بخشش و انفاق از مهمترین مولفه های اخلاقی امام جواد(ع) است/ بهترین الگو در زندگی ابوجعفر برای نسل جوان


زمان: 08:31
تاریخ انتشار: 1401/04/09
کد خبر: 1879727

حجت الاسلام والمسلمین کاسم صالحی گفت: یکی از معروف ترین القاب امام نهم، «جواد» به معنای سخاوتمند، نمونه و در صفت سخاوت و سخاوت به عنوان پدران بزرگوارش شناخته می شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین کاسم صالحی، استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار عصرهامون گفت: مهمترین ویژگی شخصیتی امام محمدتکی (ع) سخاوتمندی و بخشندگی است. اونها لذت میبرند.


وی افزود: من جواد(ع) در دوران خود هم مسائل علمی و هم مباحث فرهنگی را درک کرده و شاگردان زیادی تربیت کرده است، اما آنچه در جایگاه علمی او مهم است، دانشی است که در جامعه زمانه برای گسترش آنها تلاش کرده است.


این استاد حوزه علمیه گفت: امام جواد (ع) مانند سایر ائمه دارای علم وسیع و هر آنچه بشریت و مسلمانان بدان نیاز داشتند، از جمله مسائل معرفتی، اخلاقی، عملی و رفتاری که همه این مسائل در دین حق قرآن است. وجود دارد، امام دانای همه این معارف و علوم است و علم او اکتسابی، مکتبی و حوزوی نیست، بلکه علم جسمانی است و از جانب خداوند به امام داده می شود.


وی ادامه داد: زمانی که جواد(ع) را در کودکی در یک جلسه علمی که مامون با بزرگترین عالم حقوقی و قضایی زمان که قاضی بود داشت، در این مناظره این مرد تسلیم علمی به امام و علم شد. امام در این مناظره در دوران کودکی یا نوجوانی امام جواد علیه السلام صورت گرفت.


حجت الاسلام صالحی گفت: حضرت جواد (ع) به عنوان کوچکترین امام شیعیان چه در زمان رسیدن به امام و چه در زمان شهادت سنشان از سایر اهل بیت (ع) کمتر بود، پس چه زیباست که جوانان به ویژه زندگانی امام برای تحصیل نهم.


وی افزود: آنچه از امام جواد(ع) می آموزیم مطالب و احادیثی است که برای زندگی امروز ما بسیار مفید است، احادیثی که در آنها راه نجات و مواردی را برای دوری از آسیب های دنیوی و معنوی بیان کرده اند. در کتاب نهج الحیات یک جلد مخصوص از احادیث امام وجود دارد که احادیث جامع و کاملی است.


این کارشناس مذهبی با اشاره به ماهیت سخاوت و سخاوت امام خمینی (ره) گفت: در شرایط اقتصادی کنونی که مردم با مشکلات اقتصادی بدی روبه رو هستند، خوب است شیعیان متدین و مستکبر به برادران و افراد ضعیف جامعه کمک کنند. به هر حال امام جواد.»کردن.




انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید