بحران صندوق بازنشستگی بزرگترین چالش پیش روی اقتصاد است

بحران صندوق بازنشستگی بزرگترین چالش پیش روی اقتصاد است

مهدی عیسی زاده پس از ارائه گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص بررسی ابعاد چالش برانگیز صندوق های بازنشستگی و عملکرد دستگاه های اجرایی ذیربط، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن گفت: شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی و شهدای عرفه و شهید احمد کاظمی و یاران ارجمندش و فرماندهی حمزه سیدالشهدا (علیه السلام) و یاد و خاطره شهید باکری و شهید شوشتری از سرداران حمزه را گرامی می داریم. روستای سیدالشهدا (علیه السلام).

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی ادامه داد: بحران صندوق بازنشستگی یکی از معضلات پیش روی ایران اسلامی است. همه کارشناسان و سیاستمداران نسبت به این معضل و ایجاد بحران در بخش اقتصادی کشور ابراز نگرانی کرده و آن را چالشی بزرگ در اقتصاد ایران دانسته اند. وابستگی روزافزون و نگران کننده صندوق های بازنشستگی به منابع دولتی و بودجه عمومی یکی از مهم ترین نشانه های ورشکستگی آنهاست و در سال های اخیر هیچ راه حل اساسی برای رفع این معضل پیدا نشده است.

وی تصریح کرد: 18 صندوق بازنشستگی داریم که از این 18 صندوق تنها 2 صندوق قانونی است و بقیه طبق ضوابط و دستورالعمل داخلی اداره می شود. اگر این صندوق ها بر اساس دستورالعمل های داخلی مدیریت شوند، نتیجه این می شود که سرمایه تمام مستمری بگیران و کارگرانی که 30 سال کار کرده اند و این املاک را در اختیار صندوق بازنشستگی قرار داده اند، از بین می رود.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس یازدهم با انتقاد از زیان ده بودن بیشتر صندوق های بازنشستگی اظهار داشت: از مجموع 187 شرکت بازنشستگی 43 شرکت سودده هستند. برخی از شرکت‌های بازنده از شرکت‌های برنده پول می‌گیرند تا به نتیجه برسند. کجای دنیا این عدالت است؟ نمایندگان؛ این عدالت را چگونه می نویسی؟

وی با انتقاد از وابستگی بسیاری از صندوق های بازنشستگی به دولت گفت: برخی از صندوق های بازنشستگی به عنوان یک کشور وابسته به دولت و بودجه هستند که اگر روزی پولشان پرداخت نشود نمی توانند دوام بیاورند. وضعیت نقدینگی صندوق ها در دنیا به گونه ای است که نقدینگی یک فرصت بین المللی محسوب می شود و صادرات و واردات انجام می شود، اما در ایران قانونی داریم که بازنشستگان نمی توانند صادرات و واردات داشته باشند و در این زمینه موانع زیادی وجود دارد. برخی شرکت های صنعتی زیان ده مانند کشتیرانی هستند که باید سوددهی داشته باشند به جز دو شرکت بقیه زیان ده هستند.

عیسی زاده تصریح کرد: شرکت دخانیات در حال سقوط است و حدود 45 میلیارد و 4 هزار میلیارد بدهی انباشته دارد که بر اساس آمار دیوان محاسبات 200 پرونده وجود دارد و نمی تواند به کار خود ادامه دهد و از وزیر کار می خواهیم. به این سوال توجه ویژه داشته باشیم. باید برای مستمری بگیران امید ایجاد کنیم تا بتوانند از خود حمایت کنند و به درمان خود رسیدگی کنند. جلساتی مانند فراکسیون ها یا جلسات با کمیته اجتماعی وجود دارد. بازنشستگان از آینده خود بسیار ناامید بودند.

وی با انتقاد از برخی انتصابات در هلدینگ ها تصریح کرد: اصولی بودن انتصابات مشخص نیست، شرکتی که صرفا فنی است توسط فردی با تحصیلات جغرافیا یا هلدینگ صنعتی با مدرک فلسفه اداره می شود.

دیدگاهتان را بنویسید