باورهای غلط زنان را از اهدای خون باز داشته است


ساعت: 13:26
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1890042

شکهی به این باور غلط در بین زنان اشاره کرد که اهدای خون باعث کم خونی در زنان می شود یا اینکه زنان کم خون نمی توانند خون اهدا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ایرج شکوهی مدیرکل انتقال خون استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در خصوص اهدای خون گفت: ابتدا باید اهمیت و فواید اهدای خون برای مردم تبیین و فرهنگ سازی شود که این امر باعث افزایش تقاضای مردم می شود. اهدای خون.

وی افزود: مهمترین فایده اهدای خون نجات جان و کسب رضایت الهی است و یکی از فواید دیگر آگاهی از سلامت جسمانی است.

مدیر کل انتقال خون استان کرمان گفت: اهدای خون یکی از نیازهای اساسی هر جامعه است و کاهش مخازن خون ممکن است در آینده عواقب شدیدی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تعداد پرسنل خونگیری ما در طول زمان رشد مناسبی نداشته است، ادامه داد: سازمان انتقال خون 15 سال پیش چارت سازمانی مشابهی با همین تعداد پرسنل داشت، اما تخت های بیمارستانی افزایش یافته است. و گسترش بیمارستان در سراسر استان هستیم.

شکوهی تصریح کرد: گاهی شاهد افتتاح بیمارستان ها در شهرهای کوچک هستیم که این امر منجر به تقاضای بیشتر خون برای افراد نیازمند می شود، اما پایگاه انتقال خون همچنان با کمبود نیرو مواجه است و مجبوریم از چند مورد انتقال خون در نقاط مختلف استفاده کنیم. ..

وی با اشاره به تفاوت اهدای خون با حجامت تصریح کرد: در اهدای خون 450 تا 300 سی سی خون اهدا می شود اما با حجامت حدود 50 سی سی خون از بدن انسان خارج می شود حتی اگر بخواهیم در مورد ترجیح صحبت کنیم. از این دو مورد در بحث اهدای خون می توان حس نوع دوستی و کمک به زنده ماندن انسان و کمک به همنوع خود را مشاهده کرد.

مدیر کل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه یک نفر با اهدای خون خود می تواند جان 3 نفر را نجات دهد ادامه داد: اگر حجامت فوایدی داشته باشد برای خود فرد مفید است و جان دیگری را نجات نمی دهد و دارد. بدون بعد معنوی . .

شکوهی با اشاره به اینکه متاسفانه در ایام محدودی مانند لیالی قدر و تاسوعای عاشورا با اهدای خون مشکل داریم، تصریح کرد: باید این جهت و نگاه مردم را تغییر دهیم تا بتوانند در طول سال خون خود را به نیازمندان اهدا کنند. به طور مداوم نمونه خون می گیرند و آنها را به یک دوره زمانی خاص محدود نمی کنند.

وی ادامه داد: زمانی که اهدای خون محدود به بازه های زمانی مشخصی است، باید سه هزار واحد خون را برای مدت معینی گرفته و نگهداری کنیم، اما با توجه به طول عمر پلاکت ها، اهدای خون باید تازه انجام شود و باید انجام شود. باید فرهنگ سازی کرد

مدیر کل انتقال خون استان کرمان با اضافه شدن این باور غلط در بین زنان مبنی بر اینکه اهدای خون باعث کم خونی در زنان می شود و یا زنانی که کم خونی دارند نمی توانند خون اهدا کنند، افزود: تعداد قابل توجهی از زنانی که به بیمارستان مراجعه می کنند با مشکل No. اهدای خون و با بیان سبک زندگی صحیح و افزایش سلامت و توانمندی زنان می توان با مشارکت آنان میزان ذخایر خون را چندین برابر کرد.

وی در پایان تصریح کرد: پایگاه انتقال خون علیرغم وظایف مهمی که دارد مورد بی توجهی قرار گرفته و با وجود اینکه یکی از سازمان های حیاتی است، توجه بسیار کمی به آن می شود، اما روز به روز به این فرهنگ سازی و ارتباط رسانه ها امیدواریم. ما می توانیم برای کمک به مردم به ویژه در بخش زنان، خون اهدا کنیم که نیازمند فرهنگ سازی بیشتر در استان هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید