با «گیاه درمانی» می شد از بحران کوهرنگ و شهرکرد جلوگیری کرد.

با «گیاه درمانی» می شد از بحران کوهرنگ و شهرکرد جلوگیری کرد.

روز جدید جمال قدوسی، استادیار دانشگاه و کارشناس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در این باره به آفتاب نیوز گفت: در منابع آبی مانند چشمه کوهرنگ که حالت سوزاننده دارد به دلیل عدم تصفیه طبیعی، آلودگی ایجاد می شود. می تواند به آب چشمه منتقل شود. هنگامی که بارش رخ می دهد یا حتی برف ذوب می شود، مواد می توانند به آب های زیرزمینی نفوذ کنند. چه منبع آلودگی انسان ساخته باشد و چه طبیعی، راه حل های علمی و ساده ای وجود دارد که می توان برای جلوگیری از چنین مشکلاتی استفاده کرد. به عنوان مثال می توانیم چشمه و قسمت تغذیه چشمه را مانند هر جای دنیا حصار بکشیم. سپس می توان در بالای آن پوشش گیاهی ایجاد کرد. این پوشش گیاهی باعث می شود که به اصطلاح “گیاه درمانی” شود و آلودگی به طور طبیعی فیلتر می شود.

هیرش سعیدیان: آلودگی چشمه کوهرنگ و بحران کم آبی شهرکرد به دلیل اعتراض شهروندان این منطقه پرآب ایران در صدر اخبار کشور قرار گرفته است. مسئولان ایستگاه آب سیزدهم دولت علت آلودگی را “طبیعی” و ناشی از بارندگی عنوان کردند. به گفته منتقدان، اظهارات آنها به گونه ای به نظر می رسد که آنها سعی دارند از خود در این زمینه سلب مسئولیت کنند. شعارهای شهروندان معترض علیه مقامات است. کیسه های آب پلاستیکی با نشان آبفا در حال حاضر روزانه بین ساکنان شهرکرد توزیع می شود.

می شد از این حادثه جلوگیری کرد!

جمال قدوسی، استادیار دانشگاه و کارشناس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در این باره به آفتاب نیوز گفت: در منابع آبی مانند چشمه کوهرنگ که حالت سوزاننده دارد به دلیل عدم تصفیه طبیعی، آلودگی ایجاد می شود. قابل انتقال به آب چشمه هنگامی که بارش رخ می دهد یا حتی برف ذوب می شود، مواد می توانند به آب های زیرزمینی نفوذ کنند.

این کارشناس بحران آب همچنین افزود: اگر چشمه کاست بود و آب از درزها و شکاف ها وارد می شد، امکان فیلتراسیون بیشتر می شد، اما در مورد چشمه کوهرنگ، آب از منافذ وارد می شود و این مشکل بیشتر می شود. احتمال آلودگی گاهی این آلاینده‌ها می‌توانند منشأ انسانی نیز داشته باشند، مثلاً آلودگی‌های صنعتی و سمی به همین ترتیب وارد چشمه کوهرنگ و منابع مشابه می‌شوند. در این صورت باید بررسی شود که آیا آلودگی غیرطبیعی نیز در فصل بهار وارد شده است، البته اگر منبع آلودگی طبیعی باشد، ممکن است خاک حاوی فلزات سنگین و آلاینده های نیتروژن باشد و در این مورد نیز باید تحقیق کرد.

قدوسی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان جلوگیری از این آلودگی گفت: منشا آلودگی چه انسان ساخته باشد و چه طبیعی، راهکارهای علمی و ساده ای وجود دارد که می توان برای جلوگیری از این گونه مشکلات اقدام کرد. به عنوان مثال می توانیم چشمه و قسمت تغذیه چشمه را مانند هر جای دنیا حصار بکشیم. سپس می توان در بالای آن پوشش گیاهی ایجاد کرد. این پوشش گیاهی باعث می شود که به اصطلاح “گیاه درمانی” شود و آلودگی به طور طبیعی فیلتر می شود.

این پژوهشگر آبخیزداری در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: برخی از گیاهان حالت تصفیه بیشتری دارند به عنوان مثال اگر وتیور بکارند می تواند مقدار زیادی از فلزات و منابع آلاینده را جذب کند. مدیریت آب موضوعی حیاتی است که نباید به آن نگاه سیاسی کرد، واقعیت این است که ما با مدیریت آب مشکل جدی داریم. سازمانی در سازمان جنگل ها به نام منابع طبیعی و آبخیزداری وجود دارد و وزارت نیرو نیز وظایف خاص خود را دارد، اما هیچ کدام حاضر به اجرای برنامه مشترک برای جلوگیری از چنین بحران هایی نیستند.

وی همچنین گفت: هزینه اجرای این طرح های پیشگیرانه بسیار ارزانتر از پیامدهای بحران است، به شرطی که دستگاه های مختلف توپ را در زمین یکدیگر نیندازند و در تعامل با یکدیگر وظایف خود را به درستی انجام دهند.

رحیم میدانی معاون سابق وزیر نیرو و آب به آفتاب نیوز گفت: یکی از مشکلات کشور در حوزه آب، تخصیص منابع مالی است که این نیز زمان زیادی می برد. انتقال آب از برخی مناطق کشور از طریق دستگاه های نرم کننده می تواند حدود 50 هزار تومان در هر متر مکعب هزینه داشته باشد و به همین دلیل توجیه اقتصادی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید