برابری اجتماعی؛ شلیک تیر به سر موریانه اعتیاد


ساعت: 10:07
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1886974

اعتیاد؛ این بلایی که مثل موریانه زن ها را نابود می کند، زندگی بی مردم را می خورد و هیزم برای لانه خانوادگی می فروشد، اما کیست که نداند برای مقابله با این بلای دیگر عزم ملی لازم است!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز؛ اعتیاد در بسیاری از کشورها از جمله ایران معضلی است و بسیاری از افرادی که درگیر اعتیاد هستند با خطر فروپاشی خانواده، بیکاری، بیماری های مختلف از جمله صعب العلاج، سرطان، ویروس ها و … مواجه هستند.

از سوی دیگر، نام اعتیاد به مواد مخدر و مواد مخدر هر ظاهر غیرعادی، قد پژمرده، خمیده، سرهای افتاده، چشمان فرورفته را به ذهن متبادر می کند.

متاسفانه مواد مخدر به بحرانی تبدیل شده است که با بحران هایی مانند کم آبی مقایسه می شود و کارشناسان معتقدند مواد مخدر نه تنها بر او و خانواده اش تاثیر می گذارد، بلکه جامعه نیز از این بحران فلج کننده رنج می برد.

مواد مخدر از نوع تریاک در گذشته مورد علاقه معتادان بود، اما به دلیل مشکل ساز بودن و هزینه بالای آن، بیشتر معتادان به هروئین روی می آورند و هزینه کمتر و سهولت مصرف، دلیل استفاده معتادان از این مواد افیونی است، از سوی دیگر، دانش آموزان در معرض خطر مواد مخدر قرار دارند و بر اساس آمار، میانگین مصرف مواد مخدر در کشور 1000 تن در سال است که تنها 15 درصد آن کشف می شود.

البته آمار ارائه شده از تعداد معتادان در کشور نمی تواند صحت داشته باشد، زیرا بسیاری از معتادان عزم جدی برای ترک دارند اما در نهایت عزم آنها به شکست منجر می شود و این مشکل در مورد سایر معتادان نیز وجود دارد.


پیشگیری از اعتیاد؛ این ساده ترین راه برای جوانان است

این نیز مهم ترین و آسان ترین راه پیشگیری از اعتیاد است و به این ترتیب است که تعداد معتادان در کشور کاهش می یابد.

با اشغال افغانستان توسط آمریکا، تولید مواد مخدر در آن کشور به شدت افزایش یافت و هدف آمریکا از تولید مواد مخدر در آن کشور تنها قاچاق مواد مخدر نبود، بلکه هدف سران رژیم آمریکا در ایران، دستگیری آن بود. جوانان ایران در دام اعتیاد

البته مسئولان دولتی و سازمان های تخصصی مبارزه با مواد مخدر نقش موثری در مقابله با اعتیاد دارند و باید با اتخاذ سیاست های راهبردی برای مقابله با مواد مخدر، افزایش مصرف این مواد را در کشور به حداقل برسانند.

بسیج همه نهادهای جامعه، هماهنگی نیروها و همکاری و مشارکت همه داخلی و بین المللی تنها راه مقابله با بلای خانمان سوز اعتیاد است و دولت در این زمینه نقش نظارتی دارد.

افزایش اعتبار کار مواد مخدر، دخالت پلیس و دولت و بسیج مردمی می تواند در کاهش آمار مصرف مواد مخدر و استفاده از فناوری های روز بسیار موثر باشد که همکاری و مشارکت سازمان های بین المللی در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

نقش نهادهای فرهنگی و ورزشی برای مقابله با افزایش مواد مخدر را نمی توان نادیده گرفت، بنابراین استفاده از رسانه هایی مانند فیلم، برنامه های تلویزیونی، سخنرانی، تئاتر و… می تواند به آگاهی مردم در مورد اثرات مضر اعتیاد و پیشگیری از آن کمک کند.

با وجود تلاش های صورت گرفته، نقش انتظامی در برخورد با توزیع مواد مخدر چندان موثر نیست و برخی کارشناسان معتقدند نهادهای نظامی و انتظامی هیچ گاه نمی توانند نقش خانواده ها را در تربیت فرزندان ایفا کنند تا آنها سرگردان نشوند.

البته نقش نظارتی خانواده ها در تربیت فرزندان و برخورد با مواد مخدر ممکن است باعث ایجاد درگیری بین خانواده و فرزندان شود، البته خانواده ها نباید با اجبار حاکم با فرزندان خود برخورد کنند و با پذیرش کمک هنر، فرزندان خود را توجیه کنند. از همان ابتدا، تا بچه ها از همان ابتدا متوجه شوند که مواد مخدر واقعاً «زنان را می سوزاند» و آینده مصرف کنندگان را ویران کرده است.

آموزش نیز به عنوان یک روش خودکنترلی برای مقابله با مواد مخدر بسیار موثر است و در این راستا نهادهای نظارتی، مدارس و حتی خانواده ها می توانند برای کاهش اعتیاد فرزندان خود به آموزش روی بیاورند که در بسیاری از موارد موفقیت آمیز است.

خبرنگار ما با دکتر سید احمد جلیلی، مشاور عالی انجمن روانشناسان ایران و خدیجه رحمانی، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی ترتیب داده است


ریشه کنی اعتیاد نیازمند عزم ملی است

مشاور عالی انجمن روانشناسان ایران با بیان اینکه عوامل متعددی در ایجاد و گسترش اعتیاد نقش دارند، گفت: درمان معتادان نیازمند برنامه ریزی دقیق است و با تمرکز بر این معضل می توان راهکارهایی برای رفع آسیب های ناشی از آن پیدا کرد. توسط اعتیاد

جلیلی تصریح کرد: مقابله با اعتیاد عزم ملی می خواهد و دستگاه های مختلف باید برای ریشه کنی اعتیاد دست به دست هم دهند.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر هیچ کار اساسی برای مقابله با اعتیاد انجام نشده است و ریشه کنی اعتیاد عزم ملی می طلبد در حالی که فکری به حال این موضوع نشده و باید بستر اعتیاد برداشته شود.

مشاور عالی انجمن روانشناسان ایران فقر را عاملی مهم در گسترش اعتیاد دانست و خاطرنشان کرد: افزایش سواد و آگاهی مردم و همفکری جامعه شناسان و روانشناسان برای مقابله با اعتیاد و ایجاد تعادل در جامعه، بهبود مردم – ارتباط با مردم و مدیریت برای کاهش تعداد اعتیاد بسیار مهم است.

جلیلی تصریح کرد: پیشگیری مهم ترین و آسان ترین راه برای مقابله با اعتیاد است و از سوی دیگر با بهبود وضعیت اقتصادی جامعه، اعتیاد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مقابله با اعتیاد نیاز به عزم ملی دارد و سازمان های مختلف باید برای ریشه کنی اعتیاد با هم همکاری کنند.

وی گفت: مقابله با قاچاق مواد مخدر از کشورهای شرقی به غربی می تواند اعتیاد را کاهش دهد و گمرک ایران نیز باید از ورود کالاهای مشکوک به کشور جلوگیری کند.

مشاور عالی انجمن روانشناسان ایران تاکید کرد: با ورود موادمخدر به کشور و توزیع گسترده آن، جوانان گرفتار این آفت می شوند، به ویژه خانواده هایی که در خطر فروپاشی قرار دارند.

جلیلی نقش خانواده ها را در دو مدرسه بسیار موثر برای مقابله با اعتیاد برشمرد و توضیح داد: سواد اجتماعی و آگاهی عمومی خانواده ها باید در حوزه اعتیاد بالا باشد، در این صورت فرزندان آنها به مواد مخدر مبتلا نمی شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: خانواده ها باید در تربیت فرزندان خود کوشا باشند اما فرزندان چندین ساعت را در اجتماع سپری می کنند و از این نظر مدارس نقش محوری در تربیت سالم جوانان دارد.

مشاور عالی انجمن روانشناسان ایران افزود: نابرابری های اجتماعی نقش مهمی در اعتیاد جوانان دارد و باید یک بار برای همیشه این معضل ریشه کن شود و با افزایش رونق بتوانیم به کاهش اعتیاد کمک کنیم. البته تا حدودی رفاه به تنهایی ضامن کاهش تعداد اعتیاد است مواد مخدر برای جوانان نیست.

جلیلی تصریح کرد: البته بیماری روانی با تربیت نادرست جوانان پیوند خورده است و خانواده ها و مسئولان مدارس باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشند.


تغذیه سالم نیمی از راه بهبودی معتاد است

استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی بر اهمیت تغذیه معتادان تحت درمان تاکید کرد و گفت: اعتیاد اثرات نامطلوبی بر سلامت افراد دارد و عدم تغذیه مناسب می تواند زندگی فرد معتاد را به خطر بیندازد.

رحمانی افزود: معتادان به دلیل مصرف مواد مخدر و اثرات نامطلوب آن بر بدن، اشتهای خود را از دست می دهند و در نتیجه دریافت مواد مغذی از طریق معده مانند ویتامین B1 کاهش یافته و در نتیجه بر رفتار افراد تأثیر منفی می گذارد. معتادان

وی در ادامه توضیح داد: معتادانی که در دوران نقاهت هستند و تحت درمان قرار می گیرند، ابتدا با هماهنگی متخصص تغذیه، اشتهای این افراد در مسیر درست قرار گیرد و سپس با استفاده از اشتها آور، بهبودی خود را تسریع بخشند.

این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: ویتامین B1 نقش مهمی در افزایش اشتها دارد و افراد می توانند آن را هم به صورت قرص نیم ساعت قبل از غذا و هم با مصرف ماءالشعیر (غیر الکلی) مصرف کنند. مشکل در اسلام اشتهای شما را باز کنید.

معتادان در بهبود و درمان ابتدا باید با هماهنگی یک متخصص تغذیه اشتهای خود را در مسیر درست قرار دهند.

رحمانی تصریح کرد: افراد در حال بهبودی برای رهایی از اعتیاد باید الگوی غذایی سالم را سرلوحه خود قرار دهند و این افراد باید از پنج گروه غذایی اول گوشت و پروتئین، دوم، حبوبات، سوم، تخم مرغ چهارم لبنیات و غلات پنجم مصرف کنند. .

وی تصریح کرد: معتادان بهبودیافته به دلیل از دست دادن پروتئین پروتئینی در بدن ندارند، از سوی دیگر مصرف غلات (کامل، نه تصفیه شده) می تواند گزینه مناسبی برای فست فود باشد.

این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: مصرف روزانه شیر و آب برای معتادان بهبودیافته توصیه می شود.

رحمانی تصریح کرد: مصرف لبنیات برای معتادان بهبودیافته نیز توصیه می شود، زیرا پروتئین موجود در لبنیات می تواند کمبود را در بدن این افراد برطرف کند.

وی ادامه داد: بنابراین مصرف شیر، پنیر و دوغ می تواند در تامین مواد پروتئینی بدن افراد مفید باشد و دوغ و شیر باید کم چرب و ترجیحا پروبیوتیک باشد، زیرا معتادانی که ترک می کنند، با مشکلات گوارشی نیز مواجه می شوند.

این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: مصرف سبزیجات و میوه های تازه برای بهبودیافتگان معتادان نیز توصیه می شود چرا که در رژیم غذایی این افراد بسیار موثر است.

رحمانی تصریح کرد: معتادان بهبودیافته به دلیل کمبود شدید آب در بدن مایعات مصرف کنند و آب مصرف کنند و آب میوه های طبیعی نیز در سبد روزانه این افراد قرار گیرد.

وی بیان کرد: روان درمانی معتادان را به حضور کارشناس تغذیه توصیه می کنم چرا که بهبودی از اعتیاد برای معتادان ضروری است اما کافی نیست و رژیم غذایی سالم و کامل باعث تسریع بهبودی این گونه افراد می شود.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید