بزرگترین مزرعه طلای سرخ ایران انتظار گردشگری کشاورزی جهانی را دارد

ساعت: 13:23
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1780972

بزرگترین طرح کشت زعفران کشور در 100 هکتار از اراضی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی شاهرود با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است که پتانسیل ویژه ای برای گردشگری کشاورزی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; شهرستان شاهرود سرزمینی با چهار اقلیم است و به نظر می رسد با توجه به خشکسالی های اخیر در منطقه و کمبود آب زعفران، این گیاه ارزشمند در آینده به ظرفیتی برای تغییر الگوی کشت تبدیل شود، زعفران دارای ساقه است. و شش گلبرگ بنفش، سه رشته آبنبات چوبی قرمز وجود دارد که بخشی از آن آبنبات چوبی نارنجی گل است.

زعفران را می توان در شهرستان شاهرود به گونه ای کشت کرد که این محصول قابلیت تناوب با باغات را داشته باشد و در مواقعی که محصولات باغی نیاز به آبیاری دارند، زعفران با دو یا سه بار آبیاری در طول سال، تامین نیاز آبی گیاه، عملکرد مناسب و تولید به صرفه پیشنهاد می کند. برای کشاورزان

به همین دلیل است که بزرگترین طرح کشت زعفران در کشور در 100 هکتار زمین در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی شاهرود در حال انجام است.

این طرح بزرگ در قالب قرارداد مشارکت با بخش خصوصی و با مجوز سازمان تحقیقات، آموزش و مشاوره کشاورزی کشور در سال جهش تولید به اجرا درآمد.

17e4946d bcfb 49b7 bc73 c7b3ac13d672 خبر خاکستری

گردشگری کشاورزی پتانسیل مزرعه زعفران شاهرود است

احمد دسیانیان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به مزایای کاشت و توسعه زعفران به عنوان گیاه جایگزین در منطقه با ارزش افزوده بالا گفت: علمی و اجرایی همکاری بین مرکز تحقیقات، بخش خصوصی و دانشگاه برای اجرای پروژه های تحقیق و توسعه در مورد گیاه زعفران و ایجاد مرکز تولید بذر زعفران ایجاد شده است.

دسیانیان با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی زعفران، بر تلاش برای فرآوری و افزایش سهم ایران از بازار جهانی زعفران با توجه به تولید 95 درصد زعفران جهان در ایران تاکید کرد.

وی ویژگی های این مزرعه را کاشت و آبیاری به صورت کاملا مکانیزه دانست و افزود: این موضوع باعث صرفه جویی یک پنجم در مصرف آب شده است.

1fa88130 632f 4f2c a58f 1c10584bb90f خبر خاکستری

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به گردشگری کشاورزی این مزرعه گفت: گردشگری کشاورزی یکی از ظرفیت های خوبی است که این مزرعه در شاهرود و طی مکاتبه با کارشناسان حوزه گردشگری ایجاد کرده است. صنعت، امیدواریم شاهد گردشگران ورودی باشیم بیایید در این گروه باشیم تا کارهای آموزشی لازم را برای مردم و ذینفعان این ظرفیت ایجاد شده انجام دهیم.

دسیانیان زعفران را به دلیل ارزش اقتصادی و همچنین خواص درمانی و بهداشتی و فرآوری متنوع آن محصولی قابل توجه دانست و افزود: با حمایت ارزنده بخش خصوصی، مرکز فرآوری زعفران در شاهرود راه اندازی می شود.

وی افزود: خوشبختانه توانسته ایم محصول فوق العاده ارزشمند کروسین را که در حال حاضر در انحصار چندین کشور از جمله آمریکا و کانادا است با موفقیت به مرحله تولید صنعتی برسانیم.

دسیانیان در پایان اذعان داشت: وجود مرکز فرآوری زعفران می تواند خلاءهای موجود در ارزش افزوده زعفران و توسعه این صنعت در کشور را پر کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید