برداشت های غیرقانونی از رودخانه سفیدرود ادامه دارد/ متخلفان از طریق ارتباط شکایت مردم را بی نتیجه می کنند

ساعت: 17:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793679

یکی از اهالی روستای کادوسرای کوچصفهان با اشاره به برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه سفیدرود در حاشیه این روستا گفت:

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سفیدرود زادگاه اصلی ماهیان خاویاری است و خروج غیرمجاز از بستر آن عواقب مخربی برای محیط زیست دارد. از جمله این اثرات مخرب می توان به تغییر پوشش گیاهی منطقه، تخریب بستر، تخریب زیستگاه ماهی ها و اثرات منفی بر تخم ریزی آنها و همچنین آلودگی صوتی و آب اشاره کرد.

یکی از اهالی روستای کادوسرا از توابع کوچصفهان هشتم دی ماه در گفت و گو با خبرنگار، تصویب قوانینی برای کنترل اثرات نامطلوب اضافه برداشت از بستر رودخانه ها را مهم دانست و گفت: هرگونه آسیب به محیط زیست و رودخانه ها به ویژه رودخانه های بزرگ. مانند سفیدرود غیرقانونی است.» اما مسئولان و ارگان های مربوطه چشم بر این مشکلات می بندند و به محیط زیست آسیب وارد می کنند.

این فعال و دغدغه مند محیط زیست ادامه داد: رودخانه های شمالی به ویژه سفیدرود با مصوبه شورای عالی محیط زیست حفاظت شده است اما شرکت های استخراج شن و ماسه با دستگاه های مختلف استخراج شن و ماسه و مردم سال هاست که اشتباه می کنند و با روش های مختلف محیط زیست را به خطر می اندازند. دفن درختان و از بین بردن پرندگان و این نقض آشکار قانون است.

وی با بیان اینکه متخلفان برای برقراری ارتباط در سطح کشور و استان، تمامی سیگنال ها و شکایات ساکنان سفیدرود را خنثی می کنند، افزود: این اتفاق در طول سالیان گذشته رخ داده است.

وی با بیان اینکه مزاحمان اکوسیستم رودخانه سفیدرود را تخریب کرده اند، خاطرنشان کرد: سودجویان زمین های کشاورزی را از روستاییان کم درآمد حاشیه رودخانه خریداری کرده اند که بخشی از مالکیت ملی است.

انسداد راه های روستایی و رعایت نکردن فاصله قانونی برای حفظ حریم خصوصی از جمله موارد تخلف است

این فرد با اشاره به اینکه انسداد راه های روستایی و رعایت نکردن فاصله قانونی برای حفظ حریم خصوصی یکی از تخلفاتی است که سال هاست با آن مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: هر ساله بیش از 50 سیگنال از سنگر تا سد کیاشهر به سازمان های محیط زیست، آب های منطقه ای و… دادگستری، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی ارسال می شود، اما ثمری ندارد.

گیلانی نگران گفت: بسیاری از مجوزهای صادر شده از بستر رودخانه نیز غیرقانونی است.

با وجود وعده های فراوان، همچنان شاهد تخریب رودخانه ها هستیم

وی با اشاره به وعده‌های سازمان‌هایی مانند محیط زیست و آب‌های منطقه‌ای برای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز از بستر رودخانه‌ها، گفت: علی‌رغم وعده‌های فراوان، هیچ‌کس در این زمینه احساس مسئولیت نمی‌کند و علی‌رغم اینکه کارشناسان مختلف از جمله قوه قضائیه در منطقه «می‌گویند» در حال بازدید و مشاهده تخریب رودخانه ها هستند اما هنوز اقدام مناسبی صورت نگرفته و مردم کار موثری ندیده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید