بسته حمایتی قبل از حذف یارانه آرد از صنعت به مردم پرداخت می شود


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: 1401/02/15
کد خبر: 1836493

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بسته حمایتی و جبرانی تهیه شده که قبل از لغو یارانه آرد صنعتی به مردم پرداخت می شود، گفت: زمان و میزان آن توسط ستاد هدف تعیین می شود. یارانه ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گو با شبکه اول سیما درباره افزایش قیمت برخی کالاها مانند روغن و ماکارونی و اینکه چرا محصولات صادراتی ما مانند شیرینی و ماکارونی در کشورهای همسایه ارزان است، گفت: امنیت غذایی بسیار بالاست. مهم و وظیفه دولت هاست. جهاد کشاورزی در این زمینه نقش ویژه ای دارد.

* مهمترین چالش دنیا در تولید محصولات کشاورزی

* خشکسالی

وی افزود: چالش های متعددی مانند خشکسالی در دنیا وجود دارد که بر تولید تاثیر می گذارد و قیمت ها را بالا می برد. 8.5 میلیون تن گندم از کشاورزان می خریدیم اما در سال 1400 فقط 4.5 میلیون تن خریدیم یعنی 1401. همین رقم را پیش بینی می کنیم در حالی که کشور به 12 میلیون تن گندم نیاز دارد و خشکسالی تاثیر زیادی در آن دارد. .

* درگیری نظامی بین اوکراین و روسیه

ساداتی نژاد به چالش دیگری اشاره کرد و افزود: بحث جنگ اوکراین و روسیه که تامین کنندگان عمده غلات دنیا هستند، 70 درصد تولید نفت و تا 25 درصد تولید غلات را تشکیل می دهد. پس از جنگ بین دو کشور، قیمت کالاها تا شاید 125 درصد افزایش یافته است، به عنوان مثال، قیمت نفت خام 80 درصد افزایش یافته است و چالش بزرگی در جهان ایجاد کرده است که بسیاری از کشورها ذخیره سازی را آغاز کرده اند که در چین به اوج خود رسیده است.

* مناقشه روسیه و اوکراین بر امنیت غذایی جهان در پنج سال آینده تأثیر خواهد گذاشت

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال آینده در این منطقه تولید مواد غذایی نخواهیم داشت و در 5 سال آینده تولید مواد غذایی در دنیا با مشکل مواجه می شود که اثرات خود را در کره، سویا، شکر، مرغ، تخم مرغ و… شیر، گوشت. ” می دهد.

ساداتی نژاد افزود: هر کشوری در دنیا راهبردی در این زمینه از جمله افزایش یارانه یا افزایش دو برابری انبارها یا ممنوعیت صادرات نفت و غلات و یا وضع تعرفه و یا در اروپا برای اطمینان از خرید و … در پیش گرفته است. امنیت غذایی مردمشان

* اقدامات بخش کشاورزی برای رویارویی با چالش ها و تضمین امنیت غذایی

وی افزود: برای مقابله با این تنش که جهانی است، کشت قراردادی گندم را نیز در کشورمان آغاز کرده و قیمت خرید گندم را به 11 هزار و 500 تن رساندیم.

وی افزود: قیمت کود را 45 درصد کاهش دادیم تا با سرمایه های سرمایه گذاری شده مشکلی نداشته باشیم، تکمیل ذخایر و واردات کالا را بهبود بخشیده ایم. به کشت قراردادی دانه های روغنی هم رفتیم.

* قاچاق محصولات اساسی در کشورهای همسایه

ساداتی نژاد قاچاق را یکی دیگر از چالش های امنیت غذایی کشور دانست و افزود: به دلیل اینکه به کالاهای اساسی یارانه می دهیم قیمت های ما کمتر از کشورهای همسایه است و به همین دلیل کالاهای ما به آن کشورها سرازیر می شود و حتی عوارض واردات خود را به صفر رساندند. ، منجر به قاچاق بیشتر می شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کیسه آرد در کشور ما باید 38 هزار تن و در مرز 800 هزار تن باشد که غیرقابل قبول است و با کنترل فیزیکی نمی توان جلوی این جاذبه ها را گرفت و باید تمهیداتی انجام شود و اینها هستند. تهدیدی برای امنیت غذایی کشورمان

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر قیمت نان و ماکارونی صنعتی گران شده و چگونه برای مصرف کننده داخلی جبران می شود، گفت: دولت در سال 1400 مبلغ 8 میلیارد دلار برای یارانه غذایی اختصاص داد که در ابتدای دولت افزایش یافت. در آن زمان این طرح باید اجرا می شد.

* بسته جبرانی حذف ارز دولتی سایر کالاهای اساسی نیز در دست تهیه است

ساداتی نژاد افزود: امسال به سمت سوق دادن یارانه ها به مصرف کننده نهایی می روم که این طرح ها در حال انجام است، جبران لازم برای خروج ارز از این کالاها نیز در حال انجام است و برای دهک های مختلف برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: در بحث گندم و صنعت به دلیل قاچاق باید سرعت بیشتری می گرفتیم یعنی قبلا طرح هدفمندی یارانه ها را اجرا کردیم و قیمت را از 2700 تن به 12 هزار تن رساندیم که باعث تغییر قیمت ماکارونی شد اما در عرضه این محصول.” ما مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان ماکارونی با تمام ظرفیت کار می کنند، گفت: حدود 50 تا 60 کارخانه فعال در این زمینه مشکلی برای تامین گندم آنها ندارند و در روزهای تعطیل مردم بیشتر این محصول را از قفسه فروشگاه ها خریداری می کنند. کاهش یافته اما از فردا افزایش می یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف گندم در کشور 9 میلیون تن است و خریدهای دولتی ما 4.5 میلیون تن بیشتر نیست، گفت: باید آن را تهیه کنیم و در چنین شرایطی نمی توانیم محصول خود را ببینیم. قاچاق به کشورهای دیگر”

* بسته حمایتی طرح حذف یارانه آرد قبل از اجرا پرداخت می شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بسته حمایتی در نظر گرفته ایم و قبل از اجرای طرح داده می شود و با آماده شدن آن به مردم اطلاع رسانی می کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: زمان و میزان آن را ستاد هدف تعیین می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید