بسیج مبتنی بر اطلاع رسانی مدیریت نمی شود/ باید رویکرد را در حوزه های آموزشی تغییر دهیم

ساعت: 12:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۳
کد خبر: 1921742

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی با بیان اینکه باید بتوانیم الگوی جدیدی به بدنه خود ارائه دهیم، گفت: اعتقاد ما این است که بسیج بر اساس ابلاغ اداره نمی شود. ساختار بسیج یک ساختار پویا و زنده است که در واقع با توجه به مقتضیات هر دانشگاه خانه خود را پیدا می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به منظور تبیین رویکرد جدید سازمان بسیج، معاونت خواهران سازمان بسیج با حضور ریاست محترم سازمان جناب آقای دکتر کفعمی و حجت الاسلام والمسلمین عین العین تشکیل جلسه داد. -کمال نماینده مرجعیت و آقای کیها نماینده سازمان بسیج دانش آموزی.

قائم مقام سازمان دانش آموزی بسیج خواهران به ارائه هدف از برگزاری این نشست و تشریح رویکرد جدید سازمان نسبت به خواهران و اقدامات آنان پرداخت و ادامه داد: امروز در کشور نیازمند رویکردی نوین برای فعال سازی بانوان در عرصه های مختلف انقلاب هستیم. و بخشی از این مهم است زیرا تلاش مجاهدانه خواهران و تلاش های برادران تاکنون مثمر ثمر بوده است.

کفعمی رئیس افتخاری سازمان بسیج دانش آموزی گفت؛ انشاالله این اتفاق هم سریع و هم دقیق باشد به گونه ای که بتوانیم بهترین شرایط را برای نقش آفرینی خواهرانمان در شبکه های سازمانی و فراتر از آن به صورت عملیاتی و برآورده شدن نیازهای حضرت آقا از ایشان، الگوی سوم بانوان، فراهم کنیم.

همزمان با این دیدار، رهبر سازمان بسیج دانشجویی ضمن خیر مقدم به حضار گفت: یادآور می شوم یکی از موضوعاتی که ما در سازمان بسیج دانش آموزی باید نسبت به گذشته کمی جدی تر به آن فکر کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم، نقش خواهران در گام دوم انقلاب اسلامی است. در این خانواده خیر الهی مجموعه ای که برگرفته از مطالبات ائمه ی انقلاب اسلامی است که مسیری طولانی را طی کرده و افقی را تحت عنوان تمدن پیش روی خود قرار داده اند. باید بر اساس همین نگاه تمدنی و حول محور آن مطالباتی که امام جامعه از ما به عنوان پیشروان بسیج انتظار دارد، بازسازی و شناسایی نقاط قوت و ضعفی را که در این تقریباً سه دهه از انقلاب داشته ایم، شروع کنیم. . نگاه کردن به دختر در محیط دانشگاه در کنار نقش آفرینی برادران و خلاصه آن تفاوت ها و سلایق متفاوت و آن سطوح سلیقه و کارکرد، سوالی پیچیده و چندوجهی است.

کفعمی اضافه کرد: معمولاً وقتی نام رویکرد جدید می آید، ساده ترین کار یعنی برهم زدن ساختار فعلی را انتخاب می کنیم. اما برداشت من به عنوان خدمتگزار شما در بسیج دانشجویی، به عنوان فردی که نزدیک به 17 سال در این فضای سازمانی زندگی کرده ام، این است که ما بیشتر به نقش خواهرانمان در دانشگاه ها فکر می کنیم تا نیاز به تغییرات ساختاری و فضاها. اینجوری . ما باید رویکرد را در حوزه آموزش و پرورش تغییر دهیم. اگر نگاه ما به بسیج به خواهری تبدیل شود، قطعا اتفاقات خاصی در بدنه سازمان ایجاد می کند. اگر بخواهم بگویم که چه اتفاقی باید بیفتد، این است که به بازطراحی موضوع نقش زنان در سازمان نیاز داریم. بر اساس ظرفیت و مدل سومی که حضرت آقا فرمودند و انتظاراتی که از یک زن انقلابی مسلمان برای ایفای نقش اجتماعی لازم است، باید یک سری اقدامات انجام دهیم.

342aa72e 2f93 4482 97a9 da87e33d3649 خبر خاکستری


کفعمی با بیان اینکه باید بتوانیم الگوی جدیدی را به بدنه خود ارائه دهیم، تاکید کرد: لازمه مشارکت همه سطوح سازمانی و در واقع بدنه فعلی بسیج در این تصمیم بزرگ است.

ما معتقدیم که بسیج مبتنی بر اطلاع رسانی تنظیم نشده است. ساختار بسیج، ساختاری پویا و زنده است که در واقع با توجه به مقتضیات هر دانشگاه، محیط خاص خود را پیدا کرده و رویدادی را ایجاد می کند. ساختاری داشته باشند با آن ساختار، که فکر می کنیم آن نیز ناقص است، آنها در بازی های RPG و کشتی شرکت داشته اند و کارهای بزرگی انجام داده اند. در یک سری جاها این امکان وجود ندارد و باید در ستاد سازمان به تعدادی اقلیم مختلف، استان های مختلف و مناظر مختلف نگاه کنیم و بر اساس کل کشور یک قاعده تعیین کنیم. انشالله با همت گروه خواهر و معاونت راهبردی. این کار باید قبل از شروع سال تحصیلی آینده انجام شود و مدل جدیدی برای نقش پرستاران ترسیم شود. بحمدالله این تغییرات را در ساختارها و تقویت نقش خواهران در مدیریت مجموعه ها آغاز کردیم و فکر می کنیم اگر قرار است تصمیمی بگیریم باید از تمام ظرفیت خود برای این منظور استفاده کنیم. مجموعه بسیج دانشجویی به عنوان یک مجموعه یکپارچه بر اساس این «وحدت» باید الزامات مختلفی را ببینیم و رعایت کنیم.


وی با اشاره به نقش بسیج دانشجویی به عنوان یکی از جدی ترین تشکل های دانشجویی پس از کرونا، گفت: همانگونه که شاهد بودید با توجه به اقدامات آنان در اغتشاشات اخیر، گروهی که در عرصه دانشگاه به طور کامل از اسلام و انقلاب دفاع کرد، بسیج دانشجویی با تمام نقاط قوت و ضعف نقش خود بود. به خواست خداوند حضور و همراهی همه شما خواهران محترم کمک شایانی به گسترش دستور کار ائمه انقلاب برای این نهاد که به فرموده امام (ره) محل دفاع از اسلام و انقلاب است می باشد. انقلاب در دانشگاه ها حضرت آقا سال گذشته پیامی برای این قشر داشتند که بسیج دانشجویی باید مدافع صددرصد نظام و انقلاب اسلامی باشد و اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی صددرصد مدافع نظام و انقلاب باشیم مستلزم این است که به آن نگاه کنیم. کمی جدی تر و این نقش ها را درست تعریف کنید.


فلاح در پایان این دیدار با تایید سخنان کفعمی اظهار داشت که در اینجا باید به سخنان حضرت آقا مبنی بر تایید دیدگاه فعلی برادرانمان در ستاد سازمان اشاره کنم. او می گوید: «ما نگاه راهبردی به موضوع زنان نداشته ایم. متأسفانه رسوبات از نوع شرقی همچنان در برخی نقاط کشورمان وجود دارد. حضرت امام نقش رهبری زن را زنده کرد و در جریان انقلاب زنانی ظهور کردند و تربیت شدند که توانستند این الگو را به منصه ظهور برسانند. ما موفق شدیم نمونه های خوبی در این زمینه داشته باشیم. اما چرا این مدل ارائه نشد؟ چون در نهایت به سراغ یک مادر شهید می رویم و وضعیت او را برجسته می کنیم، اما نقش اجتماعی آن مادر و نوع تربیت او نادیده گرفته می شود. وقتی زندگی مادر شهید زین‌الدین را مطالعه می‌کنید، متوجه می‌شوید که اگر فرزندش شهید زین‌الدین یا مادر شهدای فاطمیون نباشد که فرزندش قبل از او مجروح و کشته شده بود، جای تعجب است. چشم‌هایش را می‌شنود و می‌گوید: صدای شکستن استخوان‌های فرزندم را شنیدم، اما این مادر که می‌توانست افسرده‌ای باشد، بعد از انقلاب در هنگام شهادت فرزند دومش به قدری زیبا سخنرانی کرد که حیرت‌انگیز بود. در آنجا این شعر را خواند: «اگر رکوع کنی آرامشت را به هم می زنی». این نشان دهنده قدرت زن مسلمان در مدیریت شرایط فردی و اجتماعی است. اما متأسفانه نتوانستیم آن را نشان دهیم. شاید به این دلیل که دیدگاه بسیاری از نمایندگان رسانه با یک زن شرقی یکی است.


ما نقش بزرگ زنان شیعه را در یمن و لبنان ندیده ایم. زنان باید در مورد مشکلات خود فکر و عمل کنند. ما به تلاش زنان برای ارائه ظرفیت عظیم دین اسلام و نگاه شیعه به زن امروز، هم برای زنان خودمان و هم برای زنان در سراسر جهان نیازمندیم. فلاح در ادامه این نشست افزود: بحمدالله در سازمان تعهد وجود داشت که با رویکردی جدید، فضای خواهران را در تمامی سطوح متحول و بهبود بخشد، یک سیر تکاملی طی می شد و با همه این مشکلات که نه تنها ما، بلکه در همه کشورها مطرح است، هم از دیدگاه تحقیرآمیز زن شرقی و هم از منظر نگاه ابزاری به زن که در دیدگاه غربی با آن مواجه هستیم. برای رسیدن به این مدل سوم، باید تا حدودی از این تحول تاریخی عبور می‌کردیم.

فلاح در ادامه بر اهمیت حضور زن در خانواده تاکید کرد و گفت: با توجه به تمام اتفاقاتی که برای شکل گیری این جریان در گام دوم انقلاب باید بیفتد. ما باید جبهه انقلاب را گسترش دهیم تا زنان طراح، مدیر و برنامه ریز زن زن شوند و نه تنها در حوزه زنان و خانواده تحولی در عرصه های مختلف ایجاد کنیم.


وی بیان کرد: امروز فضای بحث در سازمان و بین برادران رسیدن به مدل جدیدی از فعالیت خواهران است و این امر مستلزم تغییر در رویکرد ساختار و نیروی انسانی است. باید بدانیم که اگر ساختاری را بدون در نظر گرفتن نیروی انسانی شایسته و متخصص اتخاذ کنیم، شکست خواهیم خورد. از این رو ما نیازمند زنان هستیم که دستورات و انتظارات یک زن انقلابی را که بتواند علاوه بر حمایت از خانواده، حضوری فعال و اجتماعی داشته باشد، برآورده کند. امروز بین خواهران سازمان بیعت شد و همانطور که آقای کفعمی تاکید کردند در حال شکل گیری رویکرد و ساختارهای مناسب برای تحقق این خواسته های حضرت آقا هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید