بدعت هایی که اهل بیت را ضعیف می کند / از عروسی حضرت قاسم تا فخر فروشی

اما گاهی این غم ها آلوده به بدعت هایی می شود که هم اهل بیت را ناراضی می کند و هم باعث ذلت اهل بیت می شود. بدعت هایی که بیشتر به دلیل جهل و عدم روشنگری موسسان هیئت ها رخ می دهد.


عروسی حضرت قاسم بدعت خطرناکی است

حجت الاسلام اصغر همایونی در گفتگو با آناج در خصوص مصادیق بدعت در عزاداری های محرم اظهار داشت: موضوع جدیدی که چند سالی است به ویژه در تهران مطرح شده بحث عروسی حضرت قاسم علیه السلام است. بر ایشان، این بحث که عروسی حضرت قاسم برگزار شد یا نه، بحثی است، تاریخی است، اما متأسفانه روز ششم محرم اتاقی را به عنوان اتاق عروس آماده می کنند و می گویند عروسی داریم.

وی ادامه داد: این یک معضل خطرناک و انحرافی است که اگرچه در منطقه ما چندان رایج نیست، اما آرام آرام در حال گسترش است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه برخی موارد باعث هتک حرمت دین و اهل بیت می شود گفت: متأسفانه هیچ تفاوتی بین هیئات مذهبی و آرامستان ها وجود ندارد و متاسفانه این مشکل در منطقه ما جدی است. مثلاً اشعار کفرآمیز به صورت مداحی خوانده می شود. حضرت علی (ع) می فرماید: دو قبیله کمرم را شکستند، اولی که حقم را گرفتند و دومی مرا به مرتبه خلقت رساندند.

وی ادامه داد: متأسفانه از یک طرف اشعار اجرا می شود و از طرف دیگر حرکاتی به صورت دسته جمعی اجرا می شود که شایسته اهل بیت نیست. آیات محرم جای خود را از دست داده و گاه خالی از اصل و مبالغه است.


مراسم عزاداری بخشی از دستورات مذهبی است

حجت الاسلام همایونی با اشاره به اینکه وقتی انتقاد می کنیم می گویند وارد نهاد امام حسین (ع) نشوید، تصریح کرد: اینکه حتی مدیای معروف هم نه از روی عمد بلکه از روی ناآگاهی مطالبی را بیان می کنند، کار خطرناکی است. اگر عزاداری برای اهل بیت است این زیارت نیست و مراجع نمی توانند درباره آن اظهار نظر کنند.

وی ادامه داد: مراسم عزاداری جزء احکام عبادت است و من سخنران نمی توانم بگویم هر چیزی کفر است اما کارشناسان و مراجع مصادیق کفر و شرک را بیان می کنند اما متأسفانه مراجع به آن توجهی ندارند.

این مبلغ دینی در پاسخ به این سوال که علت این بدعت ها چیست، گفت: متأسفانه از یک طرف برخی از آقایان بدون علم منبر می روند و از طرف دیگر در جماعت ما از تفسیر خبری نیست. . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم کتاب الله و عترت را برای ما گذاشت و نتایج گروه های ما باید با این دو آشنا باشد، در حالی که در چند گروه تفسیر قرآن داریم.

وی ادامه داد: سخنرانان ما باید جوانان را به حضور در سخنرانی تشویق کنند در حالی که در کلاس های ما قرآن و سخنرانی مقدمه سخنرانی شده است.


لزوم تبیین مشکلات اساتید و سخنرانان

حجت الاسلام همایونی در پاسخ به این سوال که مسئول مقابله با این بدعت ها کیست، گفت: ابتدا باید تبلیغات اسلامی به این موضوع رسیدگی کند. در این چند سالی که من به جلسات رفته ام، هیچکس از من نپرسیده که شما کجا درس خوانده اید و این یک مشکل است، تبلیغات اسلامی باید از نظر محتوایی به هیئت ها رسیدگی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید برای اساتید ما روشنگری صورت گیرد و حداقل ماهی یک بار همایشی با حضور اساتید مجرب قم و تهران برگزار شود، زیرا برخی از اساتید ما مشخص نیستند. در مورد برخی مسائل


برخی مشکلات عاشورا را تحریف کرده است

حجت الاسلام محمد صحیحی سردرودی از علمای علوم دینی است که به تحقیق پرداخته است. وی با ارائه مستنداتی از برخی تحریفات بیان می کند: حضرت ابوالفضل علیه السلام بر اساس مستندات تاریخی موجود اماامه عبیدالله بن زیاد را نپذیرفته است، اما برخی از مداحان و متأسفانه سخنرانان این مطلب را به صورت تحریف شده بسط و گسترش داده و ادعا می کنند. در شب عاشورا امام حسین علیه السلام به ابوالفضل فرمود: برو جان خود و برادرانت را نجات بده، اینها دروغ است زیرا امام حسین (ع) کسی را مجبور به رفتن نکرد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی روایت امام سجاد (علیه السلام) است که حضرت فرمود: ای کاش مادرم مرا به دنیا نمی آورد. در صحیفه سجادیه در مناجات با خدا دارم، در مقامی که خدایا نعمتت زیاد است، فرمود: خدایا ما نعمتت را می بینیم، عظمت تو را می بینیم، کم شکری خود را می بینیم، ناتوانی تو را می بینیم. در خودم و از شما تشکر کنم شرمنده ام و می گویم ای کاش مادرم مرا به دنیا نمی آورد.

این محقق مسائل دینی برای دیگران الگو قرار می دهد و می گوید: سیره و گفتار حضرت قاسم مورد توجه خطیبان و مداحان است. مثلاً می گویند سرش زیر سم اسب له شد، اما این اشتباه است و برعکس. وقتی حضرت قاسم از اسب افتاد، امام حسین (ع) و یارانش به کمک آمدند و قاتل حضرت قاسم را زدند. زمانی که قاتل حضرت قاسم از لشکر عمر سعد کمک خواست، هیچکس نتوانست او را نجات دهد و سر قاتل حضرت قاسم (ع) زیر سم اسب ها له شد. در اینجا ضمیر به اشتباه ترجمه شده و برخی از خوانندگان برای تحریک احساسات مذهبی و معنوی مردم آن را می خوانند.


انحراف کلام و حدیث

حجت الاسلام سردودی با اشاره به اینکه انتشار نتایج تحقیق در مورد عاشورا و کربلا عامل مهمی در مهار این پدیده است، گفت: متأسفانه عده ای در مورد ماه های محرم و صفر شعر می نویسند و این امر در چنین فضایی طراحی شده است. به نحوی که برخی از آن ها حدیث نامیده می شود و رسانه ها کمتر به این نکته توجه می کنند.

وی با اشاره به نمونه‌هایی خاطرنشان کرد: یک بیت از شعری که در سال‌های اخیر و دور مورد توجه همگان بوده، کل روز عاشورا و کل ارض کربلا بود که متأسفانه برخی از آن‌ها توسط امام حسین (ع) به عنوان حدیث مطرح شد. یا امام صادق (علیه السلام) نقل می کنند! یا شعر دیگری از احمد شوقی، شاعر مصری که گفته است «الحیاء عقیده و جهاد» که گروهی به عنوان حدیث از امام حسین (ع) نقل کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید