بررسی زوایای مختلف اندیشه اصلاح طلبی در ایران / روزی با طالبان و صدام; امروز با آمریکا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کارشناس سیاسی در گفتگو با صبح زاگرس زوایای مختلف تفکر اصلاح طلبی را تبیین می کند و به این نکته اشاره می کند که سه نوع مدعی اصلاح طلبان داریم. وی گفت: برخی از آنها عوامل خارجی و دستمزدی هستند و توسط خارجی ها تقویت شده اند تا از هر چیزی که به ضرر مردم ایران است محافظت کنند، اما این تعهد را در قالب یک ادعای اصلاح طلبی مطرح می کنند و نمی گویند ما مأمور هستیم. مردم را بزنند.» در عوض، آنها وانمود می کنند که دلسوز هستند.


محمدحسن قدیری ابیانه در ادامه به گروه دوم و سوم اشاره کرد و گفت: عده ای هم غربی هستند و عمدتاً اصلاح طلبی را به دور از اسلام و نظام اسلامی عرضه می کنند؛ دسته سوم نیز تشنه قدرت هستند و به دنبال این هستند که سرچشمه بگیرند. قضایا می کند و معتقد است اگر این سیستم آسیب ببیند می توانند سر مصدر قضایا بنشینند، اینها هستند که وقتی می رسند خیلی به بیت المال می رسند، چون هدف خودشان است یعنی. ملاک، منافع شخصی است و ربطی به ملت ندارد.


سفیر سابق ایران در مکزیک ادامه داد: از سوی دیگر این افراد در اوایل انقلاب افراطی داشتند. اینها هستند که امروز می آیند و عاجزانه برای گشایش حجاب فشار می آورند.


8dfaeb61 c49e 4e1c 9c35 d647ff48c246 خبر خاکستری


قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه هیچ تعادلی در رفتار این گروه وجود ندارد، گفت: زمانی که آمریکا می خواست بر طالبان حکومت کند و با آن ها مبارزه کند، متقاضیان اصلاح طلب کسانی بودند که اعلام کردند ایران برای مبارزه با طالبان با آنها هم پیمان است. ایالات متحده.” وارد و اخیراً آنها پیشنهاد کردند که وقتی آمریکایی ها فرار کردند، ما باید وارد جنگ با طالبان شویم. از طرفی وقتی آمریکا و صدام رو در روی هم قرار گرفتند، پیشنهاد دادند که بروند با صدام علیه آمریکا بجنگند. امروز آنها از حامیان سرسخت آمریکا هستند و تلاش می کنند جنایات خود را افشا نکنند.


وی افزود: معمولا افرادی که تعادل در تفکر خود ندارند این گونه رفتار می کنند و از ویژگی های آنها فسق و افراطی گری است، در عین حال می بینید که این خیلی از آمریکا و اوکراین است. حمایت می کنند در همین حال، روسیه از غرب خواسته است به تعهدات خود عمل کند.


سفیر اسبق ایران در ستارلیان ادامه داد: در سال های اخیر افرادی از این دست که اصلاح طلب بوده اند در رسانه های عربستان، آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی ظاهر شده و علیه کشور ما صحبت می کنند.


قدیری ابیانه ادامه داد: این گروه سیاسی در مذاکرات منتهی به برجام امضای کری را به عنوان تضمین معرفی کردند در حالی که می دانند اینطور نیست. یکی از دلایلی که برجام با تمام ضعف هایش نوشته شد این بود که می خواستند از طرف خودشان افتخار معامله با آمریکا را بگیرند، یعنی همان طور که آقای ظریف گفت هر توافقی بهتر از عدم توافق است، در حالی که این تحلیل این بود. سطحی، نه دیپلماتیک و منطقی. و این به نفع ما نبود در حالی که طرف آمریکایی می گفت اختلاف نظر بهتر از توافق بد است و نتیجه آن اقدام نتیجه ای بود که نه تنها تحریم ها را لغو نکرد بلکه به آنها اضافه شد.


d33980fe 5664 47a8 b9a9 bd09a9777dd4 خبر خاکستری


وی تاکید کرد: من این افراد را اصلاح طلب نمی دانم، بلکه معتقدان و نیروهای ولایی را اصلاح طلب می دانم، زیرا آنها واقعاً می خواهند جامعه را اصلاح کنند، اما اصلاح را برای اسلامی کردن جامعه می دانند، اما کسانی که می گویند اصلاح طلبی اصلاحات را دور از اسلام می داند. آنها در امور دینی خود نیز مشکل دارند. حتی مذهبی نیز ادعا می کنند که پیرو دین هستند و همسرانشان حجاب دارند. خودشان لباس روحانی می پوشند، اما اعتقاد راسخی به اسلام ندارند.


قدیری ابیانه ادامه داد: برخی از آنها قرآن را قبول ندارند و آن را به آیات مترقی و غیر مترقی تقسیم می کنند و این موضع را اتخاذ می کنند که اگر خداوند در زمان توزیع قرآن با آنها مشورت می کرد، قرآن می شد. بهتر آشکار شد؛ آنها این مسائل را مطرح نمی کنند، اما معتقدند که سعی دارند احکام اسلامی را بر افکار خود تحمیل کنند. برای مطابقت دادن به جای اینکه افکارشان را با احکام خدا تنظیم کنند.


این کارشناس سیاسی ادامه داد: اینها کسانی هستند که ارزش های غربی را پذیرفته اند و بعد می خواهند اسلام را با آن تطبیق دهند و وقتی می خواهند اسلام را تبلیغ کنند، آن را زیر و رو می کنند. مورد آخر مربوط به کسانی بود که به نماز و روزه هم اعتقاد دارند اما تکلیف دینی خود را مشخص نکرده اند، مثلاً از «آزادی پوشش» صحبت می کنند اما وارد جزئیات نمی شوند. آیا اهمیت آزادی پوشش به معنای فقط روسری است یا بیشتر؟ اکنون می بینیم که در غرب آزادی پوشش وجود دارد، اما آنها کاملاً برهنه به خیابان ها می آیند و این بخشی از آزادی پوشش است.


f3414524 55fa 45d5 a19a 33214e397c9b خبر خاکستری


وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های این گروه این است که از آنچه در غرب می گذرد انتقاد نمی کنند، مثلا در فرانسه اجازه رابطه محارم را داده اند، چرا ما شاهد انتقاد از آنها نیستیم؟ اگر این افراد از سیاست های احمقانه غرب انتقاد می کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟اگر انتقاد کنند سهمیه و مزایایشان قطع می شود؟


قدیری ابیانه ادامه داد: یکی از مشکلاتی که معمولاً قشر غیر مذهبی دارند این است که وعده های الهی آنها قدرت را در محاسبات در نظر نمی گیرند و به آن اشاره نمی کنند و معتقدند برای موفقیت در مسیر خود باید به قدرتی برتر متکی باشند، اما این قدرت برتر بر خلاف مومنانی که خدا را می شناسند اما ابرقدرت های دنیوی را می شناسند، بنابراین می بینیم. کسانی که می خواستند حتی با استکبار مبارزه کنند نمی توانم بگویم. مگر اینکه جزو یکی از این گروه ها باشند.


سفیر سابق ایران در مکزیک ادامه داد: در دوران انقلاب افرادی مانند بازرگان را دیدیم که باور نداشتند انقلاب اسلامی می تواند به نتیجه برسد و می گفت باید با شاه سازش کرد و کمی امتیاز داد. البته نه به این دلیل که از نظام شاهنشاهی حمایت می کردند، بلکه احساس می کردند که انقلاب وابسته به غرب و شرق نیست، بلکه برعکس، رژیم شاه مورد حمایت غرب و شرق است. ما نمی توانیم پیروز شویم، لذا به امام پیشنهاد سازش دادند. ما می توانیم به زندگی و پیشرفت ادامه دهیم، بنابراین آنها به این تفکر اعتقادی نداشتند و در واقع تسلیم خواسته های غرب شدند و به دنبال سازش بودند.


وی در پایان با اشاره به سرنوشت کشورهایی که به غرب ایمان آوردند و تسلیم آمریکا شدند، گفت: شرایط کنونی اوکراین نشان می دهد که کشورها باید فدای آمریکا شوند و آمریکا از آنها حمایت نمی کند: این یک اشتباه است در بهترین حالت ناشی از ضعف ایمان و دانش است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید