بلاروس یک پایگاه نظامی در اختیار نیروهای واگنر قرار داد

بلاروس یک پایگاه نظامی در اختیار نیروهای واگنر قرار داد

رئیس جمهور بلاروس، اخبار بین المللی، اخبار بین المللی
سه روز پس از شورش نیروهای واگنر، یوگنی پریگوژین، رهبر این گروه وارد بلاروس شد و الکساندر لوکاشنکو خبر تبعید این فرمانده را تایید کرد.

به گزارش فرارو به نقل از بی بی سی، از شامگاه شنبه که عکس های سوار بر خودرویی در جنوب روسیه منتشر شد، محل اختفای پریگوژین مشخص نشد.

روز سه شنبه جت شخصی وی فاش کرد که به مینسک، پایتخت بلاروس رفته است.

لوکاشنکو گفت که او یک پایگاه نظامی متروکه را در اختیار این گروه قرار داده است که اگر نیروهای واگنر می‌خواهند به رهبرشان بپیوندند، می‌توانند چادر بزنند.

بر اساس توافق صورت گرفته بین دو کشور و با میانجیگری بلاروس، امنیت پریگوژین تضمین شد و پرونده جنایی علیه وی در دادگاه روسیه منتفی شد.

مسکو در حال آماده شدن برای انتقال سلاح های سنگین واگنر به پایگاه های نظامی روسیه است و به نیروهای واگنر گفته شده است که می توانند به بلاروس بروند یا به ارتش روسیه بپیوندند.

لهستان، لتونی و لیتوانی هشدار داده اند که ورود واگنر به بلاروس می تواند مشکلاتی را برای همسایگان آنها ایجاد کند.

مشاور رئیس جمهور لیتوانی گفت: اعضای این گروه خطرناک هستند و می توانند در عملیات نفوذ علیه کشورهای همسایه بلاروس نقش داشته باشند.

روسیه در هفته های اخیر تسلیحات هسته ای تاکتیکی خود را به بلاروس منتقل کرده است.

کاتیا گلد از شبکه رهبری اروپا می گوید: افکار عمومی بلاروس نیز از این موضوع آزرده خاطر است و نمی خواهند جنایتکارانی مانند پریگوژین در کشورشان زندگی کنند.

لوکاشنکو گفت که اعضای واگنر می توانند به ارتش بلاروس کمک کنند و تجربیات خود را به ارتش ارائه دهند.

دیمیتری پسکوف پیامدهای حمله روز جمعه توسط گروه مزدور واگنر در خارج از مسکو و صحبت از تضعیف قدرت کرملین را سر و صدای بی فایده خواند.

با این حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به نیروهای امنیتی روسیه که در میدان کرملین گرد هم آمده بودند، گفت که “آنها با دفاع از میهن خود از جنگ داخلی جلوگیری کردند.”

اظهارات پوتین درباره هزینه های هنگفت دولت برای گروه واگنر، ماجرای این دیدار را شگفت انگیز می کند.

پوتین گفت که دولت روسیه در یک سال 12 میلیارد دلار به عنوان حقوق و پاداش به اعضای واگنر پرداخت کرد و یک میلیارد دلار دیگر نیز مستقیماً به شرکت تامین مواد غذایی پریگوژین که مسئول تغذیه ارتش است پرداخت شد.

رهبر روسیه اعتراف کرد که خلبانان روسی در جنگ با شورشیان جان خود را از دست داده اند.

بر اساس گزارش های تایید نشده، شش هلیکوپتر و یک فروند هواپیمای ایلیوشین-22-M از فرماندهی و کنترل ارتش روسیه توسط شورشیان سرنگون شدند.

یوگنی پریگوژین همچنین ارتش روسیه را به حمله موشکی به نیروهای واگنر متهم کرد که منجر به کشته شدن 30 نفر شد، اگرچه هیچ مدرکی در این مورد وجود نداشت.

او روز دوشنبه گفت که در جریان ورود نیروهایش به خاک روسیه و طی 780 کیلومتری که از مرز اوکراین طی کردند، حتی یک سرباز در خاک روسیه کشته نشد. وی افزود: متاسفیم که مجبور شدیم به هواپیماها حمله کنیم زیرا آنها ما را با بمب هدف قرار دادند.

“آنها تو را مثل سوسک می کشند”

ویدئوهای منتشر شده در روز شنبه نشان می‌دهد که نیروهای واگنر هنگام عبور از یک منطقه غیرنظامی در جنوب ورونژ زیر آتش می‌گیرند.

اگرچه حقیقت کامل آنچه در 24 ساعت گذشته شورش واگنر رخ داد هنوز نامشخص است، لوکاشنکو نسخه خود را از این داستان روز سه شنبه ارائه کرد.

او گفت: «به پوتین گفتم می‌توانیم پریگوژین را بکشیم، مشکلی نیست. اگر بار اول شکست بخوریم، بار دوم موفق خواهیم شد. اما این کار را نکن.”

لوکاشنکو در گفتگو با نیروهای امنیتی بلاروس گفت که به پوتین پیشنهاد داده با پریگوژین تماس تلفنی داشته باشد. اما پوتین گفت: “ببین ساشا، بی فایده است.” او تلفن را بر نمی دارد و نمی خواهد با کسی صحبت کند.”

لوکاشنکو مدعی شد که شماره تلفن پریگوژین را از ولادیمیر پوتین دریافت کرده است و در توصیف مکالمه خود با فرمانده واگنر گفت که پریگوژین از دستاوردهای ارتش خود راضی نیست.

لوکاشنکو به نقل از فرمانده واگنر گفت: «ما به دنبال عدالت هستیم. می خواهند ما را خفه کنند. ما به مسکو خواهیم رفت.” رهبر بلاروس می گوید که او حرف پریگوژین را قطع کرده و هشدار داده است که اگر واگنر به مسکو برود “آنها مانند سوسک ها کشته خواهند شد.”

مارک گالوتی، محقق امور روسیه، می‌گوید که رهبر بلاروس یک واسطه مفید برای پوتین بوده است و پوتین اکنون می‌تواند آقای پریگوژین را برای اداره نیروهای شبه‌نظامی خود در آفریقا به کار گیرد.

کاتیا گلد می گوید تمرکز بلاروس بر این است که بحران تا چه حد پوتین را تضعیف کرده است، زیرا در عمل به معنای تضعیف لوکاشنکو خواهد بود.

به گفته وی، کرملین و نیروهای امنیتی بلاروس تداوم رهبری لوکاشنکو را تضمین می کنند.

لوکاشنکو: من مانع پیوستن بلاروس ها به گروه واگنر نمی شوم/ از پوتین خواستم پریگوژین را نکشد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، در یک سخنرانی تایید کرد که یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر، روز سه شنبه وارد کشورش شده است.

وی گفت: من به پریگوژین پیشنهاد دادم که نیروهای واگنر را در یکی از پایگاه های نظامی متروکه بلاروس پذیرایی کند.

لوکاشنکو تاکید کرد که مانع از پیوستن شهروندان بلاروس به واگنر نخواهد شد.

رئیس جمهور بلاروس افزود: گروه واگنر از سلاح های هسته ای در بلاروس محافظت نخواهد کرد.

خبرگزاری رسمی بلاروس گزارش داد که لوکاشنکو در دیدار با مقامات امنیتی گفت: «به پوتین گفتم. می توانیم حذف کنیم[Пригожин]مشکلی نیست؛ اگر نه از اولین تلاش، پس از تلاش دوم. به او گفتم: این کار را نکن.

دیدگاهتان را بنویسید