم سیاسی در آمریکا. در دولت گذشته و کنونی آمریکا، مسائل ایران یکی از مهمترین نکات بوده است و از طریق مسئله ایران امتیاز می گیرند و امتیاز می دهند.

وی با اشاره به جدی بودن اقدامات دولت ترامپ در قبال ایران، افزود: همه فکر می‌کردند در دوره جدید بایدن با رویکرد حزب دموکرات قطعا با ایران گفت‌وگو خواهد کرد، اما این گفت‌وگو طولانی شده و به نظر می‌رسد با آن مواجه است. دو طرف آرزوها، امیدها و رویاهایی دارند که زمان آنها را حل خواهد کرد. به نظر من، توافق پیشنهادی به معنای حل مشکلات ایران و آمریکا نیست. مشکلات ادامه خواهد داشت. وقتی راه حل های موقت و توافقات موقت باشد. به نظر می رسد دیوار بی اعتمادی همچنان پابرجاست، اما به دلایل مختلف از جمله فشار جهانی، تغییر شرایط، نیازهای به جا مانده از برجام و شطرنج روابط بین الملل، دو طرف تصمیم گرفتند از راه حل های کوتاه مدت استفاده کنند. به همین دلیل، بایدن و آمریکا به دنبال راه‌حل کوتاه‌مدت برای مشکلات هستند، گفت‌وگوی ایران با ترامپ، بایدن یا حتی دولت بعدی بار دیگر در خط مقدم اخبار قرار خواهد گرفت و اختلاف‌ها باقی خواهد ماند.

با توجه به اینکه کنگره می تواند توافق ایران را رد کند، چرا باید این موضوع به استیضاح بایدن کشیده شود؟ لاگردی در پاسخ به این سوال گفت: در آمریکا همانطور که کنگره می تواند تصمیمات دولت را وتو کند، دولت نیز ابزارهایی در دست دارد. در واقع مکانیسم هایی فراهم شده تا هر دو طرف بتوانند یکدیگر را کنترل کنند. بنابراین دولت به اندازه کنگره توانایی لازم را دارد. سازوکارهای ایجاد شده گاهی می تواند منجر به همگرایی بین دولت و کنگره و گاهی به اختلاف بین آنها شود، مکانیسم این است که هر دو طرف می توانند امتیاز بگیرند و امتیاز بدهند. در حال حاضر، اگر کنگره با گفتگوی بین دولت بایدن و ایران مخالف است، به این معنی نیست که تصمیم مطلق برای دولت بایدن گرفته شده است. اما در سیستم آمریکایی باید امتیازاتی را کسب کنند که 1) افکار عمومی را متقاعد کند. ۲) در مسابقات از کارت هایی استفاده کنید که به طرف مقابل امتیاز نمی دهند. این رقابت درون حزبی است که در تمام دولت های ایالات متحده آمریکا شاهد آن هستیم.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به پیامدهای تصویب توافق هسته‌ای توسط کنگره خاطرنشان کرد: بر اساس تجربیات گذشته، کنگره می‌تواند مانع از توافق ایران شود و از سوی دیگر رئیس‌جمهور نیز می‌تواند تصمیمات کنگره را وتو کند. اما کنگره می تواند از لابی استفاده کند تا افکار عمومی را وادار به عدم اقدام کند. اگر اقدام کنگره با فشار افکار عمومی و حمایت حزب مخالف همراه باشد، تأثیر زیادی خواهد داشت. بر سیاست خارجی حاکم تأثیر بگذارد و سیاست خارجی را ناکارآمد کند.

لاسیوردی درباره تاثیر نبود لابی ایرانی و افزایش موافقت کنگره گفت: لابی یکی از نکات مهم در تصمیم گیری آمریکاست. لابی شرق، عربستان سعودی و اسرائیل تأثیرگذاران موثری هستند و فکر می کنم این لابی ها تا کنون خود را نشان داده اند. این سیستم در آمریکا کار می کند و ایران باید کانال لابی خود را داشته باشد و بتواند از طریق رایزنی بر تصمیمات تاثیر بگذارد.

منبع: هم میهن

دیدگاهتان را بنویسید