برداشت نادرست ذخیره آب های زیرزمینی را کاهش داده است


ساعت: 13:57
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901890

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی تغییرات فیزیکی در سفره های زیرزمینی استان ایجاد می کند که جبران ناپذیر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کردتودی، آرش آریانژاد با بیان اینکه در نیمه نخست امسال 250 حلقه چاه آب غیرمجاز در استان مسدود شد، گفت: پس از بسته شدن این چاه ها، 4 میلیون و 400 هزار متر مکعب آب به سفره های زیرزمینی بازگردانده شد. استانی که کمک کرد عظمت حفظ سطح آب های زیرزمینی مطابق با اجرای طرح تعادل است.

وی گفت: بر اساس بررسی های اخیر در حال حاضر 4 هزار و 700 حلقه چاه دارای مجوز و 800 حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف استان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: از جمله اقدامات موثر برای حفاظت از منابع آبی استان اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که انسداد چاه های غیرمجاز را شامل می شود.

آریانژاد ادامه داد: نصب کنتورهای هوشمند و حجمی، استقرار و تقویت تیم های بازرسی، اجرای طرح تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، برگزاری جلسات مستمر هیأت حفاظت آب استان، ساماندهی شرکت های حفاری و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در قالب اجرای طرح داناب. و گسترش سواد آب از دیگر برنامه های این شرکت برای حفاظت از منابع آب زیرزمینی است.

وی خواستار استفاده درست بهره برداران از منابع آب زیرزمینی به ویژه در مناطق شرق استان شد و یادآور شد: برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی باعث تغییرات فیزیکی در سفره های زیرزمینی استان می شود که غیرقابل برگشت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید