برنامه هسته ای ایران بسیار بسیار سریع در حال پیشرفت است


ساعت: 23:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887501

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: برنامه هسته ای ایران بسیار بسیار سریع در حال توسعه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه گفت که برنامه هسته‌ای ایران بسیار بسیار سریع در حال پیشرفت است.

به گزارش رویترز، رافائل گروسی در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد که برنامه هسته ای ایران از نظر جاه طلبی و ظرفیت در حال گسترش است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین گفت که «اظهارات خوب» برای جلب رضایت بازرسان بین المللی کافی نیست. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران مایل به شفاف سازی در مورد برنامه هسته ای خود است.

اظهارات مدیرکل سازمان انرژی اتمی یک روز پس از آن بیان شد که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، دستور راه اندازی و تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ از جمله ماشین های پیشرفته را مطابق با اجرای این مصوبه صادر کرد. قانون اقدامات استراتژیک، همانطور که این موضوع قبلاً به آژانس اطلاع داده شده بود.

اقدام ایران برای تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ در حالی صورت می گیرد که شورای حاکم آژانس بین المللی انرژی اتمی در 18 ژوئن سال جاری قطعنامه ای را به تصویب رساند که ایران را به امتناع از همکاری در موضوع هسته ای متهم کرد. در همان روز، سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه ای از تعطیلی تعدادی از دوربین های امنیتی اضافی آژانس در ایران خبر داد.

این در حالی است که مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. از ابتدای این مذاکرات، دولت آمریکا به‌جای ارائه ابتکارات عملی برای پیشبرد مذاکرات، بارها تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را در به تعویق انداختن روند مذاکرات و ایجاد موانع بر سر راه آن مقصر بداند.

کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود پس از شکست مذاکرات وین، به‌جای عمل به تعهدات خود در احیای برجام، به بهانه‌های مختلف برای مقصر دانستن ایران متوسل شده‌اند.

این کشورها در ابتدا استدلال کردند که روسیه با ربط دادن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین از پیشبرد مذاکرات جلوگیری کرده است.

پس از اینکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران گفت که موضوع درخواست مسکو برای تضمین همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، کشورهای غربی تاکید کردند که به موضوع ایران پرداخت و مدعی شد که درخواست تهران برای حذف نام سپاه از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی، مذاکرات را به بن بست رسانده است.

رافائله گروسی در کنفرانس مطبوعاتی امروز به خبرنگاران گفت: وقتی صحبت از مسائل هسته ای می شود، اظهارات خوب کمکی نمی کند. آنچه شما نیاز دارید این است که شفاف و متعهد به همکاری با ما باشید. ما آماده ایم و امیدواریم آنها نیز آماده باشند.”

مدیرکل آژانس همچنین گفت: آنها برنامه هسته ای بلندپروازانه ای دارند که باید به درستی بررسی شود. این برنامه بسیار بسیار سریع نه تنها به جلو، بلکه به سمت حاشیه حرکت می کند. برنامه هسته ای آنها هم از نظر جاه طلبی و هم از نظر ظرفیت در حال رشد است.

در سال های اخیر کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده اند. ایران قویا این ادعاها را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دسترسی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز این کشور برای اهداف نظامی منحرف شده است، پیدا نکرده اند.

همچنین ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. با وجود تشخیص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2017 به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

دیدگاهتان را بنویسید