چرا صندوق بازنشستگی کشوری دچار این بحران شد؟

چرا صندوق بازنشستگی کشوری دچار این بحران شد؟

بر اساس آمار صندوق بازنشستگی کشوری، در حالی که البته احتمال تغییر برخی از آنها وجود دارد، این صندوق دارای 148 شرکت کنترل کننده و مدیریتی در زیرگروه خود است که در قالب 4 هلدینگ در حوزه انرژی، بخش مالی هستند. ، ساختمان و ساختمان، صنایع، معادن و فعالیت های گردشگری و غذایی. اگرچه گزارش ها حاکی از کاهش تعداد بنگاه های اقتصادی از 148 به 88 بنگاه در 6 ماهه اول سال 1400 است.
به دلیل عملکرد ضعیف برخی از مدیران در گذشته، صندوق های بازنشستگی در کشور ما با بار مالی مشکل دارند. اگر این مشکلات حل نشود، ممکن است در آینده کشور در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی با مشکل مواجه شود.
در گذشته با توجه به ادامه فعالیت صندوق های بازنشستگی با اتکا به بودجه عمومی کشور و اخذ وام از بانک ها، به دلیل تصمیمات غیر کارشناسی و بدون تکیه بر مواضع قانونی، امروزه صندوق ها در شرایط سختی قرار گرفته اند.
در همه کشورها، صندوق‌های بازنشستگی مهم‌ترین مؤسسات مالی محسوب می‌شوند و به دلیل ماهیت خاص منابع و تعهدات مربوط به آن در قالب پرداخت بازنشستگی، با سایر مؤسسات مالی تفاوت دارند. این صندوق ها تمکن مالی خود را از افراد و گروه های مختلف دریافت و سرمایه گذاری می کنند و در مقابل تعهدات بیمه ای و پرداخت مستمری را بر عهده می گیرند.
منابع و مصارف این صندوق ها باید همواره از ثبات و ثبات بلندمدت برخوردار باشد تا بتوانند به تعهدات بیمه ای خود عمل کنند و مستمری پرداخت کنند. در واقع با توجه به نقش حیاتی صندوق های بازنشستگی در حمایت اجتماعی کشور، پایداری منابع و هزینه های این صندوق ها یکی از اهداف کلیدی و بسیار مهم است.
بنابراین بررسی وضعیت و ثبات منابع و مصارف صندوق برای هدایت سیاستگذاران در تصمیم گیری برای اجرای اصلاحات و حفظ ثبات منابع و مصارف صندوق ضروری است.
برای سنجش ثبات و پایداری صندوق های بیمه از شاخص های مختلفی استفاده می شود که شامل نسبت حمایتی، نسبت جایگزینی و نسبت پوشش صندوق می باشد.
در گذشته برای تسویه نیازمندی های سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی، دولت ها بنگاه های اقتصادی را در قالب مصوبات هیات وزیران به سازمان/صندوق واگذار می کردند. در سال‌های اخیر با توجه به شرایط خاص سازمان‌ها و صندوق‌ها، این امر دولت و مجلس را به سمت ساماندهی و مدیریت وصول مطالبات سوق داده و با توجه به اینکه سیاست‌های کلان اقتصادی مبتنی بر خروج بنگاه‌ها است، از این رو سازوکار سایر اقدامات قانونی تسویه بدهی ها در قوانین بودجه سالانه جایگزین واگذاری بنگاه های اقتصادی شده است.
زیرا استفاده و بهره مندی از مواد قانونی مستلزم بررسی های کارشناسی و مذاکره با نهادهای ذیربط و در نهایت اتخاذ بهترین تصمیم و انتخاب مناسب ترین راه حل وصول بدهی است.