بحران صندوق بازنشستگی؛ بمب ساعتی که باید خنثی شود

بحران صندوق بازنشستگی؛  بمب ساعتی که باید خنثی شود

فروش کیش، قشم و خوزستان کلیدواژه ای بود که یکی از مهمترین مشکلات ایران را یادآوری می کرد. بحران صندوق بازنشستگی وضعیت این بحران چگونه است؟ آیا مشکل آنقدر جدی است؟

دیروز ویدئوی جنجالی منتشر شد که در آن سجاد پادام، مدیرکل تامین اجتماعی وزارت کار به تشریح بحران صندوق بازنشستگی کشور پرداخت و گفت: یونان برای پرداخت مطالبات مستمری بگیران خود 100 جزیره فروخت، به زودی در این میان خواهیم بود. وضعیت 300 هزار شهید دادیم تا زمینی را از دست ندهیم اما شاید به جایی برسیم که برای پرداخت حقوق بازنشستگان مجبور شویم کیش و قشم و خوزستان را بفروشیم.

وی در ادامه به عمق بحران پرداخت و گفت: حتی اگر 3 میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و پول کامل را بگیریم باز هم نمی توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم. قرار بود در مدت 5 ماه 85 هزار میلیارد کار عمرانی انجام دهیم که فقط 13 هزار میلیارد یعنی 20 درصد انجام شده است.

صحبت های پادام بسیار جنجالی شد. بسیاری از مردم در مورد عدم وجود میهن پرستی در دولت رئیس جمهور صحبت کردند و در نهایت پادام را تحت فشار قرار دادند تا در ویدیوی جدید بگوید بحرانی که از آن صحبت می کند یک بحران جهانی است و یونان تنها یک نمونه از این مشکل است و بسیاری از کشورها از تاریخ یونان درس گرفته اند. ، درس خود را آموختند و اصلاحات را آغاز کردند و برای جلوگیری از این بحران، ایران باید اصلاحات سیستم بازنشستگی را آغاز کند.

پادام در ویدئوی جدید خود به این موضوع اشاره می کند که دولت سیزدهم اقدامات مهمی را انجام داده و در حال آماده سازی بسته اصلاحی تامین اجتماعی و ارسال آن به مجلس است.

ادبیات پادام درباره فروش کیش و قشم و خوزستان باید اشتباه باشد و مثالش خیلی بد است، به ویژه با توجه به علاقه زیاد مردم به مرزهای ایران در خوزستان، خلیج فارس، آذربایجان و کردستان و حساسیت ویژه به اینها. مناطق . اما واقعیت این است که ادعای پادام درست است و شجاعت او در بیان این واقعیت را باید ستود.

چگونه صندوق های بازنشستگی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند؟

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بازنشستگی ایران، حدود 15.5 میلیون کارگر پرداخت کننده حق بیمه را تحت پوشش دارد. از سوی دیگر این سازمان به حدود چهار میلیون و سیصد هزار مستمری بگیر مستمری می دهد. هر ساله تعداد بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش می یابد و در شش سال گذشته بیش از 800 هزار نفر به تعداد بازنشستگان و بازنشستگان تامین اجتماعی اضافه شده است.

پس از سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری دومین سازمان بازنشستگی ایران است که دارای 880 هزار کارمند پرداخت کننده بیمه است. از سوی دیگر این صندوق به یک میلیون و 630 هزار مستمری بگیر حقوق پرداخت می کند. یعنی تعداد مستمری بگیران این صندوق تقریبا دو برابر کسانی است که بیمه می پردازند. بخش بزرگی از کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری و مستمری بگیران این صندوق را کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش تشکیل می دهند.

ترازنامه ای که در تامین اجتماعی در شرف فروپاشی است در صندوق بازنشستگی کشور در حال فروپاشی است و این زنگ خطری است که اگر مدیریت نشود تبدیل به یک حساب مشکل ساز می شود.

اما چرا این اتفاق افتاد؟ صندوق های بازنشستگی تا دو دهه پیش یا حتی یک دهه پیش وضعیت خوبی داشتند و رسیدن به کرسی آنها حتی از رسیدن به وزارت نیز ارزش داشت.

مهم‌ترین مشکل این است که واردات صندوق‌های بازنشستگی امروز کمتر از خروجی آن‌ها است، یعنی هر سال تعداد نیروهای جدید که استخدام می‌شوند و به بیمه بازنشستگی پرداخت می‌کنند کاهش می‌یابد و در عوض تعداد بازنشستگان افزایش می‌یابد. در حالت استاندارد، هفت کارگر باید به ازای هر مستمری بگیر بیمه پرداخت کنند، اما امروز این نسبت به ازای هر مستمری بگیر 3.6 کارگر و به ازای هر مستمری بگیر در صندوق بازنشستگی یک کارگر است.

صندوق های بازنشستگی و نیاز بی پایان به اعتبارات مالی

ده سال پیش میزان اعتبار اعطایی به صندوق های بازنشستگی حدود 30 هزار میلیارد تومان بود که در لایحه بودجه سال 1402 دولت 330 هزار میلیارد تومان برای جبران کسری بودجه صندوق های بازنشستگی در نظر گرفت در حالی که این رقم 217 هزار میلیارد تومان بود. پارسال.. این یعنی خالی بودن صندوق های بازنشستگی. اما این رقم در ده سال حدود یازده برابر شده است.

طبق آمار موجود، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی فولاد بدون کمک دولت عملا ورشکسته هستند. تامین اجتماعی نیز با کوهی از بدهی های معوق مواجه است که باعث شده بسیاری از مراکز و پزشکان این بیمه را باطل بدانند.

وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به بحرانی شدن وضعیت صندوق های بازنشستگی در کشور به فرارو گفت: در حال حاضر صندوق های بازنشستگی اعم از فولاد، کشور، نیروهای مسلح و صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی در وضعیت بحرانی قرار دارند. هرج و مرج زیاد است و در صورت تداوم وضعیت فعلی، دولت باید طی 4 تا 5 سال آینده نیمی از بودجه عمومی را به غیر از تامین اجتماعی به صندوق های بازنشستگی اختصاص دهد تا هزینه های این صندوق ها تامین شود و از ورشکستگی جلوگیری شود.

معنای پنهان و آشکار سخنان شقاقی شهری این است که در صورت شکست صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، احتمالاً تمام سرمایه های عمومی صرف این صندوق ها می شود و عملا دولت ورشکست می شود.

سولت مرتضوی وزیر کار در جلسه علنی روز سه شنبه 29 دی ماه 1401 شورای اسلامی شهر و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی با تایید این بحران گفت: متأسفانه با یک وضعیت بسیار جدی مواجه هستیم. مشکل در افق 1405 برویم به 759 تلاش در افق 1405 کسری منابع صندوق تامین اجتماعی و صندوق ملی خواهیم داشت.

همانطور که در مقاله «بحران در صندوق های بازنشستگی تأمین اجتماعی و امنیت ملی توسط ج.ا.ا ایران» در فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی تأیید شده است، تأمین اجتماعی بخشی از خدمات عمومی است که توسط دولت به شهروندان ارائه می شود. یکی از شاخص‌های پایداری امنیت ملی در نظام‌های سیاسی محسوب می‌شود که ثبات آن در گرو عملکرد صحیح صندوق‌های تامین اجتماعی به‌عنوان منابع تامین مالی است.

به گفته محققان این مقاله، «بحران در صندوق‌های بازنشستگی منجر به تهدید امنیت ملی در زمینه‌هایی مانند شکل‌گیری انواع نابسامانی‌های اجتماعی، شکاف اجتماعی و دوقطبی شدن جامعه، کاهش سطح همبستگی ملی، کاهش مقبولیت و اعتماد به دولت، کاهش قدرت خرید مستمری بگیران، احساس محرومیت و «فقر، زوال شاخص های کفایت و پایداری حقوق بازنشستگان و…

واقعیت این است که سخنان سجاد پادام شاید اشتباه نوشته شده باشد، اما ما را به یاد بحرانی تلخ می اندازد، بحرانی که اگر جلوی آن را نگیریم، نه تنها کیش، قشم و خوزستان، بلکه تمام ایران را نابود خواهد کرد. این بمب ساعتی باید خنثی شود.

دیدگاهتان را بنویسید