با کوچک شدن دوربین های آژانس، امید چندانی به احیای برجام وجود ندارد

قطعنامه شورای حکام علیه ایران و متعاقب آن تعطیلی دوربین های مداربسته آژانس پیام های خوش بینانه ای در مسیر احیای برجام نیست و به نظر می رسد راه به نتیجه رسیدن مذاکرات و احیای برجام دشوارتر می شود.

علی محمد نمازی، فعال و تحلیلگر سیاسی در این باره می گوید: «واقعا جای تعجب است که در همان مسیر قبلی حرکت می کنیم. این روزها همان توصیفی را می شنویم که زمانی احمدی نژاد درباره تحریم ها گفته بود. تقریباً ده سال است که تلاش می کنیم با آژانس و شورای امنیت اعتمادسازی کنیم و اکنون بازگشتی عجیب به گذشته داریم. واقعا چرا؟ از کارمندان می پرسم چرا راهی را می رویم که زمانی پیمودیم و نتایج تلخ آن را دیدیم؟ به نظر می رسد ماجرا به روزهای ابتدایی دولت احمدی نژاد برمی گردد. آژانس می گوید من در مورد سه مکان سوال دارم. پس جواب دادن به سوالات چه اشکالی دارد؟ حالا که شورای حکام بر اساس گزارش آژانس قطعنامه ای صادر کرده است، چرا باید دوربین های آژانس را خاموش کنیم؟ ما که بنا به فتوای رهبر معظم انقلاب نمی خواهیم سلاح هسته ای بسازیم چرا به سوالات پاسخ نمی دهیم تا سطح تنش بیشتر نشود؟

وی گفت: ممکن است برخی تحلیلی داشته باشند که در صورت جنگ روسیه با اوکراین یا جنگ روسیه با غرب، روسیه و چین از ایران حمایت خواهند کرد. اولاً چنین تحلیلی اصلاً صحت ندارد و ثانیاً اگر درست باشد باید به فکر پایان تحریم ها باشیم نه اینکه کدام کشور از ما حمایت می کند یا نه، زیرا تحریم ها آسیب های زیادی به کشور ما وارد کرده است و قطعاً اگر تنش ها تشدید شود، تحریم ها. “اوضاع بدتر هم می شود.”

این فعال سیاسی درباره ادامه برجام گفت: من می بینم که برجام از قبل حذف شده است زیرا با جمع آوری دوربین های آژانس عملا مسیر تنش آغاز شده و امید چندانی به مذاکرات و احیای برجام نیست.

نمازی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه کسانی که با اصلاح طلبان رقابت سیاسی دارند همواره در سیاست خارجی راه تندروی را در پیش گرفته اند و تاسف بارتر این است که این تندروها به سمت خواسته صهیونیست ها می چرخند. وی افزود: واضح است که صهیونیست ها نمی خواهند مذاکرات به پایان برسد و عجیب است که برخی از نیروهای داخلی بر طبل می کوبند.

دیدگاهتان را بنویسید