با گذشت چهار ماه از ثبت پروژه ملی مسکن در اراک، این پروژه به زمین نخورد

ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: 1400/08/07
کد خبر: 1779807

با وجود گذشت بیش از 8 ماه از امضای تفاهم نامه تامین زمین پروژه معروف به 8100 واحد مسکن ملی در اراک و حدود 4 ماه انتظار شهروندان پس از ثبت نام در این پروژه، حتی پروژه نیز با شکست مواجه شد. به زمین افتادن .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; ثبت نام از متقاضیان ملی مسکن در اراک برای طرح 8100 واحدی بین دانشگاه پیام نور و حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) در سامانه طرح اقدام ملی مسکن از 19 خردادماه 1389 آغاز و مهلت ثبت نام در این طرح به مدت یک هفته اعلام شد. .

اما برگردیم به بهمن ماه سال 99 که تفاهم نامه مشترکی بین استانداری مرکزی و صندوق تامین زمین طرح اقدام ملی مسکن در اراک منعقد شد که بر اساس آن بنیاد متعهد شد 70 هکتار زمین در اراک را تامین کند. اراک حدود هشت هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در حال ساخت است.

پیرو این تفاهم نامه هشتاد و هفتمین جلسه شورای مسکن در استانداری مرکزی چهارم اسفندماه سال جاری برگزار شد که استاندار در این جلسه از آغاز عملیات ساخت 12 هزار واحد مسکونی تا پایان سال جاری در اراک به عنوان بخشی خبر داد. طرح ملی برای اقدام برای ساخت مسکن این پروژه پایدار خواهد بود.

اما اواخر سال 99 و اواسط سال قبل از انتخابات هیچ اتفاقی در روند پیشرفت این پروژه رخ نداد تا اینکه همه چیز به 1400 رسید، جایی که در جلسه 14 خرداد شورای مسکن استانداری، پروژه مسکن ملی اراک انجام شد. تا پایان خرداد اعلام شد.پدر وی گفت: پیمانکار منتخب پروژه 70 هکتاری به عنوان بزرگترین پروژه مسکن کشور نیز شرکتی معتبر و با کیفیت و سابقه کار تایید شده است.

اما پس از اعلام از سرگیری مجدد سامانه ملی مسکن و ثبت نام متقاضیان در پایان خردادماه، نهایتاً 33 هزار و 206 نفر ثبت نام کردند و البته 3 هزار و 500 نفر در انتظار میزبانی مرحله قبل بودند. مدارک لازم را پر کرد

اما انتظارات متقاضیان مسکن در اراک ادامه داشت تا اینکه حدود سه ماه بعد در 22 شهریور 1400 هشتاد و نهمین جلسه شورای مسکن استان مرکزی تشکیل شد و این بار استاندار مرکزی قول شروع به کار را داد. پروژه تا پایان هفته قرارداد ساخت این واحدهای مسکونی منعقد شده و قرار است تا 30 ماه آینده توسط متقاضی به بهره برداری و تحویل داده شود.

استاندار مرکزی در این نشست گفت: کار اجرایی 8 هزار و 100 واحد مسکن ملی در اراک با حضور کارکنان دولت در هفته آینده سرنوشت ساز خواهد بود.

وی گفت: 3 هزار و 500 متقاضی از سال گذشته در طرح اقدام ملی مسکن در سامانه ثبت نام کرده اند که باید تا دو هفته آینده 660 میلیون ریال واریز کنند و متقاضیانی که واریز نکنند ابطال و جایگزین محسوب می شوند. .

مرزبان مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در این جلسه شورای مسکن گفت: 30 هزار متقاضی در سامانه طرح اقدام ملی مسکن استان ثبت نام کردند که 16 هزار نفر از آنها مدارک خود را بارگذاری و بر اساس اولویت بهبود می یابند.

البته مدیرکل کمک های خیرین و امور خیریه استان مرکزی نیز در نشست خبری اوایل مهرماه اعلام کرد که پروژه 8100 واحدی مسکن اراک یک پروژه ابر مسکن در سازمان خیرین کشور است و در بنیاد کلنگ زنی می شود. دهه

اما در پی پیگیری های انجام شده احمد مرزبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در تاریخ 16 مهرماه در گفتگو با دیار آفتاب درباره آخرین وضعیت مجتمع 8100 واحدی طرح اقدام ملی مسکن در اراک، گفت: بنابراین تشریفات اداری قرارداد و ارتقای کاندیداها باید انجام شود که تاکنون 7 هزار نفر آموزش دیده اند و امیدواریم تا 10 روز آینده کار شفاف سازی هویت کاندیداها به پایان برسد. (اینجا)

اکنون 11 روز از وعده مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی می گذرد و هنوز کار پالایش نامزدها به پایان نرسیده است و ثبت نام شهروندان اراکی برای طرح ملی مسکن همچنان منتظر است. وعده های متعدد مسئولان استان محقق خواهد شد و این می تواند ضربه بزرگی به این پروژه باشد.

البته یکی از انتقاداتی که به پروژه ملی مسکن و حتی طرح جهش تولید مسکن وارد است و دولت جدید باید با آن برخورد کند، ابهام در کیفیت ساخت مسکن اعم از مکان، متراژ، چند اتاقه، نهایی است. هزینه ها و مشکلات به گونه ای است که تاکنون اطلاعات دقیقی در دست نیست و اظهارات مختلفی از سوی مراجع ذیربط منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید