رعایت بهداشت فردی مهمترین راه محافظت در برابر آنفولانزا است / چه کسانی باید واکسینه شوند؟


ساعت: 09:18
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905433

توصیه های مقرون به صرفه برای مقابله با ویروس ها؛

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: موثرترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، با آغاز فصل پاییز، مطب ها و کلینیک های پزشکان شاهد حضور بسیاری از بیماران مبتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا یا کرونا هستند که علائم مشترک زیادی دارند، به همین دلیل انجام این بیماری دشوار خواهد بود. بدون معاینه آنها را تشخیص دهید.

این ویروس عفونتی است که به سیستم تنفسی حمله می کند. بیشتر افراد خود به خود به آنفولانزا مبتلا می شوند، اما گاهی اوقات آنفولانزا و عوارض آن می تواند کشنده باشد.



هر آنچه باید در مورد این بیماری و نحوه تزریق واکسن علیه آن بدانیم

مهدی زنگنه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه آنفولانزا بیماری ناشی از ویروس های آنفلوانزا است که دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان ها را درگیر می کند، گفت: آنفلوانزای انسانی. یک بیماری بسیار مسری است و معمولاً از طریق سرفه و عطسه یک فرد بیمار منتقل می شود.

وی با بیان اینکه آنفولانزا با سرماخوردگی متفاوت است، تصریح کرد: تاکنون چهار نوع ویروس آنفولانزا شناسایی شده است که از آن جمله ABCD است. ویروس آنفولانزا نوع A باعث ایجاد بیماری در انسان و حیوانات می شود و منجر به مشکلات بهداشت عمومی می شود به طوری که داده های تاریخی نشان دهنده خطر انتقال آنفولانزا بین حیوانات و انسان ها و توانایی بالقوه ایجاد یک خطر همه گیر (جهانی شدن) با این نوع ویروس است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: ویروس آنفلوآنزا نوع B در جامعه انسانی در گردش است و عامل اپیدمی های فصلی (اپیدمی یا طغیان) است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که حتی فوک ها نیز می توانند به این نوع ویروس آلوده شوند، آلوده شوند

وی با اشاره به اینکه آنفولانزای نوع C هم انسان و هم خوک را مبتلا می کند، اما معمولاً باعث بیماری خفیف می شود و به ندرت گزارش می شود، گفت: آنفلوانزای نوع D عمدتا گاو را مبتلا می کند. نشان داده نشده است که باعث عفونت یا بیماری در انسان شود.

زنگنه تصریح کرد: تمامی ویروس های آنفلوانزا از نظر ژنتیکی ناپایدار هستند و این موضوع احتمال تغییر و ایجاد تغییرات جهشی (جهش ژنتیکی) را در طول زمان افزایش می دهد.

به گفته وی؛ از سوی دیگر، ویروس آنفولانزای نوع A، شامل زیرگروه‌های سویه‌های مختلف، می‌تواند جابه‌جا شود یا مواد ژنتیکی را بازآرایی کند و در طی فرآیند بازآرایی یا جهش، به این تغییرات تغییر کند (تغییرات عمده).

این مسئول با اشاره به اینکه در مجموع، آنفولانزا با شیوع سالانه 5 تا 10 درصد در بزرگسالان و 20 تا 30 درصد در کودکان رخ می دهد، گفت: بیماری یا بیماری ناشی از آن می تواند منجر به بستری شدن یا مرگ به ویژه و عمدتاً در … گروه های خطر (کودکان، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری های مزمن)؛ علاوه بر این، شیوع بیماری می تواند منجر به غیبت در گروه های کاری بزرگ یا مدارس و کاهش تولید شود.

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

وی با بیان اینکه موثرترین راه پیشگیری از بیماری و کاهش شدت بیماری، انجام واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی (عمومی) است، گفت: تزریق واکسن آنفولانزا بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از عوارض است. و خطرات ناشی از بیماری آنفولانزا.

زنگنه با بیان اینکه بیش از 80 سال است که از واکسن آنفلوآنزا برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری استفاده می شود، ادامه داد: اثربخشی واکسن آنفلوانزا بسته به عوامل مختلفی از جمله سن و سلامت گیرنده واکسن متفاوت است. و به طور متوسط ​​40 تا 60 درصد برآورد می شود.

به گفته وی؛ واکسیناسیون آنفولانزا به طور موثری از پذیرش مجدد، ویزیت سرپایی و میزان بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری آنفلوانزا جلوگیری می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: واکسن آنفولانزا در بزرگسالان خطر مرگ ناشی از آنفولانزا را 311 درصد کاهش می دهد و واکسن آنفولانزا خطر بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه را تا 82 درصد کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: افراد واکسینه شده با واکسن آنفولانزا که به دلیل بیماری آنفولانزا در بیمارستان بستری شده بودند، 60 درصد کمتر نیاز به بستری در مراقبت های ویژه داشتند و مدت بستری در بیمارستان به طور میانگین چهار روز کمتر بود.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود به موارد منع مصرف واکسن آنفلوآنزا اشاره کرد و افزود: افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ دارند (کهیر شدید، تغییرات قلبی عروقی و افت فشار خون، ناراحتی های تنفسی، علائم گوارشی و به طور کلی ایجاد واکنش هایی که نیاز دارد. دریافت اپی نفرین یا مداخلات فوریت های پزشکی به عنوان واکنش های آلرژیک شدید یا حساسیت شدید تعریف می شود، این افراد باید با نظر پزشک واکسن را دریافت کنند و تا نیم ساعت پس از دریافت واکسن تحت نظر پزشک باشند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه حساسیت خفیف به تخم مرغ (فقط خارش و کهیر خفیف) دارند، می توانند واکسن آنفولانزا دریافت کنند، اما توصیه می شود پس از تزریق واکسن حداقل 15 دقیقه به پشت بنشینند یا دراز بکشند.

زنگنه گفت: در حال حاضر افراد مشکوک یا مبتلا به کووید 19 تا زمانی که علائم بیماری از بین نرود (حداقل 2 هفته) واجد شرایط دریافت واکسن آنفولانزا نیستند. همچنین افرادی که در تماس با افراد مثبت کووید-19 و افرادی که به دلیل بیماری کووید-19 پس از پایان دوره قرنطینه/ایزوله (حداقل 2 هفته) در قرنطینه یا ایزوله هستند و به شرط نداشتن علائم مثبت بیماری کووید – 19 می تواند واکسن آنفولانزا دریافت کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید