با 10 میلیون شروع کردم / پرورش 4000 قطعه جوجه گوشتی و ایجاد شغل برای 4 نفر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; در سال های اخیر در شهرستان هنداب بیشتر نیاز مردم شهری به گوشت سفید توسط مرغداران سنتی استان تامین می شود اما با گذشت زمان بیشتر مردم به مرغ های صنعتی روی آورده اند.

امسال در چارچوب شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان اصل کلیدی رونق اقتصادی، تلاش فعالان این عرصه برای افزایش تولید مضاعف شده است.

پرورش جوجه بومی یکی از گزینه های مورد نظر در حوزه اقتصاد مقاومتی است. جوجه های بومی یا مرغ های خانگی در ایران نژاد بسیار مقاومی هستند. آنها در برابر بیماری، گرما و سرما بسیار مقاوم هستند و این مزیت باعث سوددهی تولیدکنندگان در راه اندازی تولید مرغ محلی می شود.

رضا صادقی یکی از تولیدکنندگان هونداب است که به دلیل تئوری قیمت پایین، درآمد بیشتر و علاقه به مرغداری با همکاری دو تن از دوستانش اقدام به پرورش مرغ کرد.

این تهیه کننده در گفت و گو با نسیم خنداب گفت: در سال 1376 با دو دوست تصمیم گرفتیم پرورش جوجه های گوشتی را در شهر جاورسیان آغاز کنیم. 15 میلیون تن سرمایه اولیه داشتیم، بسیج سازندگی شهر هنداب نیز با مبلغ 10 میلیون تسهیلات موافقت کرد.


cbcd2b57 40a0 49c2 aa6d 18a9ef19bbe3 خبر خاکستری

وی ادامه داد: برای ساخت سوله 400 متر زمین اجاره کردیم و از شهرهای شمالی کشور جوجه خریداری کردیم و پس از 50 روز با مراقبت کامل جوجه های گوشتی شدند و خوراک طیور را از شهرستان ملایر خریداری کردیم. به دو نامزدی که در اراک کشتارگاه دارند مرغ می فروشیم.

صادقی درباره تقسیم کار بین کار خود و شرکای خود گفت: کار خرید و فروش جوجه و مرغ با من است و دو نفر از دوستانم که شریک زندگی من هستند مراقبت های روزانه را انجام می دهند و یک نفر نیز. آلونک و محل نگهداری جوجه ها را تمیز می کند.»

این فعال اقتصاد مقاومتی گفت: در ابتدا به دلیل نداشتن تجربه قربانیان زیادی داشتیم اما پس از گذشت زمان و کسب تجربه و شرکت دوستانم در دروس آموزش اراک و واکسیناسیون به موقع تلفات طیور به حداقل رسید. “

وی بیان کرد: در حال حاضر 4 هزار قطعه جوجه گوشتی پرورش می دهیم که اگر مسئولان شهرستان از ایجاد اشتغال حمایت کنند قطعا تعداد جوجه ها را در مکان بزرگتری افزایش می دهیم تا برای افراد بیشتری شغل ایجاد شود.


74009fd2 4198 44f9 bbfd 820e56d48207 خبر خاکستری

این فعال اقتصاد مقاومتی گفت: دمای محیط باید مناسب باشد و نور به موقع و مناسب به جوجه ها برسد. هنگام کار با محیط خارج از مرغداری باید مراقب بود که میکروب ها و بیماری ها وارد محیط نشوند.

صادقی در پایان با تشویق جوانان به ورود به این عرصه گفت: باید راه درست را به جوانان نشان دهیم. پرورش طیور یکی از طرح هایی است که با بازاریابی مناسب می توان به آن دست یافت و شرایط محیطی در هونداب نیز برای پرورش این جوجه ها مناسب است و به فعالان اقتصادی و جوانان جویای کار پیشنهاد می کنم به فکر پروژه پرورش پرندگان باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید