بندر چابهار مسیری پایدار به سمت بازارهای جهانی است

ساعت: 22:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791360

وزیر امور خارجه هند در خصوص پروژه بندر چابهار نیز گفت: بندر چابهار در ایران به قطب ترانزیتی تجاری منطقه تبدیل شده و راهی اقتصادی و پایدار برای رسیدن به بازار جهانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزیر امور خارجه هند در خصوص پروژه بندر چابهار گفت: بندر چابهار در ایران به قطب ترانزیتی تجاری منطقه تبدیل شده و مسیر اقتصادی و پایداری برای کشورهای محصور در خشکی برای رسیدن به بازار جهانی است.

جاس جایشانکار وزیر امور خارجه هند گفت: دهلی نو در مجموع 85 میلیون دلار کمک بلاعوض و 150 میلیون دلار وام برای توسعه پایانه شهید بهشتی بندر چابهار قول داده است.

وزیر امور خارجه هند درباره تاثیر تحریم های آمریکا بر پروژه بندر چابهار گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران به هیچ وجه ربطی به این پروژه ندارد.

وی همچنین گفت که بندر چابهار کمک های بشردوستانه را به ویژه در زمان همه گیری کویت-19 تسهیل کرده است و هند از آن برای ارسال 7500 تن گندم به عنوان کمک غذایی به افغانستان در سال 2020 استفاده کرده است. در مجموع 110000 تن گندم و 2000 تن گندم ارسال شده است. تن ها حبوبات از هند به افغانستان منتقل شد.

به گفته این منبع خبری، در جریان سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به ایران در ماه می 2016، قرارداد سه جانبه برای ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی بین هند، ایران و افغانستان امضا شد. هند در توسعه فاز اول پایانه شهید بهشتی در این بندر با همکاری دولت ایران مشارکت دارد.

هند در سال 2015 برای توسعه بندر چابهار و ایجاد خط ریلی بین هند و افغانستان با ایران مذاکره کرد و در سال 2016، نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سفر به ایران، قرارداد سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری را امضا کرد. توسعه چابهار با تهران.

پیش از این وزیر امور خارجه هند پیشنهاد کرده بود که بندر چابهار در کریدور بین المللی شمال – جنوب برای دسترسی ایمن و بدون مانع به دریای کشورهای آسیای میانه قرار گیرد. وی همچنین از طرح کارگروه هند، ایران، افغانستان و ازبکستان برای اشتراک بندر چابهار استقبال کرد.

هند یکی از اعضای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب است که هدف آن ایجاد شبکه حمل و نقل بین کشورهایی مانند هند، ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، آسیای مرکزی و روسیه است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید