بایدن تصمیم گیری درباره ترامپ را به وزارت دادگستری واگذار می کند

ساعت: 10:49
تاریخ انتشار: 1400/10/17
کد خبر: 1798554

سخنگوی کاخ سفید گفت: رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد از اصطلاح “قیام مسلحانه” برای حمله به کنگره استفاده کند و قصد ندارد به وزارت دادگستری دستور دهد تا علیه رئیس جمهور سابق اقدامی انجام دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پاسخ داد.
ساکی در یک کنفرانس خبری در واکنش به اظهارات ترامپ که سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سالگرد حمله به کنگره را «تئاتر سیاسی» توصیف کرد، گفت: دیدن این سخنرانی خوب است. “شاید چیزی یاد گرفته باشد.”

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا اقدام ترامپ برای ترغیب حامیانش به حمله به کنگره عواقبی برای او خواهد داشت و بایدن در مورد آن چه خواهد کرد؟ او گفت: «او موضوع را به وزارت دادگستری ارجاع می دهد که به تنهایی عمل می کند.

وی افزود بایدن از اصطلاح “قیام مسلحانه” برای حمله به کنگره استفاده کرده و چنین اقدامی به پیگرد قانونی منجر خواهد شد. آیا بایدن از وزارت دادگستری می خواهد که عاملان آن را تحت پیگرد قانونی قرار دهد؟
ساکی گفت: «رئیس جمهور از وزارت دادگستری و دادستان می خواهد که مستقل عمل کنند و این همان چیزی است که رئیس دادگستری هنگام روی کار آمدن او خواسته است». بایدن هیچ ارزیابی یا راهنمایی در مورد آنچه وزارت دادگستری باید انجام دهد ارائه نکرده است و من فکر نمی کنم که دادستان کل نیز چنین نظری داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد انتظارات بایدن از نتیجه تحقیقات انتخابات مجلس نمایندگان درباره حوادث 6 ژانویه گفت: ما به حمایت از تلاش های آنها ادامه می دهیم، اما نتیجه را پیش داوری نمی کنیم.

بایدن در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد حمله مرگبار به کنگره آمریکا گفت: رئیس جمهور سابق. [آمریکا] او شورشیان را جمع کرد تا به کنگره حمله کنند و خودش در یک اتاق غذاخوری خصوصی در کاخ سفید نشسته بود و ساعت ها تلویزیون تماشا می کرد و هیچ کاری انجام نمی داد. آنها یک گروه تور نبودند. این یک قیام مسلحانه بود».

ترامپ در بیانیه‌ای تند در واکنش به سخنرانی بایدن نوشت: «این تئاتر سیاسی فقط یک انحراف از این واقعیت بود که بایدن کاملاً شکست خورده بود». کشور ما دیگر مرز ندارد، کنترل ویروس کووید را کاملاً از دست داده است (اعداد و ارقام در حال افزایش است)، کشور ما دیگر مستقل از انرژی نیست، تورم در اوج است، ارتش ما در هرج و مرج است و عقب نشینی یا تسلیم شدن ما در حال است. افغانستان شاید یکی از بدترین روزهای تاریخ ایالات متحده و خیلی بیشتر بود.”

در 6 ژانویه سال گذشته، کنگره آمریکا برای تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری 3 نوامبر، آرای هیئت الکترال را شمارش کرد.

با این حال، حامیان ترامپ به تعداد زیادی به کنگره حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی، خود را به داخل ساختمان و اتاق های مختلف آن رساندند. در این حمله پنج نفر از جمله یک افسر پلیس کشته شدند.

حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا دومین استیضاح وی در کنگره بود. با این حال، محاکمه ترامپ در سنای آمریکا با مخالفت جمهوری خواهان مواجه شد و با شکست مواجه شد.
سپس دموکرات‌های مجلس نمایندگان کمیته‌ای منتخب را برای بررسی این حادثه تشکیل دادند که تعدادی از جمهوری‌خواهان علیه ترامپ به آن پیوستند و از دولت خواستند تا شواهدی مبنی بر ریاست جمهوری ترامپ در اختیار آنها بگذارد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید