بحران بیکاری و مهاجرت ؛ احیای تالاب بین المللی در قسمت جنوب شرقی کشور / مرمت جازموریان 20 سال به طول می انجامد

زمان: 09:01
منتشر شده در: 1400/07/19
کد خبر: 1775063

خشکسالی عدم مدیریت مناسب آب در تالاب جازمور را توجیه می کند.

بزرگترین تالاب در قسمت جنوب شرقی کشور سالهاست که با خشکسالی مبارزه می کند. یک مشکل زیست محیطی که اکنون زندگی افراد اطراف خود را تحت تاثیر قرار داده و بیکاری و مهاجرت را برای آنها به ارمغان آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند ؛ تالاب جازمور یکی از بکرترین تالابهای طبیعی ایران است که در قسمت جنوبی استان کرمان و در غرب استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. در واقع این تالاب در جنوب شرقی ایران نفس می کشد.

این تالاب در منطقه مشترک 2 استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد. 52 درصد این تالاب در کرمان و 48 درصد در استان های سیستان و بلوچستان واقع شده است که در قدیم از شاخه های خلیلرود و بمپور تغذیه می شده است.

تالاب جازمور به دلیل قرار گرفتن در منطقه کم آب یکی از مهمترین منابع آبی استانهای کویری کرمان و سیستان و بلوچستان محسوب می شود.

82ffe16e 865a 48af a851 9d549d1d754e خبر خاکستری


مرگ تالاب جازور و زندگی کنه ها

بر هیچ کس پوشیده نیست که در گذشته یکی از مهمترین تأسیسات کشاورزی و دامداری در جنوب استان کرمان و غرب سیستان بلوچستان وجود تالاب جازمور بوده است.

تنوع زندگی حیوانات ، مهمان نوازی پرندگان مهاجر ، پوشش گیاهی منحصر به فرد و تأثیر زیاد این تالاب در کشاورزی و دامداری ساکنان این تالاب نقش این تالاب در گذشته و قبل از خشک شدن آن بوده است. و صحرایی پوشیده از نمک های آهکی ، ماسه ، گل و خاک رس خاکستری باقی نمانده است.

با توجه به زخم های عمیق ناشی از خشکسالی و کاهش منابع آبی ، دیگر هیچ حیاتی برای این تالاب باقی نمانده است ، بنابراین اکنون این مرکز به مرکز ریزگردها تبدیل شده است ، که این امر سلامت مردم مناطق جنوب شرقی کشور را در معرض خطر جدی قرار داده است. خطر

جالب است بدانید که به گفته کارشناسان تالاب خشک جاسموریان ، منبع 25 درصد گرد و غبار کشور است و بادهای شدید در این منطقه باعث تشکیل توده های عظیم گرد و غبار و نفوذ آن به استان های اطراف می شود.

وقتی عدم مدیریت منابع آب توسط انسانها جان جازموریان را می گیرد

احداث سدهایی در امتداد رودخانه هایی که جازموریان را تغذیه می کند ، به ویژه خلیلرود و بمپور ، و نداشتن حق آب از دلایل اصلی خشک شدن این تالاب بین المللی است که به دلیل تغییرات آب و هوایی و خشکسالی نیز هشداری برای محیط زیست است. به

مرجان شاکری ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفتگو با راه آرمان ، عدم مدیریت مناسب منابع آبی را دلیل اصلی خشکی تالاب جازمور می داند.

وی تاکید کرد: البته نمی توان نقش خشکسالی و تغییرات آب و هوایی را نادیده گرفت ، زیرا در دو سال گذشته بارش های خوبی در دو طرف تالاب یعنی کرمان و سیستان و بلوچستان داشته ایم و حتی گاهی منجر به احیای تالاب Jazmurska. صد درصد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: تالاب جازمورا تالابی فصلی است. در واقع این یک اصل منطقی است که این تالاب در تمام روزهای سال فاقد آب است و در فصول سال دارای آب است و این واقعیت را تقویت کرده است که این تالاب مانند اسفنج عمل می کند و به تدریج آب را برمی گرداند ، بنابراین حفر غیر مجاز یا مجاز چاههای حوزه آبریز تالاب قطعاً م andثر بود و کاهش منابع آب ، وجود سدهای بزرگ.

fcfe4cc3 ff6f 4ca5 82bd ed309d9f59e4 خبر خاکستری


بحران بیکاری و از دست دادن امنیت باعث ایجاد خشکسالی در تالاب های جازمور شده است

شاید بتوان یکی از مهمترین نقشهای تالاب جازمور در کرمان و سیستان و بلوچستان را اشتغال افراد این مناطق در کشاورزی و دامداری دانست ، اما باید گفت که با از بین رفتن این تالاب در سالهای اخیر ، داستان متفاوت است …

بامری از اهالی رودبار جنوبی است که به گفته وی زمانی که جازموریان زنده بود به کشاورزی مشغول بود.

وی در مصاحبه با راه آرمان از وضعیت مردم اطراف جازموریان خبر داد و گفت: “مردم در دامداری و کشاورزی کار می کردند ، اما اکنون که جازموریان خشک شده است ، بسیاری از آنها به شهرها مهاجرت کرده و ساکن شده اند. حومه شهرها.. “

بامری در ادامه به نقش تأثیرگذار شهید سلیمانی در برقراری امنیت و تبدیل مردم به کشاورزی اشاره کرد.

وی توضیح داد: متأسفانه برخی از افراد در اینجا تمایل بیشتری به حمل مواد مخدر دارند ، اما در یک لحظه شهید سلیمانی با هر یک از اشرار و رهبران قبایل در این مناطق دوستانه صحبت کرد و از آنها خواست تا به کشاورزی و حتی بسیاری از این موارد روی آورند. مردم امکانات کشاورزی ارائه کردند

سیستان و بلوچستان و کرمان تحت تاثیر خشکسالی جازموریان قرار دارند

مرجان شاکری ، مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان نیز به تاثیرات خشکسالی تالاب جزور بر زندگی انسان ها اشاره کرد و به آرمند گفت: اولین اثر مستقیم تخریب تالاب مهاجرت مردم منطقه است و هنگام مهاجرت ، مشکلات دیگر در آنجا وجود دارد. مشکلات اجتماعی و ناامنی خواهد بود ، بنابراین لازم است تالاب احیا شود تا مردم بتوانند در آنجا زندگی کنند و هیچ عوارضی مانند حومه نشینی رخ ندهد.

البته باید گفت که خشکسالی جازموریان و پیامدهای آن نه تنها زندگی مردم کرمان ، بلکه زندگی مردم سیستان و بلوچستان را نیز تحت تأثیر قرار داد.

س questionالی که فرماندار دلگان در سیستان و بلوچستان نیز به آن اشاره کرد ، میتبه شجاعی فرماندار دلگان در گفت وگویی در خصوص تأثیرات خشکسالی تالاب جازمور بر زندگی مردم این مناطق گفت: حتی ایرانشهر پس از زنگ نابودی تدریجی تالاب را به صدا درآورد و این تهدید مستقیماً زندگی ، اقتصاد و فرهنگ مردم منطقه را هدف گرفته است.

وی تأکید کرد: هنگامی که مهاجرت جازمور به حومه شهرها خشک شد ، جمعیت زیادی از کشاورزان و کشاورزان منطقه ناگزیر به مشاغل بی تجربه روی آورده و تولید محصولات کشاورزی را کاهش داده و بیکاری ، وابستگی و آسیب های اجتماعی را در منطقه افزایش می دهند.

067cab58 b2aa 403c b5db e90293d1ad8d خبر خاکستری


مسائل زیست محیطی مرز سیاسی نمی شناسد

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ، نسبت دادن وضعیت نامناسب جازموریان در خشکی بسیار اشتباه است ، زیرا این تالاب بزرگ هنوز به دلیل عدم مدیریت صحیح آب همچنان در دام افتاده است.
سدهای اخیر بر روی رودخانه خلیلرود و از سوی دیگر حفر چاه های غیرمجاز و حتی مجاز منجر به فرسودگی بزرگترین تالاب در جنوب شرقی کرمان شده است.

برخی از مقامات سیستان و بلوچستان از جمله فرماندار دلگان معتقدند که جازموریان به دلیل یک طرفه بودن استان کرمان و عدم حساسیت نمایندگان سیستان و بلوچستان در گذشته و احداث چندین سد رودخانه ای مانند خلیل رکا خشک شده است.

اما مرجان شاکری ، مدیر کل محیط زیست کرمان ، در این زمینه به آرماند گفت: “ما در کشوری زندگی می کنیم و در مرز جغرافیایی هستیم و هیچکس نمی تواند شخص دیگری را مقصر بداند. البته ، همه ما درگیر این حادثه و این تصمیمات هستیم برای سدسازی ها بیشتر ملی است نه استانی ، بنابراین خلاصه سازی کرمان صحیح نخواهد بود.

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که مشکلات ناشی از وخامت محیط مرز سیاسی ندارد ، اینکه بگوییم ما مکانی را تخریب کرده ایم و در منطقه به مردم صدمه زده ایم ، درست نیست ، اما استان کرمان بیشترین تمرکز را دارد. جمعیتی در اطراف جازموریان هستند و مطمئناً مردم استان کرمان بیشترین آسیب را می بینند ، در حالی که مسائل زیست محیطی مرز سیاسی ندارد. به عنوان مثال در عراق پدیده گرد و غبار ظاهر می شود و پیامدهای آن به خوزستان می رسد.

شاکری گفت: “همه ما نیاز به مراقبت از محیط زیست داریم و نمی توانیم از یکدیگر جدا شویم. حتی در بین کشورها ، یک مرز سیاسی خاص به عنوان مرز محیطی در نظر گرفته نمی شود ، اما همه ما باید با هم احیا کنیم. بیایید این را امتحان کنیم تالاب و قطعاً این اتفاق می افتد.

986661e8 adeb 4640 b307 92c52c6c9bef خبر خاکستری


مدیر کل محیط استراحت کرمان که از تصویب کلی برنامه کلی مدیریت احیای تالاب جازور در شورای برنامه ریزی استان کرمان در اوایل مهر خبر داد ، این بار در مصاحبه با آرمان گفت: خبر خوبی که می توان می گویند یک طرح جامع توانبخشی در سیستان و بلوچستان نیز به تصویب رسیده است و اکنون قابل اجرا است. به همین دلیل ما برای دریافت وام در کشور درخواست کردیم تا بتوانیم برنامه های مرحله به مرحله برای احیای تالاب جازمورا را که در بازه زمانی 5 تا 20 سال است اجرا کنیم. بیایید اجرا کنیم.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید