چرا باید محافظت “پیشگیرانه” در برابر omicron انجام شود؟ / فاجعه یعنی پتانسیل «ترکیب آنفولانزا و اومیکرون» و «ساده سازی جامعه»!

ساعت: 15:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799801

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: هنوز برای اظهار نظر در مورد اثرات اومیکرون زود است و چون این سویه به طور ناگهانی فوران می‌کند، باید اقدامات پیشگیرانه در برابر آن انجام شود. با این حال، رعایت حداقل پروتکل ها و شیوع آنفلوآنزا در این روزها می تواند منجر به حوادث جبران ناپذیری شود.

دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با توجه به سهل انگاری ها و ساده سازی هایی که امروزه در زمینه نقض عمدی پروتکل های بهداشتی و شیوع سویه های امیکرون در جامعه مشاهده می شود، گفت: فعالیت Omicron در کشور ما به طرز عجیبی مشکوک به نظر می رسد و یکی از موارد است. “که همه را شگفت زده کرد؛ چرا که با وجود رعایت حداقل پروتکل های بهداشتی به ویژه آمار بسیار پایین استفاده از ماسک در اماکن عمومی و با وجود رفع محدودیت ها و بازگشایی مدارس، دانشگاه ها و اماکنی مانند مترو و حمل و نقل عمومی پارک سینما و تئاتر و .. که افراد این مکان ها بسیار مورد استفاده و ارتباط نزدیک هستند، اما خوشبختانه آمار Omicron ها در کشور ما چندان نگران کننده نیست و به نظر می رسد که این جنبه کنترل شده است و مهم ترین عامل در کنترل این گزینه، واکسیناسیون گسترده انسان است.

51b663f0 68f1 4357 ba3c e5fac507c3a5 خبر خاکستری

وی افزود: به نظر می رسد تا کنون مردم نیز متوجه شده اند که بدون ما و رعایت پروتکل های بهداشتی، حضورشان در اجتماع و مسافرت، مهمانی ها و دورهمی ها مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر همین افراد به درون موضوع نگاه کنند، حتماً می خوانند. خواهید دید که خطرات این طرف مانند آتش زیر خاکستر است. زیرا با اندیکاتورهایی که از Omicron می شناسیم این سویه و این واریانت به تست های آزمایشگاهی مقاوم است و به نوعی آزمایشات را گمراه می کند و منفی اعلام می کند و هرکسی که علائم اومیکرون را داشته باشد آزمایشات و آزمایشات انجام می دهد.ممکن است تست امکرون او منفی باشد در حالی که ویروس وجود دارد. فعالیت مخرب در بدن او

این فوق تخصص عفونی گفت: نکته دیگری که مردم ما از آن غافل شده اند این است که همه معتقد بودند واریانت omicron در خطر مرگ نیست و بنابراین از رعایت پروتکل ها و فاصله های اجتماعی دور می شود. از دست و ماسک اجتناب شود. در حالی که این سویه در آینده و برای کسانی که از omicron رنج می برند، خطرات بسیار جدی را به همراه خواهد داشت.

627ae036 4449 4b05 9648 515486e1dd4a خبر خاکستری

این افراد در گفتگوی مرتبط گفتند: یکی از نگرانی هایی که مسئولان بهداشتی کشور را در این فصل نگران کرده شیوع آنفولانزا است. سال گذشته به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، آمار بسیار بسیار کمی از ابتلا به آنفلوآنزا گزارش شد. اما امسال این کشور تعداد قابل توجهی از بیماری‌های مرتبط با آنفولانزا در ارتباط با برداشتن ماسک از مردم داشت. با این حال، در طول فصل آنفولانزا، omicron ها می توانند منجر به ظهور و گسترش بیماری های جدیدی مانند “فلورون” در ترکیب جدید شوند که خطرات بسیار جدی را به همراه خواهد داشت.

همانطور که در کشورهای دیگر فاجعه ایجاد کرده است، در کشور ما نیز می تواند منجر به اتفاقات ناخوشایندی شود.

a73a66df 1b15 4f03 b1d8 181e8cdd17f3 خبر خاکستری

وی افزود: توصیه من به مردم این است که نسبت به واکسن حساس باشند و اگر کسانی که دو نوبت واکسن خودشان را دریافت کرده اند، دوز تقویت کننده همان دوز و واکسن سوم و همچنین خانواده های کودکان دانش آموز را دریافت کنند. علاوه بر این، استفاده از ماسک می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از همه بیماری‌های ویروسی داشته باشد، اگر افراد از ماسک استفاده کنند، قطعاً هیچ نگرانی نخواهند داشت؛ زیرا ماسک احتمال ابتلا به انواع تاج‌ها و سایر بیماری‌های ویروسی را کاهش می‌دهد. فصول سرد سال

مردانی افزود: آخرین نکته ای که مردم ما باید به آن توجه کنند این است که زمان زیادی از ظهور و گزارش omicron در کشور ما نمی گذرد. بنابراین اظهار نظر درباره تاثیر این روند در کشور خیلی زود است و امیدواریم ریسک اومیکرون در این سطح باقی بماند. اما واقعیت این است که این گزینه جدید می تواند به طور ناگهانی و انفجاری عمل کند. بیم آن داریم که سهل انگاری برخی از هموطنان شرایطی را فراهم کند تا در هفته های آینده با فجایعی در این حوزه مواجه شویم. بنابراین درخواست همه مسئولان بهداشتی کشور این است که اقشار مختلف مردم در همه شهرها پروتکل ها را رعایت کنند. زیرا کادر درمانی ما به قدری فرسوده شده اند که توان مقابله با دیگر امواج اوج و کرونا را ندارند.

e7208b54 e2f1 4485 aefd 0afb8eecab51 خبر خاکستری

وی تصریح کرد: رعایت پروتکل ها و رعایت حراست به ویژه در این شرایط کشور بهترین راهی است که می توان با این رویه و پیشگیری و رعایت پروتکل ها با کرنش های تاج و همه انجام داد. وی افزود: بیماری های ویروسی… : در این زمینه کارشناسان و کارشناسان بهداشت بیش از حد هشدار داده و اظهار نظر کرده اند و مردم ما به اندازه کافی از دلایل رعایت پروتکل ها آگاه هستند. امیدوارم به زودی همه مردم جهان به ویژه مردم خوب کشورمان از تمام خطراتی که تاجشان پنهان کرده بود رهایی یابند و مانند گذشته به زندگی خود بازگردند.

انتهای پیام/

دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو ستاد کنترل کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید