باورهای غلط، راز بقای تاج در کشور / رعایت پروتکل ها; علاوه بر کووید 19، از مردم در برابر آنفولانزا نیز محافظت کرد

ساعت: 15:11
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779224

رئیس بخش بیماری های واگیر بیمارستان امام خمینی(ره) با انتقاد از باورهای غلط گفت: مردم باید بدانند که استفاده از ماسک و رعایت پروتکل ها در کنار تزریق واکسن باعث ایجاد مصونیت نسبی می شود. پس چرا ماسک هایی را کنار بگذارید که این روزها در آستانه شروع فصول سرد سال خطر سایر قله ها را افزایش می دهد؟

دکتر حمید عمادیرئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛وی گفت: خوشبختانه آمار واکسیناسیون در کشور به حد قابل قبولی می رسد. جایی که از همان ابتدا انتظار می رفت که بتواند به طور جدی با تاج برخورد کند و به اینجا برسد. اما مشکل ما این است که گاهی مردم بیشتر به شایعات توجه می کنند تا کارشناسان و باورهای غلط جایگزین نظریه های پزشکی می شود!

وی افزود: اما جای تاسف است که برخی باورهای غلط باعث تداوم بیماری عروق کرونر در کشور ما شده است. مردم باید بدانند که استفاده از ماسک و رعایت پروتکل ها همراه با واکسیناسیون مصونیت نسبی ایجاد می کند. پس چرا ماسک هایی را کنار بگذاریم که این روزها در آستانه شروع فصول سرد سال خطر قله های دیگر را افزایش می دهند؟

کارشناس گرمسیری و عفونی گفت: به نظر می رسد گروهی از مردم که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود، به مصاحبه های مکرر و مکرر مسئولان دولتی و بهداشتی کشور توجهی نمی کنند و راه خود را می روند. در حالی که آنها تاثیر واکسیناسیون را در کاهش بروز بیماری و کاهش تعداد مرگ و میرها در نظر می گیرند، با توجه به شرایط فعلی که تعداد مرگ و میرها تا حدودی کاهش یافته و رسانه ها به طور مداوم گزارش داده اند، به سن تاج رسیده است. پایان یافت و بیماری ریشه کن شد، اما مقامات به مردم نگفتند که تاج را ریشه کن کنند. اگر اینطور باشد این افراد باید به بیمارستان ها و بهش زهرا بروند تا خودشان حقیقت را دریابند.

419cbf6f 1f90 463e b17d 371178108d22 خبر خاکستری

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: بیماری عروق کرونر قلب یک بیماری پیچیده است که باید تا صفر شدن اعلام بیماری عروق کرونر و مرگ و میر، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. تعداد زیادی از شهروندان از پوشیدن ماسک خودداری می کنند. این یک نوع عادی سازی وضعیت بحران در بیماری است که بسیار خطرناک است. از آنجایی که در هر موج کرونا شاهد همین وضعیت هستیم و مردم معتقدند دوره بیماری گذشته است، از رعایت دستورالعمل های بهداشتی خودداری کرده اند و متاسفانه برای مدت کوتاهی آمار رشد تصاعدی داشته و سایر اوج ها بالا رفته است. پیک نسبت به سایر پیک‌ها سخت‌تر و غیرقابل اصلاح بود و اگر این اشتباهات تکرار شود، معلوم نیست چه وضعیتی در انتظار مردم کشورمان است.

وی با بیان اینکه مردم به شایعات و بهانه جویی ها توجه نکنند، گفت: مردم باید توجه داشته باشند که واکسن های عروق کرونر با سایر واکسن ها مانند واکسن سه گانه که برای کودکان و نوجوانان تزریق می شود متفاوت است. آنها باید بدانند که واکسیناسیون به معنای مصونیت کامل نیست. به نظر می رسد بسیاری از هموطنان ما با اینکه واکسینه شده اند به کرونا مبتلا شده اند و متاسفانه تعدادی از آنها جان خود را از دست داده اند. بنابراین افراد پس از دریافت واکسن باید پروتکل ها را رعایت کنند. این حرف من با پزشکان ایرانی نیست. بلکه توصیه و تاکید سازمان جهانی بهداشت این است که مردم همچنان پروتکل ها را رعایت کنند.

عمادی در پایان این بحث افزود: از جمله توصیه های بهداشتی که در دستورالعمل ها یا پروتکل ها درج شده است، استفاده از ماسک جنبه دیگری نیز دارد و همانطور که تاکنون ثابت شده است، هر بار که آمار نشان می دهد افراد از ماسک های بالا استفاده می کنند، عفونت ها وجود دارد. و مرگ و میر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به همین دلیل این روزها که هوای سرد به تدریج شروع می شود رعایت پروتکل ها به ویژه استفاده از ماسک اهمیتی دوچندان پیدا می کند، زیرا علاوه بر خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر، احتمال انتشار ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا نیز در افراد تهدید می شود.

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در بخشی دیگر از این گفتگو یادآور شد: ببینید سازمان غذا و دارو که هر ساله مشکلات زیادی برای واردات واکسن آنفولانزا داشته است، تا حدودی از این دغدغه خلاص شده است. در دو سال گذشته «در کنار جلوگیری از خروج ارز از کشور برای خرید واکسن آنفولانزا، مهم‌ترین نکته این بود که مردم به آنفولانزا مبتلا نشوند یا اگر مبتلا شده‌اند نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر است.

87cb03c9 91e6 465c 9ea2 32c1ef01bbf2 خبر خاکستری

وی افزود: عدم ابتلا به آنفولانزا در دو سال اخیر تنها به دلیل استفاده از ماسک است و بس. با این حال، بسیاری از افراد حداقل سالی یک بار در آستانه پاییز و زمستان به آنفولانزا مبتلا می‌شوند و اگر فکری به حال خود کنند، متوجه می‌شوند که استفاده از ماسک و الکل برای ضدعفونی دست‌هایشان، آنها را برای مدتی از درد ناشی از ابتلا نجات می‌دهد. چند روز از یک بیماری عفونی مانند آنفولانزا نجات یافته است. اگر آنها به این نتیجه رسیدند، باید از تأثیر قابل توجه استفاده از ماسک و الزامات سلامت عمومی آگاه باشند.

عمادی در پایان سخنان خود گفت: مردم با وجود آنچه گفته شد، رعایت نکردن دستورات و مقررات بهداشتی که در حوزه سلامت جامعه قابل اجرا است را نوعی اعتراض تلقی نکنند. چرا بعضی ها می گویند تفت نداریم و باید دو سال ماسک بزنیم و پروتکل ها را رعایت کنیم؟ تا زمانی که فراموش کرده اند که تاج یک بیماری همه گیر خطرناک در جهان است و با آنها همه مردم کشور ما و برادران ما در سایر کشورهای جهان این وضعیت را تحمل کرده اند و وظیفه انسانی ما این را حکم می کند نه برای خود بلکه برای در امان بودن از شر سایر هموطنان و هموطنان ما در سراسر جهان، دستورالعمل های بهداشتی را دنبال کنید. امید است با همکاری و همفکری بتوانیم این بیماری عجیب را که مردم و بویژه کادر پزشکی کشورمان را در شهرهای مختلف خسته و طاقت فرسا کرده ریشه کن کنیم و از شر تاج و تخت جهان بکاهیم. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید